Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Αντίο Καπετάνιε!



Εμένα μ' άρεσε αυτός ο ηθοποιός, ο Ρόμπιν Γουίλιαμς. Θυμάμαι πόσο είχα συγκινηθεί, όταν τον είδα για πρώτη φορά στον Κύκλο των χαμένων Ποιητών, όπου υποδυόταν τον ρόλο του καθηγητή Κήτινγκ και σκέφτηκα : αυτός είναι δάσκαλος.... έναν τέτοιο δάσκαλο θα ήθελα να είχα..... 
Που να λέει γιατί διαβάζουμε ποίηση, που να ανεβαίνει στα έδρανα.... που να ψυθιρίζει πολύ κοντά στ' αυτί των μαθητών του....
Με λύπησε ο θάνατός του. Αν και σπεύσανε να τον αποδώσουν σε κάποια βαριά, λέει,  μορφή κατάθλιψης, έτσι που να μας μείνει μια αίσθηση σα να έφταιγε αυτός ή ο εγκέφαλός του ή το περιβάλλον του ή η κακή του τύχη. 
Μόνο που αυτός είναι ένας πολύ συνηθισμένος θάνατος για τον κόσμο του θεάματος: Ο θάνατος από ναρκωτικά ή αλκοολ σε συνδυασμό με ψυχικές διαταραχές. Ο θάνατος που σε βρίσκει μόνο σου, σε κάποιο διαμέρισμα του Χόλυγουντ ή σε κάποια κλινική αποτοξίνωσης. Μόνο σου, εντελώς αποπροσωποιημένο, δίχως το όνομά σου, δίχως διέξοδο, βυθισμένο σε αναμνήσεις, σε παραισθήσεις, σε εικόνες δύναμης και δόξας. Ακόμα κι αν δεν πεθάνεις αυτοκτονώντας, έχεις πεθάνει ως ανθρώπινη ύπαρξη. Έχεις αποξενωθεί από τον πραγματικό άνθρωπο που είσαι, γιατί αυτός ο άνθρωπος που είσαι δεν γίνεται αποδεκτός στον κόσμο του θεάματος. 

Θα πει κανείς ότι για να στηθεί η μαγεία του κόσμου του θεάματος και για να μπορεί να μας παρασύρει (όπως π.χ. εμένα βλέποντας την ταινία) χρειάζεται ένας βαθμός χασίματος του εαυτού, και ότι έτσι λειτουργεί η Τέχνη. 

Δεν είναι σκοπός μου να μιλήσω για το πώς λειτουργεί η Τέχνη, τους τρόπους της και τους σκοπούς της. Θέλω μόνο να δείξω ότι δεν πρόκειται για Τέχνη, πρόκειται για μια τεράστια, σκληρή και βαριά βιομηχανία. 
Αυτό που υπάρχει για αυτούς που παράγουν το θέαμα είναι τα αριθμητικά δεδομένα και όχι οι δικές μου ή του καθενός οι ονειροφαντασίες. Ετσι, με προϋπολογισμό 16.400.000 δολάρια η ταινία Ο Κύκλος των Χαμένων Ποιητών έκανε πρεμιέρα τριημέρου στην 3η θέση με 7,5 εκατομμύρια δολάρια. Στο αμερικανικό box office συγκέντρωσε 95,8 εκατομμύρια δολάρια και στον υπόλοιπο κόσμο έφτασε τα 140 εκατομμύρια δολάρια. Παγκοσμίως απέφερε 235,8 εκατομμύρια δολάρια (πηγή:wikipedia). 
Πρόκειται λοιπόν για μια βιομηχανία που λειτουργεί με όλους τους κανόνες του ανταγωνισμού και της κατανάλωσης (ίσως και με αυστηρότερους) με τους οποίους λειτουργεί κάθε βιομηχανία.

Η διαφορά με τις άλλες βρίσκεται στο ότι η πρώτη ύλη τούτης εδώ, είναι οι άνθρωποι, οι ηθοποιοί και οι τραγουδιστές, οι αθλητές, οι διάσημοι, σα να λέμε,  όπως για άλλες βιομηχανίες είναι η ξυλεία ή το μετάλλευμα ή το ύφασμα. 
Αυτοί, οι διάσημοι με την κατάλληλη επεξεργασία της ζωής τους, των συναισθημάτων τους, του σώματος τους, των δηλώσεών τους, των ιδιωτικών τους στιγμών, του παρελθόντος τους, των ιδιοτροπιών τους, και όλων αυτών που συνιστούν την ατομικότητα ενός ανθρώπου, χρησιμοποιούνται ακριβώς για τον αντίθετο λόγο που υπάρχει η Τέχνη στην ανθρωπότητα, ήτοι : να ενώσει άνθρωπο και κόσμο μέσα από την κατάδειξη της ομορφιάς, της ελευθερίας της σκέψης, της τραγικότητας, του ανθρώπινου πάθους και λάθους. 
Οι άνθρωποι αυτοί παγιδεύονται σε μια ζούγκλα  επιδόσεων και  πλούτου, διαμελίζονται κυριολεκτικά και στο τέλος πετιούνται μετά πολλών επαίνων. Στην Αμερική ήδη, σε κείνο τον γελοίο δρόμο του Χόλυγουντ, όπου σε λίγους μήνες θα φωτογραφηθούν πανέμορφοι ηθοποιοί με τα φανταχτερά συνολάκια τους, με τους ωραίους συνοδούς τους χαμογελώντας στα φλας, έβαλαν ένα πλακάκι - αστέρι, στη μνήμη του Ρόμπιν Γουίλιαμς (1951 - 2014).....

Το καλοκαίρι προχωρεί, ανάμεσα σε τραγικές ειδήσεις και θανάτους. Και τα δελτία ειδήσεων, εδώ στην Ελλάδα, που μας ενδιαφέρει, καθημερινά κοσμούνται με νέα από την ζωή των αστέρων και του διεθνούς τζετ σετ: για τις παραλίες όπου εθεάθησαν, για το μαγιώ που φόραγαν, για τις φωτογραφήσεις, για, για, για. ... θεέ μου ας ήταν μόνο βαρετά όλα αυτά..... και όχι έως θανάτου αποτρόπαια.

Αντίο Καπετάνιε!!







Σχόλια

  1. Eλένη
    και μένα ο Ρόμπιν ήταν από τους ελάχιστους πολύ αγαπημένους μου. Τον θυμάμαι και στην ξεκαρδιστική "κυρία Νταπφάιρ", και στο φιλοσοφημένο "Βασιλιά της Μοναξιάς" και στο τρυφερό, "θα σε βρω στον Παράδεισο".
    Κρίμα που τον νίκησε ο δαίμονας της απελπισίας στο τέλος. Του ανάβω αυτές τις μέρες κεράκια. Σήμερα με συγκίνησε ένα τελευταίο μήνυμα που έστειλε λίγες μέρες πριν πεθάνει, σε μια καρκινοπαθή θαυμάστριά του. Κοίτα, σκέφτηκα. Είχε τα δικά του τεράστια προβλήματα και όμως, ανταποκρίθηκε αμέσως στην έκκληση για επικοινωνία εκείνης της άγνωστής του, άρρωστης γυναίκας! Ο Θεός ας του ανταποδώσει την παραμικρή του αγαθή προαίρεση και ας προστατέψει από το κακό παράδειγμα του τέλους του, τις ψυχές των παιδιών του...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Υπάρχει πολύς πόνος στον κόσμο. Απορώ πώς δεν καταρρέει ο πλανήτης από τον πόνο και μόνο.
    Ο Θεός στέκεται δίπλα στους πονεμένους, σ' αυτούς που λύγισαν και κατέρρευσαν, γιατί ο Θεός ξέρει πόσο δύσκολο είναι να συγκρατείς την ψυχή σου ή ένα πλανήτη μέσα στη φοβερή πίεση του πόνου....
    Ας αναπαυθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος18/8/14, 10:48 μ.μ.

    Μία από τις τελευταίες του ταινίες,στην οποία υποδύοταν τον καθολικό ιερέα,αποτελεί πηγή έμπνευσης!
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ελένη, ναι. Υπάρχει τρομακτικός πόνος στον κόσμο. Απορώ και γω πώς ακόμη δεν έχει ανατιναχτεί ο πλανήτης από τόσο πόνο, όπως λες και συ. Προφανώς είναι ο Κύριος που μας στερεώνει.

    παπα-Κώστα μου, για δώσε τίτλο της ταινίας αν θυμάσαι, μήπως τη δω αν βρω χρόνο προς τούτο...ευχαριστώ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος18/8/14, 11:39 μ.μ.

    Licence to Wed στα αγγλικά.Στα ελληνικά δεν το θυμάμαι.
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός