Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_εσύ ξέρεις γιατί....

Κρατάω το τηλεκοντρόλ και ψάχνω τα κανάλια.
Κανάλι 1, τίποτα. Κανάλι 2, τίποτα.  Κανάλι 3, τίποτα.
Κάθε πάτημα του μαλακού μαύρου κουμπιού είναι η επαφή μου με ένα θορυβώδες και αναιδές Τίποτα που επιμένει.
Τίποτα, τίποτα,  τίποτα.
Κάθε πάτημα , μια πράξη πολλαπλασιασμού του τίποτα.
Τόσο που σκέφτομαι ότι η πράξη αυτή δικαίως έχει αναδειχθεί σε μια καθόλα ευυπόληπτη εργασία, που τυγχάνει καλής αμοιβής και αναγνωρισιμότητας.

Έργο του τίποτα; Η διάσωση....τι λέω; η διάδοση, η υπερίσχυση της ηλιθιότητας!
Πώς γίνεται, σκέφτομαι, να μην βρίσκω  τίποτα για να γελάσω με τα αστεία τους; τίποτα για να κλάψω με τα δράματά τους, οι μαγειρικές τους εκπομπές εμένα να με κάνουν να βαριέμαι το μαγείρεμα; οι διαφημίσεις των προϊόντων εμένα να με πληροφορούν για το πόσα παντελώς άχρηστα πράγματα υπάρχουν γύρω μας; τα ενδιαφέροντά τους, εμένα να μην με ενδιαφέρουν στο ελάχιστο;
Να μη μου αρέσει τίποτα;  Τίποτα.  Ακόμα και οι σοβαρές τους εκπομπές εμένα να μου φαίνονται γελοίες;

Μετά από 25 χρόνια ιδιωτικής τηλεόρασης, όπως, το τελευταίο διάστημα, περήφανα διαλαλούν τα κανάλια με το μότο "εσύ επιλέγεις γιατί" , εννοώντας, το πανέξυπνο σποτ, ότι ο τηλεθεατής έχει τους δικούς του προσωπικούς λόγους να επιλέγει τα ιδιωτικά κανάλια,  ως μία έκφραση της ελευθερίας επιλογών που έχει και της δημοκρατίας που απολαμβάνει, και που ως γνωστόν σε αυτό τον τόπο γεννήθηκε από αρχαιοτάτων χρόνων, εγώ να μην βρίσκω τίποτα;
Τόση δυσανεξία πια; Τόση απόρριψη;
Ναι, τόση.

Ω, ένας κόσμος ανάποδα!!
Ο πιο βίαιος ανθρωποχυλός να παρουσιάζεται ως "προσωπική επιλογή" και ο πιο χυδαίος ατομικισμός ως έκφραση και απόγονος της  αρχαίας δημοκρατίας....


Από την στιγμή που επινοήθηκε ως ένα εργαλείο κοινωνικών εξηγήσεων η έννοια του Μέσου Όρου, ο μέσος όρος άρχισε να αποκτά τις ιδιότητες που αρμόζουν στο είδος του.
Η κύρια ειδοποιός ιδιότητα είναι η ηλιθιότητα.
Γιατί οι άνθρωποι δεν ζουν την ανύπαρκτη ζωή του μέσου όρου,  αλλά την ζωή τους, κι αυτή έχει αναρίθμητες λεπτές στρώσεις και πτυχές και ανύποπτες ποιότητες, λεπτομέρειες άπειρες κι ασύλληπτες μικρο-υπο-δομές.
Θα πρέπει λοιπόν, αν θες να εισάγεις στο επίπεδο του κοινωνικού σχηματισμού και να θέσεις σε λειτουργία, τον μέσο όρο, να καταστρέψεις όλες αυτές τις διαφορές ζωής, να τις απαξιώσεις, να τις αφυδατώσεις.
 Ο τρόπος για αυτό είναι η διάδοση της ηλιθιότητας.  Κάθε μια από τις εκπομπές,  τις διαφημίσεις,  κλπ, υποσκάπτει σιγά και ανεπαίσθητα,  λέγοντας ότι κάνει κάτι άλλο από αυτό που πραγματικά κάνει,  την επαφή του ανθρώπου με την ζωή του στην άμεση εσωτερικότητά της. Η ζωή του σε όλα τα επίπεδα , γίνεται έτσι ξένη,  αλλότρια και έχει ανάγκη ως ηλίθιος, κάποιοι να τον καθοδηγούν στην ανύπαρκτη και κατασκευασμένη ζωή του μέσου όρου. Αυτή η καθοδήγηση γίνεται νάρκη και εθισμός.


Άπαξ, λοιπόν, και δεχόσαστε να καταμετρείστε σε αυτό που λέγεται "μέσος όρος", ακόμα κι αν είστε ένας έξυπνος, καλλιεργημένος και σπουδασμένος άνθρωπος, έχετε αποκτήσει το μερίδιό σας στο παγκόσμιο αποθεματικό ηλιθιότητας του πλανήτη που συνεχώς αυξάνεται.

Γιατί όλη αυτή η μιντιακή, αθλητική, κινηματογραφική, διαφημιστική,  μοδιστρική, μαγειρική βιομηχανία, ακόμα κι όταν προβάλει κάποια εξέχοντα ινδάλματα (αστέρες) το κάνει, επειδή γνωρίζει και προϋποθέτει την ακατανίκητη τάση του Μέσου Όρου ΝΑ ΧΑΣΚΕΙ...

Εγώ ξέρω γιατί,
ΤΊΠΟΤΑ




Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός