Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Αιώνιοι φοιτητές : είναι προτιμότερο




Ο κ. Λοβέρδος, υπουργός Παιδείας τώρα, αλλά με μεγάλη εμπειρία σε παρόμοιες θέσεις, δίνει αμετακίνητος, αμετάπιστος σχεδόν ατσάλινος, θα λέγαμε, την μάχη να απαλλάξει το Ελληνικό Πανεπιστήμιο από το άχθος των αιωνίων φοιτητών!!  Να τελειώνουμε μ' αυτούς.
Η αποφασιστικότητά του προσκρούει, βέβαια, σε αντιδράσεις αλλά αυτός πιστός στο όραμα του εκσυγχρονισμού (όπως εξάλλου κι άλλοι υπουργοί σε υπουργεία που τον χρειάζονται π.χ. Άδωνις στο Υγείας) δεν κάμπτεται. 

Αφήνει λίγο λάσκα το σχοινί, τραβούν από την άλλη οι Πανεπιστημιακοί, πρυτάνεις κλπ. αποσύρει, διαψεύδει, επανέρχεται, ανοίγει ένα παράθυρο, κλείνει ένα φεγγίτη, προσθέτει μια εξεταστική, αφαιρεί κάποια μαθήματα.......παιχνίδι να γίνεται απ' όλες τις πλευρές.
Να δείχνει μια κινητικότητα, να υπάρχει μια αγωνία στο φιλοθεάμον κοινό, να λένε τα δελτία, να συνεχίζεται η μάχη του καλού με το κακό, του φωτός του εξορθολογισμού με το σκότος της Ελλάδας της κλαδικής, της δεισιδαιμονίας και του συμπεθεριού.


Είναι μεγάλη η τομή που επιχειρείται... Μια τοπική επανάσταση... μια επαναστασούλα....
Να μάθουμε βρε αδελφέ πόσοι είμαστε.... Αν δεν ξέρουμε το βασικό αυτό αριθμητικό δεδομένο, πώς μπορούμε να μιλάμε για ποιότητα σπουδών... για ανταγωνιστικότητα των ελληνικών πανεπιστημίων έναντι των ξένων... για σύνδεση με την παραγωγικότητα;
Πώς μπορούμε να μιλάμε καθόλου, εάν δεν μιλάμε με τη γλώσσα των αριθμών; Εάν δεν έχουμε στοιχεία, όπως π.χ. αυτά που δίνει ο ΟΑΕΔ για την ανεργία και ξέρουμε πού βαδίζουμε όχι μόνο εμείς αλλά  και ο κάθε επενδυτής  που ορέγεται  μελλοντικές επενδύσεις, όπως το αριθμητικό δεδομένο του πρωτογενούς πλεονάσματος για να δοθεί στους πολίτες ως αντιστάθισμα των θυσιών τους να χαρούνε...
Οι αριθμοί έχουν μια αντικειμενικότητα, μια εγγενή δικαιοσύνη...

Μεγάλες κουβέντες, μεγάλες αναλύσεις μεγάλες διαδρομές....
Ο κ. Υπουργός όμως δεν φτάνει έως εκεί. Με μόνη την παντιέρα του εξορθολογισμού και κανα δυό αίωλα επιχειρήματα για το κόστος (το "δυσβάσταχτο κόστος" γενικά σαν επιχείρημα κολλάει σε όλα), υπακούει και ακολουθεί τους ελεγκτές του Υπουργείου του (και παντός υπουργείου και πάσης της κυβερνήσεως) από τους οποίους εξάλλου περιμένει ως ανταπόδοση, ένα φιλικό χτύπημα στην πλάτη ή ένα χάδι στο κεφάλι του (όταν έρθει η ώρα).

Αυτήν την διελκυστίνδα, η οποία από μόνη της φανερώνει ένα παιχνίδι ανταγωνισμού στην πλάτη των φοιτητών, με προσδοκώμενα οφέλη εκατέρωθεν, ονομάζουν  Πολιτική στο Υπουργείο Παιδείας. 
Διόλου παράξενο, αφού είναι πλέον κοινά παραδεκτό ότι η πολιτική δεν είναι ένα βάθεμα της συζήτησης επί των όρων  της κοινής ιστορικής κοινωνικής συμβίωσης, των αιτιών και του σκοπού της, αλλά είναι  ένα παζάρι, παρόμοιο με τα παλαιομοδίτικα εκείνα της λαγγεμένης Ανατολής, που όλοι, βέβαια,  οι εκσυγχρονιστές - σωτήρες του έθνους ξορκίζουν και δεν θέλουν να θυμούνται. Μόνο που εκείνα είχαν εκτός από την κοινωνική τους αναφορά και την  πλάκα τους ενώ τούτα εδώ είναι στυγνά παιχνίδια εκβιασμών των γκάγκστερ του διεθνούς κεφαλαίου και όσων βρίσκονται γύρω τριγύρω και στις παρυφές.


Λοιπόν; τι θα ήθελες να γίνει με τους "αιώνιους" φοιτητές;
Κατ' αρχάς δεν είναι αιώνιοι και κατά δεύτερο η ύπαρξή τους δεν αλλάζει κάτι στην ποιότητα των σπουδών στο Πανεπιστήμιο έτσι όπως αυτή έχει διαμορφωθεί τα τελευταία 20 χρόνια.

Πάντως ναι, μ' αφορμή τους φοιτητές αυτούς  θα μπορούσαν τα Πανεπιστήμια να απαιτήσουν  να μην αντιμετωπίζονται  σε καμία περίπτωση και για κανένα σκοπό οι άνθρωποι και οι αποφάσεις που αφορούν και άπτονται των ζωών τους ως αριθμητικά δεδομένα.
Να μην απαρριθμούνται σε λίστες κατεβατών ή ψηφιακά δεδομένα σε αρχεία υπολογιστών.
Πίσω από αυτούς τους αριθμούς που δίνονται στην δημοσιότητα υπάρχουν άνθρωποι, οι οποίοι κάποτε για κάποιο λόγο ξεκίνησαν τις σπουδές τους. Στην πορεία της ζωής τους, για λόγους που αφορούν τον καθένα ξεχωριστά αλλά και όλους εμάς μαζί ως ανθρώπους, των οποίων η ζωή υπόκειται σε λίγο πολύ κοινές ανατροπές και διαδρομές, η σχέση τους με το Πανεπιστήμιο ατόνισε ή έπαψε να υπάρχει.
Θα ήθελα λοιπόν να γίνει το απλό και στοιχειώδες : Μια εξατομικευμένη αντιμετώπιση της κάθε περίπτωσης με ευθύνη των Σχολών.
Μια τέτοια πολιτική να διαπνέεται από δύο κυρίως στόχους :
ο πρώτος να δείξει την διάθεση του κράτους να εδραιώσει μια άλλη σχέση με τον έλληνα πολίτη και οι οριζόντιες υπουργικές αποφάσεις κάθε άλλο παρά συμβάλλουν σ' αυτό, αφού θυμίζουν διαταγές αποκεφαλισμού, και
ο δεύτερος, να αναδειχθεί το Πανεπιστήμιο σε ένα χώρο ελευθερίας και ανθρωπισμού που θα διαμηνύει στην κοινωνία ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα επιθυμεί να αντιμετωπίζει τον κάθε φοιτητή ως πρόσωπο με ιδιαιτερότητα, ως σκεπτόμενο πολίτη με φωνή και αξία ακόμα και όταν όλα γύρω του τον θέλουν αποπροσωποιημένο μαζάνθρωπο, ακόμα και όταν ο ίδιος έχει χάσει την ελπίδα του και υποβαθμίζει την ζωή του.


Μα είναι πολλοί θα πει κανείς, αυτά δεν μπορεί να γίνουν... Εδώ έρχεται αυτό που λέμε "κοσμοθεώρηση" και που μόνο στο άκουσμά του κάποιοι θα μειδιούν. Η κοσμοθεώρηση που λείπει ως βάση για την επιτέλεση κάθε πολιτικής,  μετατρέπει τον κάθε υπουργό και όποιον ασκεί εξουσία σε εκτελεστή αποφάσεων ή σε παπαγαλάκι.
Μια ανθρωποκεντρική λοιπόν  κοσμοθεώρηση,  λέει ότι δεν προσαρμόζουμε τους ανθρώπους στα μέτρα και την λογική των αριθμών γιατί είναι σα να προσαρμόζουμε την διαφορετικότητα και την ποικιλομορφία της ζωής σε μια κενή περιεχομένου και αδιάφορη νοήματος φόρμα, και αυτό είναι ολοκληρωτισμός. Μια τέτοια  κοσμοθεώρηση λέει ποιές είναι οι ξεκάθαρες προτεραιότητες και ιεραρχήσεις μου, πού πέφτει το κέντρο βάρους, τι κοινωνία θέλω να δημιουργήσω.....
Εάν λοιπόν,  δεν μπορεί να γίνει μια εξατομικευμένη αντιμετώπιση, ας μείνουν "Αιώνιοι φοιτητές". Είναι προτιμότερο από το χυδαίο παζάρεμα που γίνεται τώρα. 

Σε λίγες μέρες που ανοίγουν τα σχολεία και οι σχολές, μπορεί να έχουμε απαλλαγεί από τους αιώνιους φοιτητές, κατά πώς απειλεί ο υπουργός.   Όμως εκπαιδευτικοί, υπουργείο, μαθητές, γονείς, φοιτητές, τόσοι πολλοί άνθρωποι θα παραμείνουν για άλλη μια χρονιά   Αιώνια προσκολλημένοι  στην ίδια καταπτοημένη και κακοποιημένη χώρα, μέσα σ'ένα κόσμο κουρασμένο και εξαντλημένο από το ίδιο το ρηχό νόημα της ζωής του, όπου οι ευχές, οι κορώνες και οι αγιασμοί δεν μπορούν πλέον να του πουν τίποτα, ούτε για την αξία της μάθησης ούτε για την αξία της ζωής ούτε για την αξία της σχέσης με το σχολείο, με το Πανεπιστήμιο, με την κοινωνία ολόκληρη. 


  

Σχόλια

  1. Ανώνυμος21/8/14, 10:27 μ.μ.

    Τι να πρωτοπεί κανείς εδώ.Να πει ότι μεγάλο μέρος των,πραγματικά αιώνιων φοιτητών "απασχολούνται"στις κομματικές φοιτητικές παρατάξεις;Να πει για τους καθηγητές που αντί να κάνουν μάθημα προωθούν κομματικές γραμμές;Για την απαρχαιωμένη ύλη σε πολλές σχολές;Για καθηγητές οι οποίοι "κόβουν" φοιτητές όχι γιατί δεν έγραψαν καλά,αλλά γιατί...έτσι!Για το,διαρκώς μεταβαλλόμενο,σύστημα εισαγωγής στις σχολές που αλλού θέλει κάποιος να σχολάσει και αλλού τον στέλνει;Όλα αυτά δεν έχουν δυσβάστακτο κόστος;
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. παπα- Κώστα,
    για το ελληνικό πανεπιστήμιο,θα μπορούσαμε να μιλάμε για μέρες... όπως και για κάθε πτυχή της ελληνικής μας πραγματικότητας, είτε αυτή είναι εκκλησιαστική - θρησκευτική είτε κοσμική - πολιτική.
    Έχει σημασία όμως κάθε φορά, όπως και συ το επισήμανες σε άλλο σου σχόλιο (για την αλήθεια), από ποιά θέση το κάνουμε αυτό, με πόσο πόνο ψυχής μιλάμε για το κάθε πράγμα. Για μένα το ελληνικό δημόσιο πανεπιστήμιο με όλα τα στραβά και τα κακά που αναφέρεις έχει μια εγγενή αξία : είναι η τελευταία ίσως θρυαλλίδα ελεύθερης - κριτικής σκέψης που έχει απομείνει. Εάν χαθεί κι αυτό θα γυρίσουμε χρόνια πίσω. Τη μόρφωση των παιδιών μας θα αναλάβουν τύποι σαν τον Μπερλουσκόνι και τον δικό μας τον Μαρινάκη (δες σημερινές εξελίξεις καθώς και παλιό μου άρθρο για το μουσείο Καζαντζάκη). Εκτός όμως από αυτά, θέλω να πω κάτι προσωπικό, απαραίτητο όμως για να φανεί από ποιά θέση γράφω. Πολλές φορές μέσα στο αμφιθέατρο έχοντας απέναντί μου έναν καθηγητή της φιλοσοφίας να μιλάει σε ένα απαθές κατά κανόνα ακροατήριο, έναν απαξιωμένο καθηγητή, γιατί αυτοί της φιλοσοφικής και γενικά των ανθρωπιστικών σπουδών θεωρούνται απολιθώματα στον σύγχρονο ακαδημαϊσμό και κατά κανόνα λοιδωρούνται ή θεωρούνται μαϊντανοί, πολλές φορές λοιπόν μπροστά στον αγώνα και την αγωνία τους να μεταφέρουν κάτι από τον κόσμο του πνεύματος, από αυτόν τον μεγαλειώδη αγώνα του ανθρώπου να ξεκορμίσει από το ζώο, στους φοιτητές τους μου έρχεται να σηκωθώ όρθια και να αρχίσω να τους χειροκροτάω. Μόνη μου. Είναι οι τελευταίοι φάροι... κι εγώ, εγώ που έφτασα να περάσω στο Πανεπιστήμιο στα 50 μου ξέρω τι είναι να έχεις χαθεί σε μια θάλασσα και να μην βλέπεις πουθενά ένα φως. Αυτό το φως θέλουν πάση θυσία να σβήσει.

    Μακάρι να μπορούσα να μεταφέρω έστω και ελάχιστη από την ευγνωμοσύνη που νιώθω γι' αυτούς τους ανθρώπους.
    Έχω γράψει σχετικά αρκετά για το Πανεπιστήμιο και ίσως να μπορέσω να γράψω κι άλλα στο μέλλον.

    Σ' ευχαριστώ παπα - Κώστα που μου χαρίζεις αυτή την ευκαιρία...

    Χαίρε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος22/8/14, 12:56 μ.μ.

    Τώρα αφού το έθιξες αυτό,πιστεύω ότι για τους καθηγητές φιλοσοφίας ισχύει ό,τι και για τους χριστιανούς(ιερείς,θεολόγους κλπ).Όταν διδάσκεις έναν τρόπο ζωής πρέπει και η ζωή σου κι εσύ ο ίδιος να εκπέμπει αυτό το κάτι.Αν δεν το ζεις,δεν το διδάσκεις.Και αν το κάνεις δεν πείθεις.
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αυτό που λες παπα-Κώστα είναι σωστό, τόσο για τους ιερείς όσο και για τους δασκάλους. Εγώ όμως -πιστεύω και συ- πλέον, δεν στέκομαι στο πώς ζει κάποιος, γιατί δεν ψάχνω για "πρότυπα" ζωής. Αυτά τα ψάχνουν και είναι απαραίτητα για πιο ανώριμες συνειδήσεις. Προσωπικά δεν μ' ενδιαφέρει να ταυτοποιήσω την ζωή κάποιου με αυτά που λέει. Μπορώ και πάω πέρα από αυτά που φαίνονται για να ανακαλύψω την ουσία. Αν σε κάτι τους ξεχωρίζω αυτούς τους καθηγητές (και όχι μόνο της Φιλοσοφικής αλλά και γενικότερα των ανθρωπιστικών) είναι ότι μιλάνε σε μια εποχή που κανείς δεν τους δίνει σημασία, γιατί όλοι περιμένουν να ακούσουν "σοφίες" από οικονομολόγους, βιοχημικούς, δημοσιολόγους, πολιτικούς και άλλους. Αυτοί έχουν μικρόφωνο, αυτοί έχουν εξουσία...
    Εγώ ειμαι μ' αυτούς που δεν έχουν καμία εξουσία επί κανενός και ούτε επιθυμούν να αποκτήσουν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος23/8/14, 10:03 π.μ.

    Συμφωνώ εν μέρει.Απλά,όταν κάποιος παρουσιάζει ασυμφωνία αυτών που λέει και αυτών που κάνει,ο ίδιος αφαιρεί αξία από τον εαυτό του.
    Η περιθωριοποίηση,ας το πούμε έτσι,των ανθρωπιστικών επιστημών παίζει μεγάλο ρόλο στο χάλι που ζούμε σήμερα.
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός