Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_χρόνος - θρόνος - τάφος

Οι περισσότεροι άνθρωποι περνούν τα χρόνια της ζωής τους προσπαθώντας να κατασκευάσουν μια Ιδέα του εαυτού τους.
Μέσα στην ιδέα αυτή θα στρογγυλοκαθίσουν και θα βολευτούν. Η ιδέα αυτή είναι ο θρόνος τους.
Μέσα στην ιδέα αυτή θα αναπαυτούν και θα σταυρώσουν τα χέρια τους. Η ιδέα αυτή είναι ο τάφος τους.
Για την κατασκευή αυτή χρησιμοποιούν πάντοτε τα καλύτερα υλικά, τα πιο αξιόπιστα και ανθεκτικά στο χρόνο. Έτσι που ο θρόνος - τάφος τους να είναι ένα κανονικό μνημείο.
Δύο από τα δομικά υλικά που αρέσκονται να χρησιμοποιούν είναι  η μητρότητα και η πατρότητα, ταυτοχρόνως... γιατί και εγγυημένα είναι και δένουν πολύ καλά μεταξύ τους.
Αν και δεν αποκλείονται και όλα τα άλλα, π.χ. η εργατικότητα, η θυσιαστική προσφορά, η εντιμότητα, διάφοροι τίτλοι κλπ, κλπ.... όλα είναι χρήσιμα.
Έτσι, ένθρονοι και ενταφιασμένοι πετυχαίνουν να  είναι και ζωντανοί και νεκροί... και βασιλιάδες και πτώματα. Αυτό που δεν καταφέρνουν κι ούτε επιθυμούν, είναι να γίνουν απλοί, ζωντανοί άνθρωποι.... τους φαίνεται πιο γυμνό και πιο απειλητικό κι από το θάνατο, ακόμα... Δεν ξέρω μπορεί να έχουν δίκιο...

Οι άλλοι, τώρα -καθώς ο χρόνος κυλά κι ο θρόνος υψώνεται και ο τάφος βαθαίνει-  κατ' ανάγκην συμπεριφέρονται αναλόγως.... άλλοτε νιώθουν δέος  και ορκίζονται πίστη μπροστά στον λαμπρό θρόνο της ιδέας του εαυτού, δηλ. εκτελούν τα καθήκοντά τους κι άλλοτε συμμετέχουν σε θλιβερά μνημόσυνα τα οποία αποκαλούνται και οικογενειακές συγκεντρώσεις...
Έτσι, μαθαίνουν κι αυτοί σιγά σιγά, πώς κατασκευάζεται μια Ιδέα του εαυτού. Εξάλλου όλοι είναι πρόθυμοι να μάθουν πώς κατασκευάζεται ένα μνημείο.... Μικρές συνόψεις και οδηγίες μπορεί κάποιος να αντλήσει ακούγοντας τους επικήδειους  των ανθρώπων.

Είναι πολύ δύσκολο να κατεδαφίσεις θρόνους και να ανοίξεις τάφους. Εξεγείρονται ζωντανοί και νεκροί...οργανώνονται στρατεύματα.... οι βασιλείς  μεριμνούν για την εξουσία τους, οι νεκροί υπερασπίζονται την ιερότητα της κατάστασής τους... από κοντά υποτελείς και συγγενείς....
κι  όλοι αποζητούν μια μόνιμη θέση, το σταθερό μνημείο τους μέσα στη ροή του Χρόνου. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός