Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Στιγμιότυπα από τη ζωή της αθώας Σούλας




Η Σούλα είναι 17 χρονών, φέτος θα πάει στην τελευταία τάξη του ΕΠΑΛ της πόλης μας.
Τα παρακάτω είναι μερικά στιγμιότυπα από την ζωή της στο σχολείο.

Συχνά έξω από το σχολείο, το πρωί,  βρίσκεται το περιπολικό της αστυνομίας. Ψάχνουν για ναρκωτικά. Μια μέρα, μας μίλησαν στο προαύλιο, που ήμασταν μαζεμένοι. Αργότερα, στην αίθουσα, ένας καθηγητής μας είπε, ότι, ακόμα κι αν ξέρουμε κάτι για τα ναρκωτικά στο σχολείο, να μην πούμε τίποτα γιατί μπορεί να μπλέξουμε άσχημα.
Ο διευθυντής κάλεσε πολλούς στο γραφείο του και ρώταγε ποιοι φέρνουν τα ναρκωτικά.   Κάλεσε κι εμένα. Τι ξέρεις για τα ναρκωτικά, με ρώτησε, ποιοι παίρνουν; Εγώ έτρεμα, κοκκίνισα, δεν ξέρω, του απάντησα…
Καλά, καλά, μου είπε και με έδιωξε νευριασμένος.  Μ’ έχει για χαζή…


Χειμώνας καιρός και τα παράθυρα όλα είναι κλειστά. Μέσα στην αίθουσα γίνεται ένας χαμός, καμιά 30 παιδιά σπρώχνονται, χτυπάνε τα θρανία, φωνάζουν, καπνίζουν και είναι ντουμάνι.
Το μάθημα είναι των Θρησκευτικών. Ο καθηγητής είναι ένας γεράκος παπάς. Κάθεται στην έδρα με σταυρωμένα τα χέρια του και σκυμμένο το κεφάλι του. Δεν κάνει τίποτα κι ούτε λέει κάτι.
Σκέφτομαι : τι στο καλό, θα προσεύχεται…. Τον λυπάμαι τον καημένο τον γεράκο, θα σκάσει από τον καπνό εδώ μέσα.


Στις τουαλέτες έχει μαζευτεί πολύς κόσμος. Πλησιάζω κι εγώ. Ρωτάω τι γίνεται παιδιά; Τίποτα μωρέ, οι τάδε (λέει το όνομα ενός κοριτσιού κι ενός αγοριού) κάνουν σεξ.
Και τους κοιτάτε; Ναι, δεν έχουν πρόβλημα, αφού τους αρέσει.
Γινόταν χαμός, γιούχα, φωνές, βρισιές, φωτογραφίες με τα κινητά.
Είδα κι εγώ λίγο. Μετά έφυγα.

Με τη Σούλα καθόμαστε κάποια βράδια στην αυλή. Έρχεται σπίτι και της κάνουμε το τραπέζι. Ντοματοσαλάτα, φρέσκια μυζήθρα, φάβα με φρέσκο λάδι  ψιλοκομμένο κρεμμύδι και μαϊντανό, πατάτες τηγανιτές, αντζούγιες, ψωμί, κρύο νερό. Πιάνουμε τη κουβέντα.

Δεν κάνει σχέδια για σπουδές. Δεν είναι καλή μαθήτρια. Φέτος, κι αυτή δεν ξέρει πώς πέρασε την τάξη. Μάλλον οι καθηγητές μας περνάνε, μου ομολόγησε.
Με βάζει πιο βαθιά στον κόσμο της. Μου δείχνει στο youtube το τραγουδιστικό ίνδαλμα της γενιάς της. Λέγεται Τus . Εγώ το βλέπω για πρώτη φορά.
Κι εκεί παγώνω και σταματάω. Με πληροφορεί ότι δεν είναι το χειρότερο που κυκλοφορεί…
Για όποιον θέλει να έχει μια επαφή με την πραγματικότητα που συμβαίνει γύρω του, τα βίντεο αυτά είναι σοκαριστικές αποκαλύψεις. Τα παιδιά αυτά είναι κατασπαραγμένα. Νεκρωμένα, μέσα τους δεν υπάρχει τίποτα, ούτε πιστεύουν σε κάτι. 
Δεν πρόκειται για το γνωστό «περιθώριο» που ξέραμε.

Όχι δεν πρόκειται μόνο για υποβαθμισμένα σχολεία – αποθήκες παιδιών, χωρίς κανένα επαγγελματικό μέλλον, φτηνό εργατικό δυναμικό, που κανείς δεν νοιάζεται τι θα απογίνουν στη ζωή.
Δεν πρόκειται για κάποιες εκπαιδευτικές πολιτικές, κάποιες μεταρρυθμίσεις, κάποια  υπουργεία… Ούτε καν για τους γελοίους αχυρανθρώπους τους που κορδώνονται και φλυαρούνε….
Εδώ παύει να υπάρχει ο λόγος ύπαρξης της κοινωνίας των ανθρώπων, ακόμα κι αυτής της κοινωνίας που ξέραμε, ως αστική, εκμεταλλευτική, ψευτοηθική, άδικη ή ο,τιδήποτε.
Εδώ παύει να υπάρχει ο οποιοσδήποτε πολιτισμένος, έλλογος  άνθρωπος.
Εδώ συντελείται ο συνολικός εκτροχιασμός.
Κι αυτό δεν περιορίζεται σε κάποιο «κακό» σχολείο.
Αφορά στο σύνολο της γενιάς των ανθρώπων  που τώρα μεγαλώνει, κι όχι μόνον αυτή. Αφορά και τη γενιά των 30άρηδων…  

Το μέγεθος της καταστροφής είναι τεράστιο.
Η καταστροφή αυτή δεν είναι άλλη, καινούργια. Είναι η ίδια που εγκαινιάστηκε στα Στρατόπεδα συγκέντρωσης και στα γκούλακ, όπου για πρώτη φορά διαλύθηκε κάθε νόημα κοινωνικής συνύπαρξης και ο άνθρωπος συστηματικά αντιμετωπίστηκε ως περιττός και ως περίττωμα.
Σήμερα, 80 χρόνια μετά, οι τοίχοι των στρατοπέδων δεν χρειάζονται πιά. Κανείς δεν νιώθει ντροπή, κανείς δεν ενοχλείται όταν μιλάει, σκέφτεται, ενεργεί, αντιμετωπίζεται και αντιμετωπίζει τους άλλους ως περίττωμα, γιατί αυτός είναι πλέον ο κυρίαρχος και ο μόνος τρόπος.  

Κι εμείς; Εμείς ζούμε ανάμεσα σε αποσκελετωμένους ανθρώπους, σπρώχνουμε στην άκρη τους πεθαμένους για να κάνουμε λίγο χώρο για μας. Ακούμε κάθε βράδυ για τις σφαγές, για τα εγκλήματα και φράζουμε τ’ αυτιά μας από τη φρίκη, για να μπορέσουμε να κοιμηθούμε….

Περισσότερο απ’ όλα, φοβάμαι για εμάς. Φοβάμαι μην αποξεχαστούμε μέσα στις ωραίες αναμνήσεις μας, μέσα στους χοντρούς τόμους των διαβασμάτων μας και στις δυσπρόσιτες εννοιολογήσεις μας, μέσα στις λιτανείες μας, μέσα στα λυρικά τραγούδια μας, μην αναπαυθούμε στις ουρανομήκεις προσευχές μας, μην αποκάμουμε στον αγώνα για την σωτηρία της ψυχής μας, της ψυχούλας μας… και ξεχάσουμε ότι ζούμε στο ίδιο στρατόπεδο και χάσουμε από τα μάτια μας και δεν πάρουμε μαζί μας την αθώα Σούλα, που, από όλους στο σχολείο της, θεωρείται «εύκολη» κι από τον διευθυντή της «χαζή».



Υ.Γ. προς όσους ασχολούνται με την πολιτική: Τα στιγμιότυπα από τη ζωή της Σούλας στο σχολείο, είναι τα μόνα ουσιαστικά Πολιτικά προβλήματα.  





Σχόλια

  1. Ωχ Παναγία μ'!

    Εγώ που ζώ;
    Νόμιζα ότι κάτι τέτοια σκηνικά θα γίνονταν μόνο στη Νέα Υόρκη, που βλέπω στις ταινίες..

    Είναι πραγματικό το σχολείο της Σούλας; Στην Κρήτη; Διότι το Γενικό Εσπερινό Λύκειο Πατρών, κοντά στα Ψηλαλώνια, στο Συγκρότημα Τεμπονέρα, εκεί όπου υπηρέτησα από το 1985 μέχρι και φέτος τον Ιούνιο, λειτουργεί υποδειγματικά θα έλεγα και από άποψη συμπεριφοράς μαθητών-καθηγητών-Διευθυντών, και σε επίπεδο επιδόσεων. Κάθε χρονιά πολλοί μαθητές μας καταφέρνουν και ανοίγουν ένα νέο παράθυρο στη ζωή, με τις κατευθύνσεις που διαλέγουν.
    Δεν ισχυρίζομαι ότι δεν υπάρχουν προβλήματα. Βεβαίως και υπάρχουν. Εχουμε και μεις παιδιά με βαριά ιστορικά. Ωστόσο το παλεύουν. Και είναι αφανείς ήρωες κάποια από αυτά. Αλλά υπάρχει κάτι στο συγκεκριμένο σχολείο, που γνωρίζω, που διαχέει, στον αέρα το άρωμα της ΕΛΠΙΔΑΣ...Και χρόνια πολλά, μετά οταν συναντάμε μαθητές μας παλιους στο δρόμο, μας χαιρετάνε πάντα ενθουσιωδώς θα τολμούσα να πω. Αυτή,νομίζω, είναι η αμοιβή του δασκάλου, που προσπάθησε να αγαπήσει τους μαθητές του, σαν τα ίδια τα παιδιά του, και κάτι να τους μάθει, για τη ζωή τους ωφέλιμο...

    Τα προβλήματα που επισημαίνεις ΟΛΑ υπαρκτά και αληθινά, ωστόσο. Ναι. Φτιάχνεται μια γενιά ανθρώπων, που δεν θα έχει και πολλή σχέση, με ό,τι ως τώρα γνωρίζαμε ως ψυχολογία νέων, εφήβων, κλπ...

    Τρομακτικό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ο κόσμος είναι τρομακτικός. Κάθε βράδυ στις τηλεοράσεις καλπάζει ο τρόμος. Δεν βλέπεις τα φονικά που γίνονται σχεδόν κάθε μέρα πιά, τους πολέμους, τους αποκεφαλισμούς, τις κρεμάλες, την γενική παράνοια και ασυνειδησία και ασυνενοησία των ανθρώπων; Η Σούλα είναι πραγματικό πρόσωπο και τα στιγμιότυπα απολύτως πραγματικά. Δεν μένω στα περιστατικά. Θα μπορούσαν να είναι αυτά ή κάποια άλλα ή σε κάποια άλλη πόλη ή σε άλλο σχολείο. Η γενική νοοτροπία που κυριαρχεί είναι αυτό που με τρομάζει. Είναι η ίδια του Άουσβιτς, εκεί που η ανθρώπινη ζωή δεν ήταν τίποτε. Ο κόσμος και ο άλλος άνθρωπος ως μια χωματερή. Δεν ξέρω εάν μπήκες στον κόπο να δεις στο youtube αυτόν τον τύπο τον Tus, εγώ έφριξα με ένα τραγούδι του για τη μητέρα. Δεν παρακολούθησα άλλο. Η απάντηση που πήρα ήταν ότι ο τύπος "τα κονόμησε, μαγκιά του". Τι να πεις στα παιδιά αυτά; Πού να πιστέψουν; Ένα απέραντο κενό μέσα τους. Δεν θέλω να ωραιοποιώ τα πράγματα. Η σύγχυση είναι πλήρης και στους μεγάλους. Ίσως εκεί τα πράγματα να είναι ακόμα χειρότερα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός