Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_για την σπανιότητα

Στον Χρήστο



Εγώ θα επιμένω να σε λέω σπάνιο....
Ναι, οι λέξεις έχουν βάρος, για κείνους που δραπέτευσαν από τις ευκολίες...
Ξέρεις, πιστεύω ότι σε μας τους ανθρώπους μάς δόθηκε η δυσκολία.
Ενώ για άλλα όντα όπως π.χ. τα μαλάκια , τα αρθρόποδα, οι μαθηματικοί τύποι κλπ., η ευκολία.

Επειδή όλοι μας αποτελούμαστε απο μικρά και μεγάλα κομμάτια....κομμάτια σαν στρώσεις, μοναδικά και ανεπανάληπτα σε μέγεθος, σε χρωματισμούς, σε ύφανση και πλοκή μεταξύ τους,  είμαστε μια γεωγραφία που εκτείνεται πολύ πριν την δική μας ζωή και θα διαρκέσει  πολύ μετά τον θάνατό μας.....  Εξ αυτού του μοναδικά ανθρώπινου χαρακτηριστικού προκύπτει η μοναδικότητα του καθενός μας.
Πράγματι, αν είμαστε όλοι μοναδικοί τότε είμαστε όλοι αντιπροσωπευτικά δείγματα του είδους μας.

Η σπανιότητα όμως είναι κάτι άλλο...
Σπάνιο θα πω τον σώο άνθρωπο.
Είναι αυτός που πήγε πέρα απο την μοναδικότητα, γιατί τόλμησε και άντεξε να την διαλύσει.
Σα να λέμε βγήκε στον αγεωγράφητο τόπο της δικής του γεωγραφίας...και είδε τα κομμάτια της, τις ερήμους, τις καταβόθρες της και τα τέρατά της.
Κι  αφού έζησε κάμποσο εκεί παγωμένος και άφωνος απ' ότι του αποκαλύφθηκε, εκεί που "πάσα σαρξ" παύει,  αναγνώρισε τα κομμάτια του ένα προς ένα με το όνομά τους... αυτό είναι έτσι και προέρχεται απο κει...το άλλο το πήρα από εκεί... δεν το'θελα αλλά το πήρα για αυτό και για αυτό τον λόγο....αφού λοιπόν κάνει κι αυτή την δουλειά, συνθέτει τα δικά του κομμάτια και γίνεται ο σώος άνθρωπος.
Τότε αποκτά το μοναδικό του όνομα και επώνυμο.

Ο άνθρωπος αυτός ξέρει ότι η σωότητά του δεν είναι δεδομένη άπαξ, γιατί η εσω-γεωγραφία του  δεν τελειώνει ορισμένως  αλλά , όπως είπαμε,  εκτείνεται απεριορίστως...
ξέρει ότι αποτελεί ένα μέρος του κ/Κόσμου που  αποκαλύφθηκε σε αυτόν, όχι όμως τον ίδιο τον Κόσμο στις άπειρες εκφάνσεις του....
ξέρει και μπορεί να ακούει και να βλέπει τον άλλο άνθρωπο...
ξέρει να διακρίνει την ποιότητα των υλικών... δεν ξεγελιέται εύκολα στα ανθρωποπάζαρα της εποχής και στις λογής αρένες που σπαράζονται οι άνθρωποι ανέκαθεν...
ξέρει ότι δεν απειλείται και δεν απειλεί κανένα...
ξερει πως ό,τι προβάλλει στον άλλο άνθρωπο είναι ένα δικό του αγαπημένο ή μισητό κομμάτι... και πως αν μείνει εκεί, στο σύνορο του προβαλλόμενου εαυτού του, ποτέ δεν θα γνωρίσει πραγματικά κι αληθινά τον άλλο και τον κόσμο....
ξέρει πως παρ' όλα θα λυγίσει και θα πεθάνει....
ξέρει να χαίρεται και να λυπάται...να αγανακτεί και να γαληνεύει...
ξέρει να ερωτεύεται ολοσχερώς και να είναι μόνος του...
να σκέφτεται ανάποδα, απο κάτω προς τα πάνω... και ο νους του να μένει πάνω...
ξέρει ότι είναι δύσκολα... πολύ δύσκολα όλα αυτά... και οι λέξεις βαριές.
Ξέρει ότι είναι τα διαλυμένα κομμάτια του που  καθιστούν σώο τον εαυτό του.
Γιατί αυτό είμαστε...

Αυτός είναι ένας ΣΠΑΝΙΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ , καθόλου αντιπροσωπευτικός για το είδος μας και ευτυχώς, αγεωγράφητος... για αυτούς που αρέσκονται στις κτήσεις και στις κυριαρχίες...


Σχόλια

  1. Ναι έχετε δίκιο! Ο Σπάνιος άνθρωπος είναι ο σύντροφός μας.....
    Η επισήμανσή σας δίνει μια εξήγηση για τις πολλές και ποκίλες περιπέτειες παντός είδους συντροφικότητας στην εποχή του αυτοματισμού και της ευκολίας που ζούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος17/2/16, 8:00 μ.μ.

    Ελένη, για ένα απλό "περαστικά" μου χαρίζεις μια τόσο απίστευτα περιγραφική ανάλυση για το τι καθορίζει την σπανιότητα κάποιων ανθρώπων.Τι καλύτερο παράδειγμα σπανιότητος από αυτό.

    Σ'ευχαριστώ για την αφιέρωση και τον χαρακτηρισμό.

    Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος18/2/16, 11:09 μ.μ.

    Η Ελένη, όπως την λες Χρήστο, νομίζω ότι είναι η γνωστή Ωραία, εξ' ου και το χάρισμα. Γεια και χαρά της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός