Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Να σεμνύονται



Αυτή πέθανε γύρω στα 105.
Πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής της βόσκοντας τις αίγες και τα πρόβατα στη χαλέπα. Λίγες φορές ερχόταν στο χωριό.
Έρχεται πιο συχνά τώρα, 30 χρόνια μετά.

Έρχεται τα απογεύματα του Αυγούστου, τον μήνα που ωριμάζουν τα σύκα, τα σταφύλια, τα πεπόνια, τα καρπούζια.
Έρχεται στα λόγια, στις αναμνήσεις, όσων επιστρέφουν τον Άγιο μήνα στη γη τους.
Στα παιδιάτικά τους, στα καφενεία, στα κλειστά σπίτια τους.
Έρχεται αυτή, που έζησε μόνη της, λέει,  μέσα σ' ένα λίθινο αυτοσχέδιο στρόγγυλο σπιτάκι, που έμπαινες σκυφτός και έμενες σκυφτός.
Ναι, κάποτε, μεγαλοκοπέλα την πάντρεψαν. Έζησε για κάμποσους μήνες στο χωριό, μετά, λέει, ξαναγύρισε στα πρόβατα.  Ποιός ξέρει;
Έρχεται  γριά ξερακιανή, μαυροντυμένη, μυρίζει προβατίλα και καμμένο ξύλο.
Ντουμάνι εκεί μέσα. Έξω να βρέχει Οκτώβρης, Γενάρης, Φλεβάρης, κλαδιά στη φωτιά να καπνίζουν, δύο μικρές τρύπες στις πέτρες για παράθυρα.
Απόκοσμη. Λέει ιστορίες  για νεράϊδες και αγίους.
Κρατάει τους χοχλιούς που έψησε στη πλάκα, να φιλέψει τα παιδιά που βρέθηκαν χειμώνα καιρό στη χαλέπα κι ένα μικρό τυράκι, μέχρι να περάσει η μπόρα.
Έρχεται να σκύψει το κεφάλι της στα σχολιαρόπαιδα, που για να κάνουν χάζι μαζί της, τα μεσημέρια του καλοκαιριού, τ' ακαμάτικα,  πήγαιναν και την έβρισκαν, να την ξομολογήσουν, λέει, που τους το παράγγειλε ο παπάς....
Και κρατούν την εικόνα της Αγίας Μαρίνας, το Βιβλίο και κάνουν πως ψέλνουν το Κύριε ελέησον και το Πάτερ Ημών,  κι εκείνη έσκυβε, λέει, να εξομολογηθεί με δάκρυα στα μάτια της για τις αμαρτίες της.
Κι έλεγε αμαρτίες..... έλεγε πράγματα που είχε δει... που είχε ακούσει τα βράδια, που ερχόντουσαν οι δαίμονες στο μυαλό της και την περίπαιζαν, που ούτε να κοιμηθεί δεν την άφηναν.... έλεγε για τα προβατάκια της και τις αμάχες που είχε μαζί τους....έλεγε και κλονιζόταν, έλεγε και άδειαζε η ψυχή το ντουμάνι της.... 
Έλεγε, έκανε το σταυρό της και ζητούσε συγχώρεση, αυτή η αμαρτωλή, από τα σχολιαρόπαιδα και την Αγία Μαρίνα.
Κι αυτά να σκάσουν στα γέλια. Να τους δώσει καρύδια για το δρόμο και να ξανάρθετε παιδιά μου, ο Θεός να σας βλέπει. Χίλια καλά για το καλό που κάνατε....

Να τα θυμούνται τώρα όλα αυτά και να κουνούν το κεφάλι τους.... Πού χάθηκαν αυτοί οι άνθρωποι;
Αυτή όμως έρχεται τα απογεύματα του Αυγούστου, ανεβασμένη στην κληματαριά, παίζει με το φως στα φύλλα της, λίγο πριν δύσει ο ήλιος, αθώα κατά πάντα, περιμένει να ωριμάσουν τα σταφύλια, να κόψει δυο ρώγες να γλυκάνει το στόμα της.....
Ακούει και τις εξομολογήσεις τους....
Έρχεται η σαλεμένη, να σεμνύονται.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός