Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Δεν είχα τίποτα να σου πω.


Οδ. Ελύτης, κολάζ



Το εκκλησάκι του μικρού χωριού όπου κατοικώ, πρόσφατα απέκτησε air condition. Δεν το είχα προσέξει. Ήξερα για τα έργα ανακαίνισης του περιβάλλοντος χώρου, ήξερα για την αλουμινένια πόρτα που αντικατέστησε μια παμπάλαια βαριά, σιδερένια.. Ετούτη, η καινούργια, είναι ανάλαφρη, είναι άσπρη με έναν αλουμινένιο άσπρο σταυρό, πρεσσαριστό πάνω της, που την κόβει σε ορθογώνια...
Ήξερα για τον χοντρό ηλεκτρικό σταυρό από νέον άσπρο φως, όπως οι ταμπέλες στα καταστήματα ή στα φαρμακεία, που φυτεύτηκε πάνω στο εκκλησάκι στη κορυφή του καμπαναριού και άναβε εκτυφλωτικά τα βράδια, και που μετά από διαμαρτυρίες των γειτόνων καθαιρέθηκε. 
Αλλά δεν ήξερα για το air condition.
Το εκκλησάκι είναι βία 25 τετραγωνικά, ένα δωμάτιο δηλαδή, και οι φιλόπονοι δωρητές προνόησαν να έχει όλες τις ανέσεις, έτσι που κανείς από τους εκκλησιαζόμενους να μην δυσφορεί από τη ζέστη και τον συνοστισμό όταν αραιά και πού γίνεται καμιά λειτουργία. Να αισθάνεται κανείς άνετα όπως στην κρεβατοκάμαρά του. 
Την εξωτερική μονάδα, ένα σιδερένιο κουτί με ανεμιστήρα,  σαν αυτά που βλέπουμε στα μπαλκόνια των πολυκατοικιών,  τοποθέτησαν πάνω από την αλουμινένια πόρτα, στη φάτσα, να κρέμεται επί της κεφαλής σου, καθώς κάνοντας τον σταυρό σου διαβαίνεις το κατώφλι. 
Έχουν κι άλλα υπόψη να κάνουν οι δραστήριοι επίτροποι, δωρητές και όλοι αυτοί που θέλουν να γίνουν γνωστοί για το φιλοπρόοδο πνεύμα τους ... 
Έμεινα έξω και το κοίταζα....
Το δόλιο το εκκλησάκι.
Στο μυαλό μου είχα τους στίχους του Ελύτη  :
Ναοί στο σχήμα του ουρανού
και κορίτσια ωραία
με το σταφύλι στα δόντια που μας πρέπατε!

Όταν τελείωσε η λειτουργία, ο γνωστός θεολόγος, σπουδαγμένος άνθρωπος, κάτοικος Αθηνών και προσώρας παραθεριστής,  έβγαλε από την τσέπη, ένα ψωμί πανιασμένο, τον μπαγιάτικο λόγο του, πήρε το μικρόφωνο και εκφώνησε τον πανηγυρικό της ημέρας. Σεβασμιώτατε, κ. Τάδε, Αγαπητοί μπλα μπλα, κλπ.... και άρχισε να λέει τα ίδια και τα ίδια για την Θεοτόκο, για τις πρεσβείες υπέρ ημών, για τον τορπιλισμό της Έλλης, για το Έθνος.... 
Εγώ άκουγα:
Πουλιά  το βάρος της καρδιάς μας ψηλά μηδενίζοντας
και πολύ γαλάζιο που αγαπήσαμε!

Κανείς άλλος δεν άκουγε.
Μα, πού είχαν το μυαλό τους;
Γρήγορα το ανακάλυψα : ήταν απασχολημένοι, μάλλον και από πριν την ομιλία, με την ΚΛΗΡΩΣΗ.
Βεβαίως! οι δραστήριοι φιλοπρόοδοι, προς ενίσχυση των οικονομικών της Ενορίας και για την συνέχιση των εξωραϊστικών έργων, πωλούσαν κλήρους πηγαίνοντας από πιστό σε πιστό. Με  ένα Ευρώ μπορούσες να κερδίσεις πλούσια δώρα : ένα ξυλοκοπτικό, μια ψηφιακή φωτογραφική μηχανή, ένα αρνί ζωντανό και ένα αρνί σφαγμένο.
Όχι κι άσχημα!
Εδώ άλλοι, στην Αγορά, κάνουν κλήρωση μ' έναν μόνο ροφό! Όλοι αγόραζαν. Ξεπούλησαν....

Εγώ άκουγα :
Φύγανε φύγανε 
ο Ιούλιος με το φωτεινό πουκάμισο
και ο Αύγουστος ο πέτρινος με τα μικρά του ανώμαλα σκαλιά. 

Εκτός από την κλήρωση, είχανε το νού τους και στο φαγητό, που σε λίγο, θα μοιραζόταν : κρέας βραστό με πιλάφι. 
Πέσανε με τα μούτρα. Πλαστικά πιάτα ξέχειλα με πιλάφι, σε τσάντες πλαστικές το βραστό κρέας μαζί με μεγάλα κομμάτια άρτου για το σπίτι..... πλαστικά ποτήρια μιας χρήσης με κρασί. 

Η έξαψη από τον τζόγο, το εορταστικό της ημέρας, το φαγητό, η αυγουστιάτικη ζέστη, μια γενική ευθυμία, η τελική κορώνα του θεολόγου -ομιλητή, από το μικρόφωνο που κάπως τσίριξε : "και του χρόνου να είμαστε καλά".... έζωναν το δόλιο το εκκλησάκι, το βουβό, το μοναχό του....

Εγώ άκουγα :.. 
και βαθιά κάτω απ' το χώμα συννέφιασε ανεβάζοντας
χαλίκι μαύρο
και βροντές, η οργή των νεκρών
και αργά στον άνεμο τρίζοντας
εγυρίσανε πάλι με το στήθος μπροστά
φοβερά των βράχων τ' αγάλματα.

Έφυγα, έφυγα....
Δεν είχα τίποτα να σου πω όταν, πριν δυό μέρες, σε είχα εκεί απέναντί μου και  με ρώτησες :
Και πού είναι το νόημα, Ελένη; Τι αξία έχει που τα ξέρω όλα αυτά; Πού είναι η λύτρωση; 



Σχόλια

  1. Ανώνυμος17/8/14, 8:24 π.μ.

    Καπως έτσι γίνεται και σιγά σιγά οι τόποι λατρείας μετατρέπονται σε χώρους κοινωνικών εκδηλώσεων.Ευτυχώς η ιερότητά τους δεν χάνεται ποτέ.Αυτή θα τροφοδοτείται αιώνια απο την βουβή προσευχή του αγνού προσκυνητή που ψάχνει την παρηγοριά και την συγχώρεση.Ελένη μην απελπίζεσαι.Μιά μέρα το μικρόφωνο θα βρεί τα κατάλληλα χείλη.
    Χρόνια Πολλά.

    Χ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλέ μου Χ, σ' ευχαριστώ.
    Φτάνω σιγά σιγά να πιστεύω ότι η Εκκλησία είναι μόνο γι' αυτούς που απελπίστηκαν. Ο Θεός δεν επισκέπτεται τους χορτασμένους, τους αναγνωρισμένους, τους σίγουρους, τους αύθραστους. Δύσκολα πράγματα. ...
    Μέσα σ' όλα αυτά σκεφτόμουν την πρόταση που έκανε, πριν λίγα χρόνια ο Χρ. Γιανναράς, να μην έχουν, λέει, οι εκκλησίες (πιλοτικά) ηλεκτρικό ρεύμα!! Οποία οπισθοδρόμηση!! Θα έφριτταν οι επίτροποι, τα συμβούλια, θα σκανδαλίζονταν οι απλοί πιστοί, θα έτριζαν οι πολυέλαιοι... Σίγουρα δεν είναι το πρόβλημα στο ηλεκτρικό ρεύμα, αλλά στην πλήρη εκκοσμίκευση του θρησκευτικού γεγονότος.

    Χρόνια Πολλά και σε σένα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. EΛένη, ξανα-υποκλίνομαι στη γλώσσα και στη ματιά σου!
    Η παρεμβολή στίχων (με τον τρόπο που τους παρενέβαλες)με συγκίνησε βαθύτατα.
    Και πάλι, σ'ευχαριστώ!
    ..............
    Φίλε Χ
    κάθε ευλογία και για τον δικό σου αγώνα, εύχομαι από την καρδιά μου..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ευανθία, ευχαριστώ για τον εγκάρδιο λόγο σου και για την γενναιόδωρη φιλοξενία στο μπλόγκ σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος18/8/14, 8:41 π.μ.

    Αγαπητή "Σαλογραία" σε ευχαριστώ για την εγκάρδια ευχή σου (την έχω απόλυτη ανάγκη) και θα επανέλθω επ'αυτού με ταχυδρομικό περιστεράκι, όταν αυτό είναι εφικτό.

    Χ

    Υ.Γ
    Αγαπητή Ελένη ζητώ συγγνώμη για την κατάχρηση του χώρου σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Φίλε Χ, η "κατάχρηση του χώρου μου", έτσι όπως την κάνατε εσύ και η Σαλογραία, είναι η μόνη επιθυμητή χρήση του.


    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος18/8/14, 4:30 μ.μ.

    Πραγματικά εξαιρετικό!Στο ναό που λειτουργώ πλέον,ούτε μικρόφωνα,ούτε πολυελαίους ανάβω(μόνο το χειμώνα όταν έχει πολλή συννεφιά και γλαρώνουν οι πιστοί).Μόνο τα καντήλια.Μας χάλασε και η αρμύρα της θάλασσας τα air condition και ησυχάσαμε!
    Αναρωτιέμαι όμως,όλος αυτός ο "εκσυγχρονισμός" πηγάζει από τη διάθεση επίδειξης ή απλά από κακή νοοτροπία;
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Τι ωραία να είσαι μέσα στο εκκλησίασμα του παπά Κώστα! Να νιώθεις την θαλπωρή του λόγου, της παρουσίας, στο φως του απλού κεριού...
    Γιατί ο εκσυγχρονισμός;
    Ζούμε την εποχή της κυριαρχίας του ανθρώπου. Το παιχνίδι κερδήθηκε, η φύση υποτάχθηκε, ο άνθρωπος ως νικητής θα επιβάλλει παντού τους δικούς του νόμους, την δική του συνθήκη και τον κανόνα. Παλιά ο άνθρωπος για να προφυλακτεί απο το κρύο π.χ. έκτιζε χοντρούς τοίχους, ύφαινε χοντρές βελέντζες, δεχόταν το γεγονός του κρύου και προσπαθούσε λαμβάνοντάς το υπόψη να επιβιώσει. Τώρα αυτό δεν γίνεται αποδεκτό. Μπορεί να κάνει κρύο έξω αλλά μέσα ΕΓΩ επειδή είμαι ο νικήτης του κόσμου επιβάλλω να έχει 25 βαθμούς και να κυκλοφορώ με το σώβρακο. Γιατί έτσι....
    Επιπλέον παπά Κώστα ζούμε στην εποχή της ευκολίας, της ευτυχίας, της ευδιαθεσίας, της εύμάρειας. Οτιδήποτε μας ζορίζει πρέπει να μην υπάρχει. Γι' αυτό και ο θάνατος σπρώχνεται στο περιθώριο, η φθορά ωραιοποιείται. Ως πότε όμως θα αντέξει ο άνθρωπος να ζει μέσα στο ψεύδος της κυριαρχίας του; Η παράνοια που μας ζώνει από παντού αποδεικνύει πως δεν αντέχει άλλο. Αυτές είναι λίγες σκέψεις.
    Με πολλές ευχές και μεγάλη χαρά που σε συνάντησα, ηρωικέ παπά- Κώστα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος18/8/14, 10:51 μ.μ.

    Πάντως αρκετές κυρίες εξέφρασαν δυσφορία(με κάπως ειρωνικό τρόπο)για την έλλειψη κλιματισμού στην...αίθουσα.Λειτουργία με κλήρωση ροφό πέτυχα πρόσφατα σε ένα εκκλησάκι κοντά στην ενορία μου στο νησί.Στην αρχή γέλασα βροντερά νομίζοντας ότι κάνουν πλάκα!
    παπα-Κώστας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. O παπά-Κώστας είναι αστέρι!
    Με εμψυχώνει!
    Του είμαι υπόχρεη!
    ;-)

    Η Παναγία να τον σκεπάσει και να τον οδηγήσει εις πάν έργον αγαθόν...
    ........................
    Κοιτάξτε όμως...είμαι που είμαι υποτασική... η ζέστη επιπλέον, μου ρίχνει την πίεση. Όταν ζεσταίνομαι, σέρνομαι. Δεν μπορώ να κάνω τίποτε ζόρικο (μόνο κάτι πολύ ευχάριστο...) Λίγη κατανόηση.

    Δεν με ενοχλεί το... αρκουδίσιον αν είναι διακριτικό και δεν κάνει θόρυβο. Με εξοργίζουν όμως τα μεγάφωνα, οι κακοί ψάλτες, οι αναίσθητοι και δήθεν πολυάσχολοι, Φαρισαίοι παπάδες, και κατ'εξοχήν με κάνουν να θυμώνω τα ηλεκτρικά φώτα. Έχεις την αίσθηση ότι δεν βρίσκεσαι σε χώρο για προσευχή, αλλά σε χώρο για φριχτή ανάκριση και πολλαπλή παρατήρηση, έλεος! Γιατί οι επίσκοποι, δεν παίρνουν τα μέτρα τους; Ξέρετε πόσο περισσότερο κόσμο θα μάζευαν στους ναούς, αν υπήρχε ένα φροντισμένο ημίφως; Γιατί νομίζουν πάνε οι νεολαίοι στα μπαράκια; ΚΑΙ για το ημίφως!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σας ευχαριστώ όλους για τη συμμετοχή σ' αυτό το διάλογο. Στο δικό μου μπλογκ δεν συνηθίζεται.
    Αυτό για μένα εξηγείται πλήρως.

    Το ημίφως είναι η μόνη κατάσταση για να δούμε από κοντά τον άλλο.
    Το άπλετο φως είναι κατάλληλο για να τον χειρουργήσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Eλένη
    σε λάτρεψα πάλι!
    ;-)
    Έγραψες:"Το ημίφως είναι η μόνη κατάσταση για να δούμε από κοντά τον άλλο.
    Το άπλετο φως είναι κατάλληλο για να τον χειρουργήσουμε."

    και θα συμπληρώσω:Και όχι μόνο τον άλλον, αλλά KAI τον εαυτόν μας. Γι αυτό και γω όταν εκκλησιάζομαι, πάω και χώνομαι σε μια μικρή θεοσκότεινη, αποθηκούλα, πίσω από μια μπορντό κουρτίνα. Αποθηκούλα με άχρηστα και χρήσιμα τσουμπλέκια- αντικείμενα-κάτω απ' τη μικρή σκάλα η οποία οδηγεί στο υπόγειο- τού, επίσης, εξαιρετικά περιορισμένων διαστάσεων ναού- όπου εκκλησιάζομαι. (Όταν βρω καιρό θα γράψω στη σελίδα μου περισσότερα...) Εκεί, συναντώ καλύτερα και το Θεό και τους άλλους αδελφούς, φίλους και «εχθρούς», και τον εαυτόν μου...και δεν αλλάζω τον συγκεκριμένο ναό- το πιστεύεις;- χάριν αυτής της μικρής θεοσκότεινης αποθηκούλας που με εμποδίζει να βλέπω και να βλέπομαι, αλλά που μέσα απ’ αυτό το σκοτάδι της, μου ανοίγει-εντέλει- τα μάτια...ώστε κάτι αμυδρό-έστω και τώρα στο τέλος του επίγειου χρόνου μου- οι αισθήσεις της ψυχής ν’ αρχίζουν ν’ αντιλαμβάνονται... και να συνθλίβονται...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τι ωραία που τα γράφεις! Ναι, κάποια στιγμή να γράψεις περισσότερα για την εκκλησούλα σου.
    Πάντως να σου πω και το άπλετο φως είναι χρήσιμο και απαραίτητο. Πονάει βέβαια πολύ, όταν κάτω από την σκληρότητα και την αντικειμενικότητά του βλέπεις καθαρά τα λάθη σου και τις πληγές, τις δικές σου και αυτές που προκάλεσες στους άλλους. Το άπλετο φως εγώ το χρησιμοποιώ όταν θέλω να καταλάβω με "επιστημονική" ακρίβεια τι γίνεται, σαν μια χρήσιμη γνώση. Στο ημίφως της αποθηκούλας όμως συντελείται η πραγματική ζωή, όπως ακριβώς την περιγράφεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Να συμπληρώσω και το εξής που σκέφτηκα. Στον βαθμό που η εκκλησία των πιστών συνιστά ένα βιωματικό γεγονός, κάτι δηλαδή που το ζεις, και το αισθάνεσαι μοναδικά και ανεπανάληπτα και δεν είναι μια αντικειμενικότητα, νομίζω ότι το ημίφως στους ναούς και η κατάργηση αυτών των τεράστιων πολυελαίων είναι κάτι συμβατό ότι συντελείται ή οφείλει να συντελείται σ' αυτούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. EΛενη στη σελίδα μου
    σου έγραψα ένα σχόλιο κάτω από την ανάρτησή σου που δημοσίευσα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Εύα, δεν βρίσκω το σχόλιο που λες. Σε ποιά σελίδα λες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ελένη μου

    που παραθέτω στο τέλος τη σελίδα με το κείμενό σου που αναδημοσίευσα και αποκάτω το σχόλιό μου, που συμπληρώνει τα εδώ σχόλιά μου για το θέμα της προσευχής στην αποθήκη!

    ;-)

    http://salograia.blogspot.gr/2014/08/e_17.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος30/8/14, 6:53 π.μ.

    Τι ωραια που τα λετε σαν σε γειτονια στην Πλακα. Παντως σας διαβαζω.
    Να μου ειστε καλα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμε
    όταν ήμουν σαλονέα, και όχι σαλογραία όπως τώρα, εκκλησιαζόμουν σε μια ενορία της Πλάκας,να δεις πώς τη λέγανε...πώς τη λέγανε...Αγία Αικατερίνη, νομίζω...ή μήπως Μεταμόρφωση; δε θυμάμαι...είναι ακόμη πρωί, διατελώ κάπως εν υπνοβασία, χαχα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός