Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Αύγουστος και το farwest του τουρισμού



Έβλεπα προχθές τον Τσίπρα από την Πάρο.
Το όλο δρώμενο μου θύμισε -δεν ξέρω γιατί- κάτι από ταινία farwest... Ίσως να ήταν το νεαρό της ηλικίας του πρωθυπουργού που έχει κάτι το καουμπόικο  . .. ίσως το φόντο μπροστά από οποίο μιλούσε,  που 'δειχνε  ένα βαθύ πορτοκαλί ηλιοβασίλεμα πίσω από έναν αχανή αεροδιάδρομο... ίσως ήταν το αεράκι που φυσούσε και  έπαιρνε τα κατάμαυρα μεξικάνικα μαλλιά του... ίσως να ήταν οι πολλοί κομπάρσοι, εκεί ένα γύρω... και η σκηνοθεσία γενικώς.

Αύγουστος σήμερα... και τα τηλεοπτικά και λοιπά φώτα είναι στραμμένα στα νησιά... εκεί που χτυπά η καρδιά της βαριάς βιομηχανίας της Ελλάδας.

Υποθέτω ότι οι κάτοικοι της Πάρου θα πρέπει να αισθάνονται πανευτυχείς που διαθέτουν πλέον το δικό τους αεροδρόμιο. Όπως πριν απ'αυτούς οι κάτοικοι της Σαντορίνης.
Και δικαιολογημένα, αν θέλετε την γνώμη μου... δεν είναι μικρό πράγμα ο δωρεάν τηλεοπτικός χρόνος και μάλιστα στο αποκορύφωμα της  τουριστικής σεζόν....
Και βρίσκω εντελώς κυριολεκτικό το γνωστό λεκτικό σχήμα : "ο τουρισμός είναι η βαριά βιομηχανία της χώρας", καθόσον ο τουρισμός αποτελεί το απαραίτητο συμπλήρωμα κάθε ανεπτυγμένου καπιταλιστικού συστήματος παραγωγής.
Φανταστείτε έναν βιομηχανικό δυτικό πολιτισμό χωρίς την δυνατότητα για μικρές ή μεγαλύτερες "αποδράσεις".... για τα εκατομμύρια των ανθρώπων που εμπλέκονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στις διαδικασίες του.
Εγώ το μόνο που μπορώ να σκεφτώ ως αντιστάθμισμα, σ' αυτή την απευκταία περίπτωση, είναι η δημιουργία ενός εκτεταμένου δικτύου ψυχιατρικών δομών περιορισμένου χρόνου και ειδικού σκοπού.
Αλλά για να μη λένε οι άνθρωποι : "πήγα στο τάδε Ψυχιατρικό Τμήμα Διακοπών και γέμισα τις μπαταρίες μου", είναι προτιμότερο να λένε : "πήγα στο τάδε μέρος και πέρασα πολύ ωραία γεμίζοντας τις μπαταρίες μου.... "

Οπότε ο τουρισμός είναι, σα να λέμε, μια "κρυφή" συνθήκη, απαραίτητη όμως για την λειτουργία του συστήματος.
Δίχως καπιταλιστικές - βιομηχανικές σχέσεις παραγωγής, οι περιορισμένου χρόνου μετακινήσεις των ανθρώπων θα μπορούσαν να ονομαστούν : περιηγήσεις, ταξίδια, επισκέψεις,  οδοιπορικά, θαλασσοπορίες κλπ.,  Τουρισμός όμως σημαίνει την μαζική έξοδο μιας μάζας ανθρώπων προς κάπου... αδιάφορο πού, με κριτήρια που υπαγορεύουν αυτές ακριβώς οι σχέσεις παραγωγής από τις οποίες προέρχεται η ανάγκη της εξόδου. Ως εκ τούτου ο τουρισμός πράγματι φέρει όλα τα χαρακτηριστικά της βαριάς βιομηχανίας.
Κι αυτά είναι :
- η τυποποίηση (βλ. "βραχιολάκια" κ.ο.μ. =και όχι μόνο)
- η ποσοτικοποίηση (βλ. παντός είδους μετρήσεις αφίξεων, κλινών κ.ο.μ.)  
- η εργαλειοποίηση (βλ. υποδομές κ.ο.μ.)
- η εξάντληση (βλ. φυσικών πόρων, ανθρώπων, κ.ο.μ.)
- η αλλοτρίωση (βλ. τουριστικές πόλεις)
- η πρόβλεψη (βλ. επενδυτικοί και πολιτικοί σχεδιασμοί)
- η εκμετάλλευση και το κέρδος.

Τα χαρακτηριστικά αυτά είναι απαιτητά για κάθε βιομηχανικό προϊόν: από μια μπρίζα έως ένα αεροπλάνο. Και γίνονται ασμένως δεκτά και για τον τουρισμό  από τους ανθρώπους - τουρίστες ως το μόνο  οικείο πλαίσιο μέσα στο οποίο έχουν τοποθετήσει ως καταναλωτές - εργαζόμενοι όλη τους την ζωή και την συνείδησή τους.
Ως εκ τούτων ο τουρισμός πρέπει να αντανακλά το επίπεδο ζωής που έχουν κατακτήσει και από το οποίο δεν νοείται να παραιτηθούν, όπως και από όλα τα άλλα αγαθά που έχουν εξασφαλίσει (π.χ. την μερίδα τους στο αλουμίνιο ή στο πετρέλαιο).
Eπιπλέον, ο τουρισμός πρέπει να δείχνει την "ομορφιά και την αίγλη της ζωής τους", γι' αυτό και τα τουριστικά θέρετρα και οι μπουφέδες και οι σουίτες και τα σαλόνια υποδοχής και οι πισίνες και τα pool bar έχουν κάτι τις το "ωραίο", το "εύτακτο", το "καθαρό", το "ασφαλές"... είναι trendy και μοδάτοι χώροι...
Ένα μόνο στοιχείο θα αναφέρω ακόμη, αν και είναι ευκόλως εννοούμενο.
Ο άνθρωπος-τουρίστας εκτός από "εμπειρίες διακοπών" πρέπει να λαμβάνει και τις ψυχολογικές και άλλες επιβεβαιώσεις που έχει ανάγκη : να του μιλάνε ευγενικά, να τον υποδέχονται σαν βασιλιά, να του χαμογελάνε, να ενδιαφέρονται για τις ανάγκες και τις επιθυμίες του, ως εάν να είναι αυτός το κέντρο του κόσμου, να κάνουν τα "στραβά μάτια" στις παράλογες απαιτήσεις του, και γενικώς να τον παπαρίζουν,  ασχέτως εάν στην πραγματικότητα αυτός ο ίδιος σαν άνθρωπος τούς είναι παντελώς αδιάφορος, κι αν και ο ίδιος δεν ενδιαφέρεται στο ελάχιστο γι' αυτούς.
Όπως και όλοι οι εμπλεκόμενοι δεν ενδιαφέρονται για τον τόπο, τον χώρο αλλά τον χρησιμοποιούν....

Αλλά γιατί να το παιδεύω έτι περαιτέρω, όταν και οι ίδιοι οι εμπλεκόμενοι μιλούν για "τουριστικό προϊόν";
Το κλείνω λοιπόν, εδώ:
Εάν ο καπιταλισμός είναι απάνθρωπος, καταστροφικός και βαθιά ανήθικος, τότε είναι το ίδιο και ο μαζικός τουρισμός.

Όμως προέχει η σκηνοθεσία... και το είδος του farwest που -η αλήθεια είναι- τόσο πολύ πέτυχε, στον καιρό του, εκτός από πηγή εσόδων, επιπλέον να συγκαλύψει τα εγκλήματα των καουμπόυδων!








(Η επιλογή των παραπάνω φωτογραφιών έγινε για να υπογραμμιστεί  η αξία του τουριστικού προϊόντος)



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός