Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Χαμογέλα ρε, τι σου ζητάνε;

 Το γεγονός είναι πραγματικό, αλλά μικρή σημασία έχει αυτό. Η δημοσιογράφος  ξεκίνησε την ραδιοφωνική της εκπομπή, (άκουγα στο αυτοκίνητο) λέγοντας πόσο ευχάριστα εξεπλάγην όταν ο υπάλληλος του βενζινάδικου στο οποίο σταμάτησε για να βάλει βενζίνη, της έδωσε ΔΩΡΕΑΝ (έχει σημασία αυτό) ένα πλαστικό μπουκαλάκι παγωμένο νερό και μάλιστα ΧΑΜΟΓΕΛΩΝΤΑΣ (εδώ είναι το σημαντικό) και ολοκλήρωνε την ανάλυση της εμπειρίας της συμπεραίνοντας πόσο πιο πολιτισμένα θα ζούσαμε εάν όλοι χαμογελούσαμε καθημερινά, σε όλους, γνωστούς και αγνώστους, δίνοντας και παίρνοντας πράγματα, δείχνοντας έτσι την καλή μας διάθεση. 

Είναι, λοιπόν, τόσο σημαντικό αυτό το χαμόγελο; Βεβαίως και είναι! όχι γιατί ως χαμόγελο είναι εκδήλωση μιας καλής, υγιούς, φιλικής ψυχικής κατάστασης, όπως αφελώς λαμβάνει η δημοσιογράφος, αλλά διότι είναι ο θρίαμβος, η επιβεβαίωση του marketing. Τι είναι όμως το  marketing;  Απαντώ αμέσως : Marketing είναι η μεθοδική, επιστημονικά ελεγχόμενη χειραγώγηση προκειμένου να κάνουμε κάποιον να κάνει κάτι συγκεκριμένο ή να νιώσει κάπως συγκεκριμένα. Αυτό που σε παλιότερες, πιο βάναυσες και πολιτικοποιημένες εποχές, θα λέγαμε προπαγάνδα ή (κομματική) διαφώτιση, μόνο που τώρα δεν έχει κάποια ιδεολογική αναφορά, αλλά συνδέεται ευθέως με τα ήθη και τις ανάγκες της αγοράς. Όπου "αγορά" δεν είναι μόνο αυτή των εμπορευμάτων, αλλά και των ιδεών και της πολιτικής και των ανθρώπων. Αγορά είναι αυτό στο οποίο ολοκληρώνονται και εξαργυρώνονται τα πάντα....

Υπάρχει όμως και μια σπουδαία, σύγχρονη πτυχή του marketing που το καθιστά ακαταμάχητο. Στόχος είναι πάντα η χειραγώγηση, η ευθυγράμμιση με την αγορά (αυτό δεν το ξεχνάμε), αλλά είπαμε ότι πλέον το πράγμα είναι βελτιωμένο προς το επιστημονικότερο. Η χειραγώγηση αυτή πολλαπλασιάζει την δυναμική και την αποτελεσματικότητά της εάν λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες του χειραγωγούμενου. Και τι ανάγκες έχει ο χειραγωγούμενος όταν είναι κάτοικος/οδηγός μιας τερατώδους, άνυδρης, θανατηφόρας ερήμου όπως η Αθήνα ένα καλοκαιρινό απομεσήμερο;  Όταν κλεισμένος μέσα στο μεταλλικό του κουτί με το αιρ κοντίσιον στο φουλ, διασχίζει ταχύτατα τις γκρίζες λεωφόρους της, με ανεσταλμένες όλες τις αισθήσεις του, με το μυαλό του διαρκώς σε σύνδεση με αδιόρατα νήματα άρα με ένα μυαλό σε κατάσταση ύπνωσης; Εμείς το ξέρουμε και θα σας το δώσουμε, λέει το marketing. Θέλει ένα μπουκαλάκι κρύο νερό και ένα χαμόγελο. Μια μικρή διακοπή, μια μικρή επιβεβαίωση ότι δεν ζει τον απόλυτο τρόμο της παραμόρφωσής του, την απόλυτη αλλοτρίωση και αποξένωση, την απόλυτη εξαχρείωση της ζωής , αλλά ότι όλα βαίνουν καλώς. Το χαμόγελο του υπαλλήλου το επιβεβαιώνει. Για να χαμογελάει ο υπάλληλος, που  είναι άγνωστος, που εκείνη την ώρα εργάζεται και εκτελεί κάποιες εντολές, που ζει μέσα στο ίδιο και χειρότερο καμίνι, δεν μπορεί κάτι καλό θα υπάρχει... Τι ακριβώς; δεν ξέρει.... μπορεί ο υπάλληλος να έχει κατακτήσει την σοφία, μπορεί να είναι ο στωικός σοφός.... Πάντως μπορεί να συνεχίσει την διαδρομή του... Ο ιδεαλισμός μπορεί να παραμείνει στη θέση του. 

Η επίφαση της καλής ανθρώπινης κατάστασης / διάθεσης, η επίφαση του χαμόγελου και της ανθρωπινότητας πρέπει να παραμείνει στη θέση της. Είναι απαραίτητο αυτό για να εξακολουθούν οι άνθρωποι να κάνουν ότι κάνουν και να νιώθουν ευχαριστημένο, δηλαδή εξημερωμένοι μέσα στα δεσμά τους. Μάλιστα το μπουκάλι νερού που δίνεται δωρεάν αποσείει κάθε υποψία ότι εδώ ίσως να υποκρύπτεται κάποιο οικονομικό συμφέρον. Είναι ανάγκη η αγριότητα να μασκαρεύεται πειστικάι. Είναι ανάγκη οι άνθρωποι να παραμυθιάζονται και να απωθούν αυτό το οποίο κατά βάθος ξέρουν : ότι δεν έχει μείνει τίποτα όρθιο, ότι και το χαμόγελο και η ευγένεια και η υποδοχή έχουν γίνει διδακτέα ύλη, κεφάλαια και υποκεφάλαια των παντοειδών εγχειριδίων marketing και σεμιναρίων και ότι πρέπει να εκτελούνται σε όλο το μήκος της αλυσίδας επί ποινή απολύσεως. Ότι όλες αυτές οι "καλές" και "επιθυμητές" συμπεριφορές  έχουν πάψει να είναι ανθρώπινες, δηλαδή ελεύθερα επιλεγόμενες,  και έχουν γίνει χαμαιλεόντειες συμπεριφορές. Ως τέτοιες χαρακτηρίζονται από την επιδερμικότητα σκέψεων και αισθημάτων.  Κατά συνέπεια ο ίδιος ο πολιτισμός δεν είναι πολιτισμός των φυσικών ανθρώπων αλλά των χαμαιλεόντων και των τεχνολογικών αντιστοίχων τους, των μηχανών. 

Αλλά, Εσύ χαμογέλα, ρε, τι σου ζητάνε; 

Τι σου ζητάνε; παρά μόνο να γίνεις κι εσύ ένας χαμαιλέοντας....  

Όταν φτάνουμε στο σημείο να εκλιπαρούμε το χαμόγελο του χαμαιλέοντα και δεν μπορούμε να το διακρίνουμε από το χαμόγελο του ανθρώπου, τότε ο άνθρωπος έχει πεθάνει....

   

  

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός