Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_έχουμε θάνατο



Πολλαπλά εγκεφαλικά , ήταν αυτό που έμαθα πρώτο για εκείνη.
Μετά έμαθα το όνομά της, Στέλλα...
Σιγά σιγά,  μέρα τη μέρα που περνούσα μέσα στο θάλαμο νοσηλείας, οι πληροφορίες συγκεντρώνονταν....
Α! οι θάλαμοι νοσηλείας, μαζί και οι φαρδείς τους διάδρομοι στις Παθολογικές των δημόσιων νοσοκομείων, είναι οι χώροι όπου μπορεί κανείς καλύτερα από οπουδήποτε αλλού, ακόμα κι απ' τους σταθμούς των λεωφορείων, να πληροφορηθεί τα πάντα για τ' ανθρώπινα.

Όχι, δεν το επεδίωξα, ούτε και ρώτησα ποτέ κανέναν από τα μπουλούκια των ανθρώπων που μπαινοβγαίνουν και περνοδιαβαίνουν σ'αυτούς, αδιάκοπα...

Στέλλα, λοιπόν....και δεν είχε παιδιά, ήταν ανύπαντρη...
16 μέρες και ακόμα να συνέλθει....
Είχε όμως κάνει το κουμάντο της... πολλή νοικοκυρά και σφιχτή, όλα τα μετρούσε... λογικιά γυναίκα.
Δεν τα γλέντησε τα λεφτά της...να πάει μια εκδρομή, να κάνει παρέες, φιλενάδες...
Τα αδέλφια της είχαν πεθάνει και κάτι ανίψια της ούτε που την γνώριζαν....
Την είχε αναλάβει η βαφτισιμιά της.... ούτε κόρη της να'τανε ...
Και δύο αποκλειστικές της έβαλε, μια πρωινή, άλλη βραδινή....
84 χρόνων... τι να σου κάνει και η επιστήμη; οι γιατροί προσπάθησαν όσο μπορούσαν ... σ' αυτές τις ηλικίες ο Θεός να την ξεκουράσει....

Μικρές ψηφίδες κοινοτυπίας, που αν δεν ήταν αυτές θα μπορούσαν να είναι κάποιες παρόμοιες ή εντελώς άλλες, χωρίς να θίγεται ούτε στο ελάχιστο το τελικό αποτέλεσμα... ο θάλαμος νοσηλείας δεν έχει μνήμη.

Τα υπόλοιπα τα σκέφτηκα τις ατέλειωτες ώρες που απ' το  απέναντι κρεβάτι  κοίταζα το χωνεμενο σώμα της, τα  αραιά μαλλιά της απλωμένα πάνω στο μαξιλάρι, άσπρο πάνω στο άσπρο, ίσως έτσι ν' αναβλύζει η ματαιότητα... τον λαιμό της που μου φαινότανε αφύσικα μακρύς, το στήθος που καθώς ανάπνέε κρατούσε έναν ρυθμό ανεπαίσθητο, σε κάθε αναπνοή η σκούρα  κουβέρτα ανέβαινε - κατέβαινε, βαθύ μπλε και γαλάζιο την σκέπαζε  σαν θάλασσα.... τα πρησμένα μελανιασμένα χέρια της τρυπημένα παντού, ανάβλυζαν νερό, δύο μέρες...
Την προηγούμενη μέρα της έκαναν μετάγγιση αίματος.... έμεινα προσηλωμένη έως να αδειάσει όλη η φιάλη....
Οι άνθρωποι προσπαθούν έως την τελευταία στιγμή να κρατηθούν στα εγκόσμια παίρνοντας ο ένας το αίμα του άλλου, το σπέρμα του άλλου, την μήτρα του άλλου, ο ένας την αναπνοή του άλλου, την επιθυμία του άλλου, την ζωή του άλλου.... μέσα σε ένα κόσμο περίκλειστο....
Οι σταγόνες, οι αναπνοές, οι ρόγχοι.... ο ρυθμός είναι το απώτατο άκρο της έμβιας ζωής μας.

Τα ξημερώματα η βραδινή αποκλειστική λίγο πριν λήξει η βάρδια της, με μια βρεγμένη πετσέτα της σκούπισε τα μαλλιά.... δεν έκανε τίποτ' άλλο, πήρε την τσάντα της και έφυγε....
Το τελευταίο χάδι για την Στέλλα ήταν αυτό. Και της το έδωσε μια αδιάφορη και πωρωμένη αποκλειστική.

Με πήρε και μένα ο ύπνος.....


Στις 9.10 π.μ. η προϊσταμένη κάλεσε στην εσωτερική γραμμή το νεκροτομείο.
Καλημέρα... από Α.Π. .....έχουμε θάνατο...., είπε και έκλεισε αμέσως το τηλέφωνο.
Στην άλλη άκρη κάποιος θα κράτησε μια σημείωση....

Και μου φάνηκε ότι η φωνή της έμεινε για ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα χαμηλά,  πολύ κοντά στα ροδάκια των καροτσιών  νοσηλείας, ελίχθηκε και σύρθηκε μαζί τους στον διάδρομο  και μετά έπιασε να ανεβαίνει στο ύψος των καθημερινών επισκεπτών, εγκλωβίστηκε για λίγο ανάμεσα στους όγκους των σωμάτων τους..... και 'φτασε να αιωρείται ψηλά, στο ύψος της ψευδο-οροφής και των λαμπτήρων φθορίου...
Φωνή πρωινή, επαγγελματική...μου φάνηκε ανάλαφρη και σα να μύριζε οδοντόκρεμα.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός