Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_για την αριστεία



Στον τόπο μας κάθε παρόμοια συζήτηση, όπως αυτή που άνοιξε για την αριστεία, είναι μια πρωτης τάξεως ευκαιρία για να εκδηλωθεί το εθνικό παραλήρημα.
Το εθνικό παραλήρημα εμπλέκει απαραίτητα δυο στοιχεία : αφενός το ένδοξο αρχαίο παρελθόν απ' το οποίο αντλεί επιλεκτικά στοιχεία επιπέδου γνώσεων πρώτης γυμνασίου και "κάτι που άρπαξε τ'αυτί μου" και αφετέρου την παροντική  ξεφτίλα της χώρας, όπου οι μισοί Έλληνες αποκαλούν τους άλλους μισούς "γλύφτες" και οι δεύτεροι  ανταπαντούν "χαφιέδες"...

Αν "ακτινογραφήφετε" την πλειονότητα των λόγων που ακούγονται -σε όλη την κλίμακα όπου συντελείται ο δημόσιος διάλογος-  θα βρείτε,  σε διάφορες αναλογίες, εντάσεις και επιτονισμούς, αυτά τα δυο παραληρηματικά στοιχεία.

Προσωπικά θεωρώ και μόνο την θέση του θέματος της αριστείας ήδη προβληματική, άλλο ένα επεισόδιο στο σήριαλ της εθνικής μας αυτογελοιοποίησης.... κάτι σαν παρέλαση πιτσιρικάδων που φόρεσαν τα μεγάλα τους καπέλα, φτιαγμένα από χασαπόχαρτο και πάνε να πλακωθούν με τους πιτσιρικάδες της άλλης γειτονιάς...αεί παίδες...
Ίσως όμως και να έχουμε ανάγκη να αυτογελοιοποιούμαστε, σε κάθε στιγμή και ευκαιρία του δημόσιου βίου μας... αφού όντας παραδεδεγμένα γελοίοι, κανείς δεν θα μπορεί να περιμένει τίποτα από εμάς!

Αφού όμως τέθηκε το θέμα της "αριστείας", ας κάνουμε τουλάχιστον μια προσπάθεια να το σκεφτούμε δίχως να παραληρούμε.
Για να ξεφύγουμε από την ένταση του διπόλου "ένδοξο παρελθόν" - "άθλιο παρόν" , προτείνω να δούμε το θέμα της λεγόμενης "αριστείας" όπως αυτό είναι κι όχι όπως θα ήθελαν οι ευσεβείς μας πόθοι να το βλέπουμε.
Η τόσο φορτισμένη , λοιπόν, "Αριστεία" δεν είναι παρά μια γέφυρα. Μια γέφυρα που συνδέει την αξία ενός προσώπου με τις εκάστοτε κυρίαρχες κοινωνικές αξίες και αντιλήψεις. Η γέφυρα αυτή, για να αναγνωριστεί ότι όντως αυτόν τον σκοπό επιτελεί κι όχι κάποιον άλλο, πρέπει να κατοχυρώνεται και θεσμικά (πχ. στο σχολείο).
Ας αναρωτηθούμε τώρα, τι είναι το πρόσωπο, τι είναι η αξία ενός προσώπου, κατά πόσο αυτή την αξία είμαστε σε θέση να την γνωρίσουμε, να την αποτιμήσουμε και να την παγιώσουμε και με ποια κριτήρια; Ποιοι είναι οι παράγοντες που διαμορφώνουν τις κυρίαρχες κοινωνικές αντιλήψεις, διαμορφώνονται αυτόματα ή μεσολαβημένα και τι είναι προτιμότερο; Ποιοι αποθέτουν στην γέφυρα της αριστείας, τις δικές τους προσδοκίες για αναγνώριση και οφέλη και πόσο δικαιούνται να το κάνουν;
Ακόμα, είναι θεμιτή αυτή η σύνδεση των δυο επιπέδων αξιών (προσωπικό-κοινωνικό) , ποιές διεργασίες την νομιμοποιούν και ποιές ψυχολογικές ανάγκες υποδηλώνει;

Αυτές είναι μόνο μερικές,  ελάχιστες τυπικές ερωτήσεις, οι οποίες δίχως να μπαίνουν στον χώρο των αξιών (ανταγωνισμός/αλληλεγγύη, ατομικισμός/συνεργατικότητα, δημόσιο/ιδιωτικό κλπ), σκιαγραφούν  ένα αποκαθαρμένο από ιδεοληψίες και φθόνο, περιβάλλον μέσα στο οποίο θα μπορούσε να γίνει μια σοβαρή συζήτηση, δίχως τσιτάτα από τον Θουκιδίδη και την Αντιγόνη, αλλά με βαθιά οικειοποίηση του αναζητητικού πνεύματος των αρχαίων Ελλήνων και γνώση των συνθηκών του πραγματικού κόσμου στον οποίο ζούμε.

Τα προβλήματα της κοινωνικής συνοχής, των κοινωνικών προτύπων και της προσωπικής ελευθερίας,  της διάκρισης και της ομογενοποίησης, της μοναδικότητας και της αξίας του προσώπου  και ενός νοήματος ικανού να εμπνεύσει δημιουργικά τις ζωές των ανθρώπων, είναι τόσο βαθιά και δύσκολα να απαντηθούν, που η ανάσυρση από το αρχαίο ή το μικροαστικό παρελθόν μας "λύσεων" όπως αυτή της αριστείας, μόνο με καπέλο από χασαπόχαρτο μου φαίνεται, στο κεφάλι ενός  αναψοκοκκινισμένου από το παιχνίδι του, παιδιού....



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός