Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_τίποτα δεν θα μπορούσε να χαλάσει αυτή την ομορφιά

Είναι ωραίες οι καλοκαιρινές νύχτες στο χωριό!
Φεγγαρόφωτοι οι τόποι και οι αυλές, αεράκι ελαφρύ, ήχοι που κάνουν τα τριζόνια, λίγο από το νυχτολούλούδο  που  κάπου κάπου αφήνει μικρά λιγωμένα παφ...παφ.... μια θεία μοναξιά μέσα σε όλα...
Είναι ωραία...

Τώρα, τι θα μπορούσε να χαλάσει αυτή την ομορφιά;

Το τρακτέρ

Πρέπει να είναι το μεγαλύτερο τρακτέρ στην γύρω περιοχή. Ίσως δεν είναι το μεγαλύτερο που υπάρχει αλλά είναι σίγουρα μεγάλο. Μια μέρα που περνούσα   για να πάω τα σκουπίδια στον κάδο, κοντοστάθηκα λιγάκι δίπλα του, έτσι για να μετρηθούμε λέει, και η ρόδα του μου έφτανε ως τον λαιμό.... της έριχνα ένα κεφάλι, ένα κεφάλι ήταν η διαφορά μας.... Ρόδες, σίδερα, εξαρτήματα... όλα σε μια προκλητική θέα... καμιά προσπάθεια κάπως κάτι να κρυφτεί. Το βάρος του μετάλλου, η μυρωδιά του πετρελαίου.

Ο άνδρας

Μπορεί να έχει ένα ειδικό όνομα, ίσως Ανδρέας...  εγώ όμως θα τον ονομάσω Άνδρα. Νέος, περίπου 30 χρόνων, ψηλός ίσως πάνω από 1.90, εύσωμος γύρω στα 130 κιλά... μελαχρινός, βαρύς στο περπάτημα ... μια πλήρης ανάπτυξη μυών, νευρώνων, ορμονών....
Ο πατέρας του είναι επίτροπος στην Ενορία και ο παππούς του ήταν κι αυτός επίτροπος επίσης, και ένας θείος του ήταν παπάς.... Η οικογένεια είναι πολύ δραστήρια και εργατική.... όλοι δουλεύουν. Μένουν απέναντι.
Ο Άνδρας  μετά από μια περίοδο ασωτίας, έτσι λέγανε στο χωριό (σιγά την ασωτία, δηλαδή... σε κάτι πανηγύρια πήγαινε ο άνθρωπος με τα μαύρα πουκάμισα που φοράνε, ξενυχτάνε, πίνουν τα ουίσκια τους και πυροβολάνε... ασωτία είν'αυτό; εγώ μάλλον θα το έλεγα "δοκιμές αρρενωπότητας")... νοικοκυρεύτηκε, παντρεύτηκε και στρώθηκε στη δουλειά. Άλλη δουλειά το πρωί, άλλη το βράδυ....

Το καφενείο

Στο καφενείο, οι άνθρωποι του χωριού διατυπώνουν σε μικρές μη περαιτέρω αναλύσιμες προτάσεις, τις απόψεις τους για τη ζωή... για ό,τι έχει αξία και για τον άξιο και Ανδρειωμένο άνθρωπο...
Δεν είναι τόσο οι απόψεις τους όσο το σχηματιζόμενο σύνολο (: ο τόπος, οι θαμώνες, τα τρόπαια στα χαρτιά ή στο τάβλι, οι κουβέντες... οι παρουσίες) , ένα σκηνικό που δημιουργεί την αίσθηση θεατρικής παράστασης, κάτι το αντι-κείμενο, έναντι του οποίου όλοι θέτουν εαυτούς και ταυτόχρονα συμμετέχουν στην δημιουργία του.



Τώρα, τι θα μπορούσε να χαλάσει αυτή την ομορφιά;


Ακόμα κι αν το πρόσωπο της νύχτας είναι χαραγμένο  από τα φώτα του τρακτέρ στο απέναντι λοφίσκο...
Ακόμα κι αν στον  λοφίσκο που ήταν κατάφυτος από ελιές οι οποίες κρίθηκαν... γέρικες και γι' αυτό κόπηκαν όλες... όλες... όλες από την ρίζα, μετά ξεριζώθηκαν και οι ρίζες τους... ανοίχτηκαν μικρές τάφροι .... ακόμα κι αν  οι ρόδες ισοπέδωσαν το έδαφός του, και η μεταλλική δαγκάνα του τρακτέρ γκρέμισε τις ξερολιθιές που συγκρατούσαν το χώμα του...
Ακόμα κι αν όλα ξεσχίστηκαν, ανοίχτηκαν, σπαράχθηκαν.... και αυτό που ξεκίνησε πριν από μέρες πάνω  στον απέναντι λοφίσκο ακόμα δεν έχει τελειώσει....
Ακόμα κι αν ο γεροδεμένος Άνδρας που αγόρασε την μεγάλη έκταση κάνοντας μια καλή και έξυπνη επένδυση,  καβάλα πάνω στο τρακτέρ με τους μεταλλικούς θορύβους,   πηγαίνει στο χωράφι του περνώντας μπροστά από το καφενείο και κάθε απόγευμα  οι θαμώνες τον χαιρετούν πίνοντας τον καφέ τους....
Ακόμα και τώρα που είναι η ώρα 10 τη νύχτα κι ακόμα ο εργατικός Άνδρας βρίσκεται στο χωράφι του....
Ακόμα κι αν οι ήχοι του ξεσχίσματος φτάνουν εδώ που βρίσκομαι και εγώ σχεδόν ακούω την γη να κλαίει...
Ακόμα κι αν ο αυθάδης Άνδρας δεν συμμερίζεται κανέναν φυσικό ρυθμό, δεν αναγνωρίζει και δεν παραχωρεί καμιά ανάπαυλα για να ξαποστάσει ο κόσμος και απόλυτα υλικός και υλόφρων  καθώς είναι, υποτάσσει την ύλη στην ανυλική θηριώδη βούλησή του... μέσω της φυσικής- μεταλλικής του ρώμης...
Ακόμα κι αν ο ανδρειωμένος Άνδρας δεν μπορεί (κι ούτε καν το υποψιάζεται, πώς θα μπορούσε άλλωστε, μέσα σ' αυτό το κακοστημένο θεατράκι που ζει) να λειτουργήσει ιερατικά, ευχαριστηριακά και ερωτικά μέσα στον κόσμο...

Οι πληγές θα κρυφτούν, αύριο θα ξημερώσει μια λαμπρή Κυριακή μέρα... ο επίτροπος θα ανοίξει το πρωί την εκκλησία, θα έρθει ο παπάς, θα κάνει τη λειτουργία, οι χωριανοί θα καθίσουν μετά στο καφενείο.... το τρακτέρ θα είναι αραγμένο απέναντι....

Ακόμα και τότε... αφού υπάρχει έστω κι ένας άνθρωπος μέσα σ'αυτή τη νύχτα...

Τίποτα, μα τίποτα δεν θα μπορούσε να χαλάσει αυτή την ομορφιά!!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός