Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_για τους σχεδιαστές πολιτικής


Σχεδιαστές πολιτικής...
Τον όρο τον άκουσα σήμερα και ομολογώ ότι μού ήταν παντελώς άγνωστος.
Είχα υπόψη μου για σχεδιαστές μόδας,  υψηλής ραπτικής και τα συναφή αλλά για σχεδιαστές πολιτικής, δεν ξέρω τίποτα.


Μια συμπαθέστατη και ευαίσθητη κυρία, από τους πρωτεργάτες ενός κινήματος διεκδίκησης των δικαιωμάτων των φυλακισμένων γυναικών, χρησιμοποίησε τον όρο σε μια συνέντευξη που έδωσε. Δεν θέλω να μπω στην ουσία...ασφαλώς και συμφωνώ με τα αιτήματά τους...

Θέλω να σταθώ σε αυτό τον παράπλευρο και εν τη ρύμη του λόγου εισαχθέντα όρο.

Τι είναι  αυτοί οι "σχεδιαστές πολιτικής" στους οποίους το εν λόγω κίνημα, κατά τα πρότυπα της Ισπανίας, όπως είπε, θα προωθήσει τις προτάσεις του;
Πού υπάρχουν ; Είναι υπερκομματικοί ειδικοί,  κάτι σαν το "κλιμάκιο των Θεσμών";
Είναι τεχνοκράτες; Δρουν εντός των κομμάτων και των κυβερνητικών μηχανισμών ή ανεξαρτήτως; Ποια σχεση έχουν με τη νομοθετική και εκτελεστική εξουσία;
Ποιά πολιτική θεωρία τους εμπνέει; Τι είδους πολιτεία έχουν κατα νου;  Ποιά είναι τα κριτήριά τους κατά τον "σχεδιασμό" ; Πώς δουλεύουν; Μαζεύουν τα κοινωνικά αιτήματα και με βάση κάποιον,  άγνωστο σε μας, αλγόριθμο αποφασίζουν την πολιτική;
Από ποιον πληρώνονται; Σε ποιόν παραδίδουν τα σχέδια -πορίσματά τους;
Γιατί στο μυαλό μου συνδέονται με τα "σχεδιαζόμενα" στρατόπεδα συγκέντρωσης, που στις παρούσες συνθήκες ονομάζονται αγγλιστί "hot spots";
Γιατί μου δημιουργείται η αίσθηση ότι η παρουσία του "σχεδιαστή πολιτικής" (ή η ύπαρξή του, δεν γνωρίζω) σημαίνει το τέλος του πολιτικού λόγου, την εξάλειψη του πολίτη απο τον πολιτικό βίο και την αύξηση της βίας και του τρόμου;
Γιατί μου θυμίζει την σιδηρά πειθαρχία και την προβλεψιμότητα  που οφείλει κάθε παραγωγικός σχεδιασμός να υλοποιεί;

Βέβαια κάποιος θα πει ότι τέτοιοι "σχεδιαστές" υπήρχαν πάντα και δρούσαν παρασκηνιακά ακόμα και στις εποχές της μεγάλης δόξας της αστικής κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Το καινούργιο και διαφοροποιητικό στοιχείο εκείνων από τους αυτούς, είναι ότι οι πρώτοι δεσμεύονταν από την επίφαση ενός "κοινωνικού συμβολαίου" που άφηνε χώρο για την πολιτική πράξη και τον πολιτικό λόγο , κατά την αρεντιανή ορολογία, δηλ. περιθώριο για την γένεση του καινούργιου, του καινοφανούς,  της  μη αιτιακά καθορισμένης και σχεδιασμένης, εκδήλωσης της ανθρώπινης ουσίας...

Κάτι μου λέει ότι ο "σχεδιαστής πολιτικής" είναι πολύ κοντά... το πολύ σε 50 χρόνια θα είναι εδώ .
Ισως, αυτοί που θα ζουν τότε, να λαμβάνουν τα ημερήσια ή ετήσια "σχέδια" του σχεδιαστή πολιτικής  με sms στο κινητό τους, το πρωί, ως υπενθύμιση,πριν βγουν από το σπίτι, για να εισέλθουν στον δημόσιο χώρο... που, ίσως πάλι, τότε να θυμίζει ένα απέραντο στρατόπεδο ή μια επικίνδυνη ζούγκλα...
 Ίσως μάλιστα , τότε, αυτό να το πουν "αμεσο-δημοκρατικές διαδικασίες" .
 Μπορεί οι υπηρεσίες των εν λόγω σχεδιαστών να επεκταθούν και πλέον της δημόσιας σφαίρας στην ιδιωτική, σχεδιάζοντας ολόκληρη την ζωή του ενδιαφερόμενου.... γιατί,  αλίμονο, όλοι έχουν δικαίωμα στην ευτυχία!

Η πολιτική, όπως την ξέραμε στις δυτικές κοινωνίες έχει τελειώσει. Μαζί της και οι τελευταίοι πολιτικοί στοχαστές. Οι άνθρωποι έχουν μπει σε μια πορεία προετοιμασίας  για τον οργουελικό εφιάλτη.

Και ας θυμόμαστε, όσοι απο εμάς έχουμε ακόμη μια μνήμη που θυμάται υπακούοντας σε μια δική της εσωτερική ελευθερία και όχι στα σχέδια των σχεδιαστών, ότι πρόδρομος του "Σχεδιαστή πολιτικής" υπήρξε ο "πολιτικός Αναμορφωτής" του Κ.Π.Καβάφη:

                  Κι όταν, με το καλό, τελειώσουνε την εργασία,

                  κι ορίσαντες και περικόψαντες το παν λεπτομερώς,

                  απέλθουν, παίρνοντας και τη δικαία μισθοδοσία,

                  να δούμε τι απομένει πια, μετά

                  τόση δεινότητα χειρουργική.–

(απόσπασμα από το ποίημα Εν μεγάλη ελληνική αποικία, 200 π.Χ.)






Σχόλια

  1. Α,ώστε γι'αυτό μας παίρνουν μέτρα τόσο καιρό!Για να μας σχεδιάσουν τις πολιτικές.Κι εγώ τους παρεξήγησα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος23/2/16, 2:31 μ.μ.

    αφελής και γω που νόμιζα ότι μας παίρνουν μέτρα για φέρετρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ευχαριστώ τον παπα-Κώστα και τον Ανώνυμο για τα σχόλια.
    Η συμμετοχή μου στην συζήτηση, με αφορμή το 2ο σχόλιο, είναι ότι ο "θάνατος" που υπονοείται, δηλ. το να εξαλειφθεί η ανθρωπινότητά μας, συμβαίνει ΜΌΝΟ στην περίπτωση που δώσουμε την συγκατάθεσή μας. Σε αντίθεση με τον άλλο τον φυσικό θάνατο που συμβαίνει δίχως να συγκατατεθούμε, γι' αυτό και έχει μικρή αξία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός