Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ιστορίες φροντίδας σε χώρο εσωτερικό (ii)



Η ανάσχεση του θανάτου .
Αν ήμουν γιατρός, βιολόγος, νοσηλεύτρια σε μονάδα εντατικής, συνοδός σε ασθενοφόρο,  θα ήξερα πώς αναχαιτίζεται ο θάνατος και θα σας το έλεγα και εσείς σίγουρα θα με πιστεύατε, αφού θα προσκόμιζα τόσα στοιχεία :εργαστηριακά και κλινικά δεδομένα, φαρμακολογικά και βιοτεχνολογικά επιτεύγματα, απινιδωτές συστήματα μηχανικής υποστήριξης και ανάνηψης.
Όμως δεν είμαι τίποτα απ αυτά. Δεν έχω καμία ειδικότητα.
Μια απλή γυναίκα είμαι μόνο, ανειδίκευτη.

Με ρώτησαν από πού κατάγομαι.
Τους είπα. Μάλλον δεν το συγκράτησαν.
Έτσι μπορώ να είμαι απ  οπουδήποτε,  από την Βουλγαρία, τη Σερβία,  τη Ρουμανία
απ όλες αυτές τις χώρες, από όπου έρχονται οι απλές γυναίκες.
Θα πω, λοιπόν,  ότι είμαι από την Αλβανία,  αν και μου  αρέσει να σκέφτομαι την εθνικότητά μου, απροσδιόριστη.
Με ρώτησαν αν μπορώ να αναλάβω την φροντίδα της ενενηντάχρονης γυναίκας.
Τους είπα  ότι μπορώ.
Χρειαζόμουν τη δουλειά. Κάτι ανάμεσα σε εσωτερική υπηρέτρια και νοσηλεύτρια.
Με προσέλαβαν.
Μου εξήγησαν τα απλά καθημερινά καθήκοντά μου.

Από τότε τα εκτελώ με θρησκευτική ευλάβεια.
Στην ώρα τους τα φάρμακα,  οι αλλαγές,  το διαιτολόγιο, η καθαριότητα...
μα πιο πολύ έχω το νου μου στην κληματαριά.
Όλα τα σπίτια στο χωριό έχουν μια γέρικη,  πυκνή κληματαριά,  να κάνει ίσκιο στην αυλή τους....Αν και την ακούω συχνά να λέει "αν θες να σε καταραστεί ο Θεός, φύτεψε στη πόρτα σου κρεβατίνα", εννοώντας ότι τώρα που μπήκε για τα καλά το φθινόπωρο,  αρκεί ένα απαλό φύσημα του αέρα για να στρωθεί η αυλή με τα ξεραμένα χαλκοπράσινα φύλλα της, τόσο ξερά που θρυμματίζονται από μόνα τους και διαλύονται,  φτάνοντας παντού στις τέσσερις γωνίες της αυλής.
Κι είναι  μάταιο κι άδικος ο κόπος της νοικοκυράς να σκουπίζει συνέχεια.
Κι  είναι αυτό το σάρωμα δίχως τέλος, γιατί τα φύλλα ξεραίνονται και πέφτουν ασταμάτητα, κάτι σαν κατάρα, άδικη....έως να πέσουν ολα, να γυμνωθούν τελείως τα κλαδιά.  Τότε είναι χειμώνας.

Εγώ όμως συμμερίζομαι την κληματαριά,  τον γέρικο καφέ στριφτό κορμό της, τα σταφύλια που έκανε, τα φύλλα, την σκιά της, τα χρόνια που στέκεται εκεί ψηλότερα απ όλους τους αμέριμνους κατοίκους της αυλής.
Την ύλη που θρυμματίζεται.
 Μες την φθορά η πιο λαμπρή της Δόξα.
Και βγαίνω κάθε τόσο και σκουπίζω την αυλή.
Σας είπα απ την αρχή οτι είμαι ανειδίκευτη.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός