Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Ο θρίαμβος των φιλοσοφικών σχολών

 Η πτώση των βάσεων των φιλοσοφικών / ανθρωπιστικών σχολών έγινε, άλλη μια φορά,  αφορμή   για κλάψα για το κατάντημα της εκπαιδευτικής πολιτικής αλλά και συνολικά του πολιτικού πολιτισμού μας που έπαψε να εκτιμά τις ανώτερες αξίες του πνεύματος και του ανθρωπισμού. 

Θεωρώ αυτό το "ενδιαφέρον" ρηχό, υποκριτικό και παραπλανητικό, για ένα φαινόμενο το οποίο είναι πλήρως εξηγήσιμο και αναμενόμενο. Στα χρόνια που θα έρθουν οι λεγόμενες "βάσεις" θα πέσουν ακόμη περισσότερο, τα συναφή τμήματα των Πανεπιστημίων θα υπολειτουργούν, θα μαραζώνουν και κάποια από αυτά θα κλείσουν, τα αμφιθέατρα θα αδειάζουν, οι φοιτητές σ'αυτά θα είναι ένα σπάνιο είδος, όπως αυτά τα απειλούμενα είδη του ζωικού βασιλείου (φώκιες, χελώνες, αετοί και τα παρόμοια). 

Όμως όλα αυτά δεν αποτελούν αιτίες για θλίψη και κατήφεια. Το αντίθετο θα έλεγα, θα πρέπει να είμαστε (εμείς των ανθρωπιστικών) χαρούμενοι : Είναι η πιο χειροπιαστή και λαμπρή απόδειξη του ότι τα αντικείμενα που θεραπεύονται στις αντίστοιχες σχολές, ευτυχώς, δεν μπόρεσαν να προσαρμοστούν και συντονιστούν με τις ανάγκες της Αγοράς, να αποδείξουν την χρησιμότητά τους στον σύγχρονο κόσμο. Και δεν μπόρεσαν όχι γιατί δεν το ήθελαν οι θεράποντες του χώρου των ανθρωπιστικών σπουδών... Κάθε άλλο, αυτοί, τρομαγμένοι επειδή έβλεπαν και βλέπουν ότι θα μείνουν έξω από τον μεγάλο χορό (βλ. αξιολογήσεις, κονδύλια, χρηματοδοτήσεις, επιστημονική αναγνώριση  κλπ.), θα αντιμετωπίζονται στο εξής ως οι φτωχοί και αξιολύπητοι συγγενείς, τους οποίους κανείς δεν θέλει αλλά όλοι υπομένουν, έκαναν ότι μπορούσαν: προσπάθησαν να εκσυγχρονιστούν, να γίνουν διαδραστικοί, να  πείσουν ότι οι γνώσεις που παρέχουν οι σχολές τους μπορεί να είναι χρήσιμες επαγγελματικά και κοινωνικά, με λίγα λόγια μίλησαν (ή ψέλλισαν) κι αυτοί την γλώσσα της Αγοράς. Εις μάτην! Πώς να κρυφτείς; όλοι το ξέρουν ότι τα πτυχία των σχολών αυτών, στην καλύτερη περίπτωση, εξασφαλίζουν στους κατόχους τους την γραφική θέση του φιλολόγου, μέσα στο περιφρονημένο σύμπαν των καθηγητικών επαγγελμάτων,  μέσα στο κουρασμένο ελληνικό σχολείο. Τι καταθλιπτική ατμόσφαιρα και πόσο διαφορετική από την δυναμική και αισιόδοξη ατμόσφαιρα των ανθρώπων που πιάνουν στα χέρια τους και αλλάζουν τον κόσμο!

Δεν μπόρεσαν, λοιπόν, γιατί οι γνώσεις που μπορεί κάποιος να αποκτήσει σπουδάζοντας σε αυτές δεν είναι άμεσα μετατρέψιμες σε εργαλεία -αν και υπάρχει κι αυτή η πλευρά- ουσιωδώς όμως ανθίστανται στην εργαλειοποίηση. Τουτέστιν είναι γνώσεις άκρως εγωιστικές, τις μαθαίνεις για σένα , για να γίνεις εσύ , ό,τι κι αν είναι αυτό το εσύ, αυτό το εγώ. Τις μαθαίνεις για να μην συναριθμηθείς μέσα στην "μεγάλη πρόσθεσιν", να μην γίνεις και συ ένα από τα πολλά μηδενικά, ό,τι επάγγελμα κι αν αποφασίσεις να κάνεις τελικά (γιατρός, μηχανικός, δικηγόρος, κομπιουτεράς, πυρηνικός επιστήμονας, ἠ ιχθυοκαλλιεργητής)   Οι γνώσεις αυτών των σχολών είναι πρωθύστερες, προηγούνται όλων των άλλων (τις οποίες διόλου δεν περιφρονώ) και  σε προφυλάσσουν από το να γίνεις ένα άδειο πιθάρι...μικρό ή μεγάλο, με χρήμα ή χωρίς, με όνομα ή ανώνυμο, πάντως άδειο!

Ναι, λοιπόν,  πρόκειται για θρίαμβο, που αν και ακούσιος δεν παύει να είναι θρίαμβος, γιατί καταγράφει με τον πιο κραυγαλέο τρόπο την ασυμβατότητα. Σε πρώτη όψη την ασυμβατότητα που υπάρχει ανάμεσα στις "καλές", τις πρωτοκλασάτες σχολές - διάβαζε σε αυτές που έχουν την έγκριση της Αγοράς- και στις άλλες τις "κακές", τις δευτεροκλασάτες που απαιτούν μόνο την έγκρισή μου

Σε δεύτερη όψη την ασυμβατότητα που υπάρχει ανάμεσα στους μηχανισμούς της μαζοποἰησης, ακόμα κι αν εξασφαλίζουν ένα καλοπληρωμένο και λαμπερό επάγγελμα, και στην αντίσταση απέναντι σε κάθε μηχανισμό.

 Ναι, θα όλο και λιγότεροι θα προτιμούν και δηλώνουν αυτές τις σχολές,  όλο και λιγότεροι θα περνάνε σε αυτές, σαν τα πετραδάκια που μένουν στον πάτο του μεγάλου κόσκινου. 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός