Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_εγώ απλώς παρίσταμαι



της Φωτεινής Καψή


Ο ρόλος μου ήταν αυτός : να λειτουργώ σαν κάτοπτρο... όλα τα άλλα ήταν δικαιολογίες.
Τι θα μπορούσε όμως να αντικατοπτρίσει πάνω μου;
Αυτό που ο Νάρκισσος άνθρωπος θέλει να αντικατοπτρίζει παντού... σε ανθρώπους, σε αντικείμενα, στον κόσμο: τον αγαπημένο του Εαυτό....

Εγώ, της ήμουν αδιάφορη.... αν και ένιωθε πανικό στην σκέψη ότι μπορώ, ότι σε αντίθεση με την ίδια, εγώ είχα την δυνατότητα να την εγκαταλείψω. Εγώ όμως της ήμουν αδιάφορη.
Θέλω να πω με αυτό, ότι ποτέ δεν τέθηκε στο μυαλό της το ερώτημα, το οποίο θεωρώ κεντρικής σημασίας : ποιός είναι αυτός ο άνθρωπος; τι κάνει; τι επιθυμεί; πώς βλέπει τα πράγματα; με τι ευχαριστιέται; με τι δυσαρεστείται; τι αγαπάει; τι φοβάται;
Όχι, για ένα Νάρκισσο αυτό το ερώτημα δεν υφίσταται καν.
Οπότε κάθε προσπάθεια για συνεννόηση και επαφή, ήταν από χέρι καταδικασμένη.
Ήμουν το αντικείμενο πειραματικής συνθήκης, ενός επαναλαμβανόμενου για χρόνια πειράματος με σίγουρα και εγγυημένα κάθε φορά αποτελέσματα...
Αυτό το κατάλαβα αργά, αλλά το κατάλαβα πολύ καλά. Πάντα μου συμβαίνει αυτό, μαθαίνω αργά... σωματικά.

Τι λοιπόν θα μπορούσε να αντικατοπτρίσει πάνω μου;
Με άλλα λόγια ποιός ήταν ο εαυτός της.
Αυτό  το οποίο έφτιαξε με τα ίδια της τα χέρια, βοηθούντων και άλλων εξωτερικών παραγόντων, αλλά κατά βάση με τα ίδια της χέρια, αφού ποτέ δεν αμφισβήτησε αυτούς τους εξωτερικούς παράγοντες αλλά τους θεώρησε δεδομένους. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά έπεισε κι άλλους ότι έτσι είναι τα πράγματα. Που πάει να πει, ότι υπηρέτησε τους εξωτερικούς παράγοντες πιστά μια ζωή, συνέπραξε μαζί τους.
Αυτό, λοιπόν, το οποίο επειδή έφτιαξε με τα ίδια της τα χέρια και ήταν έκφραση της αυθεντικότητάς της,  με  αυτό ήταν βαθιά ερωτευμένη.... το αποζητούσε... το διατυμπάνιζε... το χειριζόταν... το πρόβαλε παντού
Η εικόνα της τής δυστυχίας και της θυσίας.  Ένας εκβιασμός.

Όσο η εικόνα αυτή ήταν ενεργή και ισχυρή, μπορούσε να επιζεί πάνω στη γη.
Μπορούσε να επιζητά τιμές και δόξες...
Εάν κάποτε έπαυε να λειτουργεί τότε θα πέθαινε.
Εμένα όμως αυτή η εικόνα μου προκαλούσε τη μεγαλύτερη αναγούλα.
Κι εξάλλου εγώ, εδώ και καιρό, δεν είμαι κάτοπτρο είτε της ευτυχίας είτε της δυστυχίας του οποιουδήποτε, ούτε δέσμια είμαι κάποιας εκβιαστικής συμπόνιας ή ενός εκφοβισμού απόρριψης. Δε με νοιάζει.
 Όχι... τέτοιο ρόλο, εγώ τον αρνήθηκα.

Τα πράγματα πήραν καινούργια τροπή.
Ας πεθάνει.
Εξάλλου αυτό έχει συμβεί εδώ και δεκαετίες. Εγώ, απολύτως σκοτεινή, όχι καθρέφτης αλλά ενσώματη ύπαρξη,  απλώς παρίσταμαι.... κι  αυτό είναι κάτι που το θεωρώ απολύτως τυχαίο.


Φ.Κ.

Σχόλια

  1. Ανώνυμος25/8/16, 11:22 μ.μ.

    Νομίζω (μπορεί να κάνω και λάθος) οτι αυτή η Φ.Κ. αντιγράφει την κ. Ραβάνη όπως ο καθρέφτης τον αληθινό άνθρωπο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός