Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Ποιός είναι ελεύθερος;




Στις 1 Φεβρουαρίου 1968 τραβήχτηκε η φωτογραφία της εν ψυχρώ δολοφονίας του Bιετκογκ αιχμαλώτου,  με τα χέρια δεμένα στην πλάτη του.
Θυμήθηκα και την άλλη φωτογραφία του κοριτσιού που τρέχει στους δρόμους του χωριού του, τον Ιούνιο του 1972, ολόγυμνο και καμμένο από τις βόμβες ναπάλμ.
Συνήθως τέτοιες  στιγμές που έχει αποτυπώσει ο φακός, εξαντλούνται κάτω από τους πηχαίους τίτλους και επιθετικούς προσδιορισμούς που τους δίνουν οι διάφοροι "μάγοι" της ενημέρωσης, όπως, συγκλονιστική, αποτρόπαιη, ανατριχιαστική κλπ.
Θα μπορούσαν να είναι πολλές ακόμα...

Με τον τρόπο αυτό, το γεγονός της πραγματικής ζωής περνάει στο χώρο του εικονικού και κατα-χωρίζεται.
Θα μπορούσαμε ίσως να κάνουμε κάτι άλλο;
Ναι, να σκεφτούμε
Τι να σκεφτούμε; Πρώτα, αυτό που δείχνει η φωτογραφία, δηλ. την τυφλή  βία, τον εφιάλτη του πολέμου, την ανθρώπινη απόγνωση και να εκφράσουμε την καταδίκη και τον αποτροπιασμό μας, πράγμα που γενικώς γίνεται. 

Είναι όμως απαραίτητο να πάμε και σ' ένα δεύτερο επίπεδο, σ' αυτό που λέει η φωτογραφία.
Αυτό που λέει η φωτογραφία είναι ο απόλυτος εξαναγκασμός. Δεν υπάρχει πιο απόλυτος εξαναγκασμός από το να είσαι δεμένος με τα χέρια στην πλάτη και κάποιος να σε σημαδεύει ή να είσαι γυμνός και φοβισμένος, τρέχοντας στους δρόμους. 
Αυτό, λοιπόν, για το οποίο μιλάνε οι φωτογραφίες αυτές είναι : η Ελευθερία
Γιατί, εάν μπορούμε, βλέποντάς τις, να σκεφτούμε τον απόλυτο εξαναγκασμό, αυτό γίνεται δυνατό επειδή έχουμε μια αντίληψη του αντιθέτου του, δηλ. της ελευθερίας του ανθρώπου.
Αν λοιπόν κάτι λένε οι φωτογραφίες αυτές, είναι η ερώτηση που μας αφορά : "Ποιός είναι ελεύθερος;" 

Τι είναι ελευθερία; Κάτι νοητικό, μια κατάσταση του νου, μια αφηρημένη ιδέα; Είναι η ελευθερία μια ατομική υπόθεση, την οποία αναλαμβάνουμε να φέρουμε σε πέρας μόνοι μας; Μπορούμε έχοντας μια τέτοια αντίληψη περί ελευθερίας να φτιάξουμε την αντίστοιχη ατομική μας ευτυχία και μ' αυτή να ζήσουμε ως πλήρεις άνθρωποι, κλεισμένοι στην ωραία ατομικότητά μας;

Η Ελευθερία αφορά ζωντανούς ανθρώπους.
Τούτο σημαίνει ότι δεν υπάρχει ελευθερία γενικά για κάποια αερικά πλάσματα, κάποιες ουράνιες υπερβατικές υπάρξεις. Εάν έχει νόημα η ελευθερία θα πρέπει να το αναζητάμε  στα ανθρώπινα πλάσματα που έχουν όλους τους περιορισμούς της ύπαρξής τους.
Η Ελευθερία πραγματώνεται στην αναγνώριση του προσώπου του ανθρώπου ως ελεύθερου όντος.
Τούτο σημαίνει ότι μόνο όσοι  έχουν έλλειμμα της αναγνώρισης των προσώπων τους ως ελεύθερων όντων, δηλαδή ως πρωταγωνιστών της ιστορίας (συλλογικής και προσωπικής), και συγχρόνως έχουν επίγνωση αυτού του ελλείμματος είναι ελεύθεροι. 
Τούτο σημαίνει ότι η ελευθερία είναι ένα διαρκές αίτημα που πραγματοποιείται μόνο εν κοινωνία, και μάλιστα στην πολιτική κοινωνία των ανθρώπων.  Κάτι για το οποίο οι αρχαίοι Έλληνες ήταν υποψιασμένοι χωρίς να διαθέτουν μια έννοια ελευθερίας που να ομοιάζει με τη νεωτερική, των ελεύθερων υποκειμένων.  
Οι ελεύθεροι άνθρωποι, λοιπόν, δεν περιορίζονται να συμφιλιώνονται με τη μοίρα τους αλλά νομιμοποιούνται και δικαιούνται, υπό τη μορφή του αγώνα για αναγνώριση, να εξεγείρονται ενάντια σ' ότι τους την στερεί .  Η ελευθερία αυτή υπερβαίνει κατά πολύ την διασφάλιση των όρων της φυσικής ύπαρξης (οικονομική - χυδαία υλιστική ελευθερία) και αναζητά την αναγνώριση του ανθρώπινου προσώπου ως όντος πεπερασμένου και ιστορικού από τη μια,  πνευματικού και απείρου από την άλλη. 
Με τούτα, η ελευθερία πρωτίστως είναι μια εσωτερική εξέγερση που εκκινεί ως «εσωτερική αγανάκτηση κατά των πλουσίων, κατά της κοινωνίας, της κυβέρνησης κ.λπ.» (Χέγκελ), ως συνειδητοποίηση ότι η κοινωνική ανισότητα και η άνιση κατανομή πλούτου, η συσσώρευση του τελευταίου σε λίγα χέρια, δεν θεραπεύεται από «την ιδιαιτερότητα του ψυχισμού [των πλουσίων] και τη συμπτωματικότητα της γνώσεως και του φρονήματός τους» (Χέγκελ) και  αναλαμβάνει τον αγώνα της αναγνώρισης, της  ζωής και του θανάτου, από τον εαυτό της και για τον εαυτό της. 
Γι' αυτό οι αγώνες για την ελευθερία είναι τόσο αιματηροί και σκληροί και επίσης τόσο βαθιά υπαρξιακοί. 
Υπό το βάρος αυτής της ελευθερίας, σαρώνονται τα ψεύτικα είδωλα καθώς και κάθε λογής πολιτικοί απατεώνες, ψευτο-σωτήρες χαρισματικοί ηγέτες και τα τοιαύτα. 

Αν λοιπόν, με παρόμοιες φωτογραφίες  μπορούμε να κάνουμε αυτό που γενικώς δεν γίνεται: να σκεφτόμαστε τον εαυτό μας, ως όντος ελεύθερου και πολιτικού τότε μπορούμε να τους προσδώσουμε μια κάποια αξία, πέραν αυτής του εντυπωσιασμού.   





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός