Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_το ανάπηρο πνεύμα των Ολυμπιακών

Yπάρχει κάτι στους Ολυμπιακούς Αγώνες για το οποίο όλοι -μα όλοι- είναι πρόθυμοι να παραβλέψουν την φαυλότητα που τους συνοδεύει. Και όταν λέω φαυλότητα, εννοώ όλα εκείνα τα φαινόμενα τα οποία είναι γνωστά τοις πάσι : μεγάλα συμφέροντα, πολιτικά παιχνίδια, καταστροφή οικονομιών χωρών, καταστροφή πόλεων και περιβάλλοντος, άθλιες συναλλαγές, βιομηχανία εθνικισμών, φενακισμών, κατανάλωση πόρων, ανθρώπων, προϊόντων, σκάνδαλα και ντοπαρίσματα κλπ. , εννοώ την ερήμωση που τους συνοδεύει.
Υπάρχει λοιπόν κάτι, σαν το τελευταίο οχυρό, να πούμε, χάριν του οποίου όλοι είναι πρόθυμοι να δώσουν άφεση αμαρτιών στους Ολυμπιακούς και να παραδοθούν στην χαύνα γοητεία τους.
Τι είναι αυτό;
Δεν είναι δύσκολο να το διαπιστώσουμε, διότι υπάρχει παντού στις αναμεταδόσεις, στις περιγραφές των σπίκερς ,στα δελτία ειδήσεων, στα συγχαρητήρια τηλεγραφήματα της "πολιτικής και πολιτειακής ηγεσίας", στα ιντερνετικά σχόλια των απλών ανθρώπων και φιλάθλων (απλών, που λέει ο λόγος... τίποτα δεν είναι απλό, εάν δεν αυτο- υποβληθεί στην βάσανο της απλοποίησής του, αλλά αυτό είναι άλλο θέμα) .
Για να μην σας κρατάω σε αγωνία... αυτό δεν είναι άλλο από το γνωστό πνεύμα των Ολυμπιακών Αγώνων. 
Το εν λόγω πνεύμα, είναι ασφαλώς το πνεύμα της εποχής.
Το πνεύμα της εποχής είναι η ψύχωση της επιτυχίας. 
Πηγή, εκφραστής και μεταδότης της ψύχωσης της επιτυχίας είναι ασφαλώς η κυρίαρχη αμερικάνικη ιδεολογία,  γνωστή και ως "αμερικάνικο όνειρο". Όχι ότι και στην Ευρώπη δεν έχει μεγάλη πέραση επίσης, αλλά αποδίδει καλύτερα και αποδίδεται, όπως ένας Κέρουακ και ένας Μπουκόφσκι έδειξαν, στους αχανείς αυτοκινητόδρομους και στις κλειστοφοβικές μητροπόλεις του Νέου Κόσμου.

Τι λέει το όνειρο αυτό;
Αυτό το όνειρο λέει ότι εάν θέτεις έναν στόχο και είσαι αρκετά προσηλωμένος σ΄αυτό, επίμονος, εργατικός, αρκετά σκληρός με την ζωή, με τον εαυτό σου και τους άλλους, αν είσαι αρκετά αναίσθητος στον πόνο που προκαλείς σε σένα και στους γύρω σου, εάν μπορείς να παραβιάσεις τα φυσικά, ηθικά και συναισθηματικά σου όρια, εάν έχεις την δύναμη, μόνος εσύ να ξεπεράσεις όλα τα εμπόδια (που τί είναι αυτά; οι άλλοι και ο κόσμος) .... τότε όλοι οι δρόμοι ανοίγονται για σένα.... τότε ο κόσμος σου παραδίδεται, υποτάσσεται σε σένα και συ ανεβαίνεις στο ψηλότερο βάθρο,  ανάβουν όλα τα φλας, οι προβολείς πέφτουν πάνω σου, χειροκροτήματα ακούγονται στις εξέδρες ("μπράβο σου και εύγε σου, μας έκανες υπερήφανους....")  το χρήμα ως φυσική συνέπεια όλων αυτών σε συνοδεύει.... όλα και όλοι σε αποθεώνουν!!
Εν ολίγοις, εάν είσαι αρκετά αναίσθητος και όσο χρειάζεται εγωκεντρικός, μπορεί και να γίνεις ένας μικρός θεός, ένας αθάνατος εσύ ανάμεσα σε τόσους άλλους θνητούς και γι' αυτό από χέρι χαμένους...
Το όνειρο αυτό, ερμηνευόμενο είναι ο πόθος της αθανασίας, τόσο κοινός για το ανθρώπινο είδος, που όμως έχει ένα "μικρό" εγγενές πρόβλημα : για να αναμειχθεί με τα υλικά του κόσμου τούτου και για να υλοποιηθεί εντός της εγκοσμιότητας, δεν μπορεί παρά να μεταβληθεί σε εφιάλτη, όπως έχει γίνει πάρα πολλές φορές στην μικρή, χαριτωμένη ιστορία της ανθρωπότητας.
Γιατί; Διότι ο κόσμος αντιστέκεται.
Διότι η  ζωή εντός του κόσμου τούτου, για να είναι ανθρώπινη και για να βιωθεί ως τέτοια, απαιτεί ένα πλάσμα πολυδιάστατο, πολύπλευρο, πολυπαραγοντικό... ένα πλάσμα ουσιαστικά ευαίσθητο.
Ένα μονοδιάστατο πλάσμα, όπως επιβάλλεται να είναι ο κάθε σύγχρονος αθλητής (πρωταθλητής), ο κάθε σύγχρονος επιχειρηματίας, ένα αδιάφορο πλάσμα, στραμμένο στον εαυτό του, στα θέλω του, στις ατομικές του επιδόσεις,  όπως επιβάλλεται να είναι ο κάθε σύγχρονος άνθρωπος, μπορεί (ίσως, είναι πιθανόν, λέμε τώρα...) να νιώσει ότι κερδίζει κάτι από την "αιωνιότητα" αλλά αυτό που κερδίζει είναι εξ ορισμού βαθιά ανήθικο διότι προϋποθέτει την απαλοιφή της συνθήκης του κόσμου, είναι ερήμωση και μοναξιά... είναι κουφότητα και τυφλότητα.

Ο κουφός και τυφλός δυτικός πολιτισμός, αποτελείται από κουφά και τυφλά άτομα, τα οποία στα ενδιάμεσα του κατασπαραγμού τους από την ψύχωση της επιτυχίας,  στήνουν κάθε τέσσερα χρόνια Ολυμπιακούς αγώνες, ακριβώς για να μετρήσουν, να αξιολογήσουν και να πανηγυρίζουν αυτήν την αναπηρία τους, την οποία φέρουν μέσα τους και την οποία βαφτίζουν "πνεύμα".
Τούτης δοθείσης όλα τα άλλα έπονται.... και οι ντόπες και τα υπερκέρδη και οι καταστροφές και η συθέμελη κατεδάφιση....




Σχόλια

  1. Ανώνυμος18/8/16, 3:54 μ.μ.

    Η πληγή ειναι τόσο βαθειά,το κακό τόσο πικρό,που χρειάζεται μια θεραπευτική καθαρά θεία επέμβαση...! Δυστυχώς η ζωή γυρίζει μέσα σε κύκλωμα κλειστό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δεν ξέρω πώς την φαντάζεστε την θεία επέμβαση που λέτε.
    Εγώ έχω διαμορφώσει την άποψη ότι στην Ιστορία δεν είμαστε μόνοι μας.
    Τι εννοώ μ' αυτό;
    Ότι σε όλες τις εποχές, κάτω από όλες τις συνθήκες, υπήρχε και υπάρχει ένας κρίσιμος αριθμός ανθρώπων που στο περιθώριο, με την ζωή, την σκέψη και την δράση τους, στον τομέα του ο καθένας, συνήθως με μεγάλο προσωπικό κόστος, σώζουν την ποιητική δομή του κόσμου.
    Αυτό, για μένα είναι η συνεχής παρουσία της "θείας" επέμβασης.
    Κι αυτό μου φαίνεται αρκετό για να συνεχίσω να ελπίζω και συνάμα πιο υπεύθυνο.

    Να είστε καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. https://www.youtube.com/watch?v=qzWg9FH4NiU

    Πολύ μπροστά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Θεία επέμβαση μου το θύμισε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός