Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Για την επίσκεψη του κ. Τσίπρα στο Άγιον Όρος (μια άσκηση)




Προσωπικά διόλου δεν με ενόχλησε η επίσκεψη του κ. Τσίπρα στο Άγιον Όρος. Μακάρι να πηγαίνει πιο συχνά και δίχως την συνοδεία δημοσιογράφων, κάμερας και τηλεοπτικών συνεργείων, να πηγαίνει να ησυχάζει....Θα ευχόμουν γι' αυτόν να αποκτήσει και έναν αγιορίτη γέροντα πνευματικό για να συνομιλεί με κάποιον εκτός των τειχών της Κουμουνδούρου. Αυτό όμως είναι ένα θέμα που αφορά προσωπικά τον ίδιον.....

Δύο πράγματα με έκαναν να σκεφτώ επί του θέματος, άνευ των οποίων δεν θα  έγραφα το σημείωμα τούτο : 
Το πρώτο είναι η δυσχέρεια της δια-λόγου επικοινωνίας, η οποία εάν κάποτε αποτελούσε ένα "παιδικό" καπρίτσιο των λάβρων αριστερών, σήμερα, στην ευκολία της ιντερνετικής "επικοινωνίας", έχει γίνει μια μόνιμη και βαθιά αναπηρία που επεκτάθηκε πλέον σε ολόκληρο το κοινωνικό σώμα. Και αν κάποτε οι εις άπειρον συζητήσεις και διαξιφισμοί των αριστερών είχαν ως θέμα την επανάσταση και την μετάβαση στο σοσιαλισμό, το τι εννοούσε ο Μάρξ στο Κεφάλαιο ή την Άνοιξη της Πράγας, τώρα  μιλάμε για ρουκέτες εμπάθειας και μίσους που εξαπολύουν όλοι εναντίον όλων και που ως στόχο έχουν να πλήξουν καίρια το πρόσωπο του αντιπάλου και τίποτα πλέον αυτού.  Έτσι, αυτές τις μέρες διάβασα σε διάφορες ιντερνετικές συζητήσεις τα μύρια όσα για τον κ. Τσίπρα, για την αστεφάνωτη γυναίκα του, για τα αβάπτιστα παιδιά του, για τη μάνα του, για τον Συριζα  κι όλα αυτά εμποτισμένα με ένα χυδαίο σεξισμό (που είναι ο ευκολότερος), με θρησκευτικό φανατισμό (που είναι ο χειρότερος), με φασίζουσα εθνικοφροσύνη (που είναι η επικινδυνέστερη).... 
Για το πώς διεξάγεται ο κάθε φορά δημόσιος διάλογος σε κοινωνίες που δοκιμάζονται από γενικευμένη κρίση είναι ένα θέμα που θα άξιζε να το εξετάσει κανείς εκτενέστερα και να βγάλει πολύ χρήσιμα συμπεράσματα , όχι για τον τρόπο που διεξάγεται ένας κόσμιος ή αγενής διάλογος,  αλλά για την άρθρωση της σκέψης των ανθρώπων και τις καταστροφές που αυτή έχει υποστεί. Διανύουμε έναν αιώνα συθέμελης αποδόμησης της γλώσσας, των θεσμών και του νοήματος και βρισκόμαστε εντός και αντιμέτωποι κάθε μέρα με τις συνέπειές της.
Για ένα σύγχρονο κόμμα της Αριστεράς που μετά από έναν αιώνα συζητήσεων -σε πολιτικό, επιστημονικό, φιλοσοφικό, ψυχαναλυτικό επίπεδο -  γνωρίζει ότι η ανθρώπινη σκέψη και συνείδηση δεν είναι άμεση αντανάκλαση της θέσης που το άτομο κατέχει στην παραγωγική διαδικασία ή του εισοδήματος που λαμβάνει, ακόμα και του κυρίαρχου ιδεολογικά εποικοδομήματος, αλλά είναι κάτι πολύ πιο περίπλοκο και μεσολαβημένο, μια τέτοια προσπάθεια ανίχνευσης του πώς κτίζεται το "ορθώς" συν-διαλέγεσθαι καθώς και το πώς αυτό καταστρέφεται, θα σήμαινε την μετάβαση σε μια νέα πραγματικά επαναστατική της ενηλικίωση. 
Πλήν όμως, και στις συζητήσεις των στελεχών της Αριστεράς που παρακολούθησα, είτε αυτοί υπεράσπιζαν είτε καταδίκαζαν την επίσκεψη, ο εγκλωβισμός τους ήταν απόλυτος : το εύκολο επιχείρημα, ο κυνισμός, ο εξυπνακισμός, η λεκτική φάπα, εν τέλει η μόνη αναπομείνασα δυνατότητα άσκησης πολιτικής, ήτοι ο μακιαβελισμός, ζει, εξακολουθεί να μας χειραγωγεί  και βασιλεύει. 
Έτσι δεν πάμε πουθενά ... σύντροφοι Παραμένουμε εντός των τειχών της διαχείρησης ενός συστήματος που μας θέλει κι εμάς μέσα (why not?), μέσα στον ίδιο πολτό,  εφόσον δεν απειλούμε τις θεμελιώδεις αναπαραγωγικές αρετές του.. 

Το δεύτερο είναι η δυσκολία που υπάρχει να μετουσιωθεί το παλιό σε καινούργιο. Ανάμεσα στα επιχειρήματα που ειπώθηκαν από στελέχη του Σύριζα για να στηριχθεί η επίσκεψη -κυρίως από την εξ αριστερών κριτική- ήταν παλιότερες επισκέψεις άλλων ηγετών και αρχηγών της Αριστεράς (Φλωράκης, Άρης κλπ) καθώς και η βοήθεια αγιοριτών μοναχών στον εμφύλιο, κάποια ψελίσματα αποσπασμάτων του Ηράκλειτου και του Νίτσε. (Παραλείπω το ανεκδίηγητο : ότι αδικεί τον εαυτό του όποιος δεν κάνει μια επίσκεψη στο Άγιο Όρος..., το θεωρώ ατυχή στιγμή του προέδρου).
Καλά λοιπόν όλα αυτά. Τι λένε όμως στην ουσία αν όχι το απλό, ότι με έναν τρόπο μιμητικό, με έναν τρόπο της κατ' έθιμον κατάληψης και άσκησης της εξουσίας προσπαθεί δια της πεπατημένης ο ΣΥΡΙΖΑ να ανελιχθεί στους κυβερνητικούς θώκους;
Κι όμως αυτός ο μιμητισμός είναι ο κοινός παρανομαστής που επιβλήθηκε στο ελληνικό έθνος από την απελευθέρωσή του και από τον οποίο δεν μπόρεσε να χειραφετηθεί ούτε η αστική Δεξιά που κυβέρνησε δουλόφρονα τον τόπο ούτε όμως και η Αριστερά.
Αυτός ο μιμητισμός, η μαϊμουδίσια επανάληψη, μας κάνει τόσο πολύ όμοιους όλους, κόμματα, πολιτικές και πρόσωπα. Δημιουργεί εύλογους συνειρμούς σύνδεσης του Συριζα με το ΠΑΣΟΚ του 80. Εκφράζεται στην αμηχανία, στην έλλειψη ενθουσιασμού, στην κοινοτυπία, στην κούραση μιας ολόκληρης κοινωνίας και εποχής, στην αδυναμία μας τελικά να πιστέψουμε ότι μπορεί, ναι μπορεί να υπάρχει μια άλλη πρόταση ζωής.

Ο διάλογος της Αριστεράς με την χριστιανοσύνη είναι κάτι που διενεργείται υπόρρητα και ενδοψυχικά εδώ και χρόνια κι ας επιμένουμε να το αρνούμαστε.  Μας συνδέουν οι θυσίες αγωνιστών και μαρτύρων, τα ποιήματα των αριστερών ποιητών όπως ο Γιάννης Ρίτσος, ο Οδυσσέας Ελύτης, ο Νικηφόρος Βρεττάκος, ο Μιχάλης Κατσαρός, ο Θανάσης Κωσταβάρας, που ακούγονταν από τα μεγάφωνα των συγκεντρώσεών μας, των συνδιασκέψεων και των συνεδρίων μας κι ήταν βαθιά θεολογικά κείμενα, η άρνηση των μεγαλείων και των θεαμάτων του κόσμου τούτου, η συνειδητή φτώχεια, η υπέρβαση του εγώ για το συλλογικό εμείς, η αίσθηση της δράσης μέσα στον ιστορικό χρόνο, η σχέση του πεπερασμένου ανθρώπου με και από κάτι που υπερβαίνει τα όρια της ατομικής του ύπαρξης και ζωής, η αναζήτηση νοήματος, το εσχατολογικό όραμα  ενός άλλου κόσμου.
Σήμερα, στον χώρο της ορθόδοξης θεολογίας στην Ελλάδα συντελούνται καινοτόμες προσεγγίσεις και διακινούνται προβληματισμοί για το νέο παρανοϊκό και παραλληρηματικό παγκοσμιοποιημένο κόσμο μας,  που δεν τυχαίνουν δημοσιότητας και προβολής από άμβωνος, δικαιώνουν όμως την άποψη ότι ο χριστιανισμός είναι μια διαρκής επανάσταση.
Θέματα που υπερβαίνουν τα όρια μιας επίσκεψης (γιατί αυτό ήταν η επίσκεψη Τσίπρα και τίποτε πλέον αυτού) και απαιτούν πραγματικό άνοιγμα δίχως προκαταλήψεις.
Ποιός αντέχει τέτοια πράγματα; Ποιός αντέχει να μετακινηθεί από τις βεβαιότητές του; Ποιός αντέχει τέτοια άσκηση;
Όμως ας μην ξεχνάμε ότι οι μεγάλες στιγμές της Αριστεράς στην Ελλάδα, οι αγώνες της και τα οράματά της ήταν ο έως θανάτου αγαπητικός και  ασκητικός τρόπος του υπάρχειν. Αυτός ο προδομένος τρόπος μας....

Σχόλια

  1. Ανώνυμος12/8/14, 10:26 π.μ.

    Εξαιρετικό κείμενο,όπως και τα υπόλοιπα που διάβασα στο blog σου.Αν μπορούσε η ελληνική κοινωνία να κάνει το βήμα στο καινούριο και να απαλλαγεί από τον πιθηκισμό της δεν θα είχαμε φτάσει εδώ που φτάσαμε.
    Όσο για τον επαναστατικό χριστιανισμό,μόνο σε κάποια βιβλία τον έχω βρει.Αντίθετα,την συντήρηση(ως και οπισθοδρόμηση)την βρίσκω παντού.Όπως και τη σύγχυση υπομονής και μοιρολατρείας.
    Συγχαρητήρια για το blog.
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλέ μου παπα-Κώστα, χαίρομαι για την επικοινωνία μας. Η ελληνική κοινωνία είναι μια ανθρώπινη κοινωνία, υπόκειται δηλαδή σε όλες τις αδυναμίες και τις πλάνες που βασανίζουν τον άνθρωπο από της δημιουργίας. Μέσα από την πείρα μου και έχοντας φάει πολλές φορές τα μούτρα μου, κατάληξα στο συμπέρασμα ότι δεν μπορούμε εμείς να αλλάξουμε τον κόσμο. Ο κόσμος αλλάζει με έναν δικό του ρυθμό, και είναι μέγιστη αλαζονεία να πιστέψει κάποιος ότι μπορεί με την δράση του ή με την σκέψη του να αλλάξει τον ρου της Ιστορίας. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να προσπαθούμε να κατανοήσουμε αυτόν τον κοσμικό ρυθμό και να αποφασίσουμε να ΕΙΜΑΣΤΕ, να ΥΠΑΡΧΟΥΜΕ με τον χριστιανικό τρόπο δηλ. : αγαπητικά, θυσιαστικά, περιχωρητικά, ασκητικά και ελεύθερα. Αυτό είναι το επαναστατικό του χριστιανισμού και είναι σαν να ανεβαίνεις στα βουνά, αντάρτης και να παραμένεις εκεί.... ακόμα κι αν σου λένε ότι "χάθηκε η επανάστασή μας"....

    Πολλές ευχές για την ημέρα σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος12/8/14, 1:47 μ.μ.

    Μα έτσι ακριβώς αλλάζει ο κόσμος.Ένας ένας άνθρωπος.Όχι με βίαιες επαναστάσεις που απλά συσσωρεύουν το μίσος των ηττημένων.Αλλά αυτή τη διάθεση για εσωτερική αλλαγή δε βλέπω.Όπως και να έχει ο αγώνας(ή ο πόλεμος;)συνεχίζεται.
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Να, μια άλλη μεγάλη κουβέντα... πώς δημιουργείται η ανάγκη για εσωτερική αλλαγή; Τι σημαίνει αλλάζω εσωτερικά; Μεγάλο θέμα! Κατά τη γνώμη μου, εσωτερική αλλαγή σημαίνει συγκλονισμός, μέγας σεισμός, αβεβαιότητα και βάραθρο. Η εποχή μας απεχθάνεται τέτοιες "ασάφειες". Γι' αυτό έχει πολλές λύσεις στην διάθεση του καθενός προκειμένου να μην έρθει ποτέ αντιμέτωπος με το θεμελιώδες: να δώσει νόημα και αξία στην ζωή του, ο ίδιος αποκτώντας το μοναδικό του ΠΡΟΣΩΠΟ!! Επειδή έχω μια σχετική εξοικείωση, θα σου πω καλέ μου φίλε ότι στην υπηρεσία αυτής της υπόθεσης βρίσκεται εκτός από τον καταναλωτισμό και η φαρμακοβιομηχανία, με τα ψυχοφάρμακα και τα αγχολυτικά. Το ζητούμενο είναι ένα : να μην αποσταθεροποιηθεί το σύστημα.

    Χαίρε!
    παπα-Κώστα

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός