Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_στοιχεία επικαιρότητας (2)




Για να ολοκληρώσω , λοιπόν,  το πρώτο στοιχείο και να περάσω στο δεύτερο, όσοι επιθυμούν να κάνουν καριέρα στην πολιτική μέσω της τηλεοπτικής μετάδοσης καλό είναι να λένε κοινοτοπίες , τα ίδια και τα ίδια και  να μην φοβούνται ότι θα είναι βαρετοί, το πολύ να κάνουν κάποιους να χασμουριούνται, αν πάλι θέλουν να ξεχωρίσουν αυτοί μέσα στην  πελατεία των πάνελς ας λένε και καμιά σαχλαμάρα (π.χ Τατσόπουλος) ή ας αναπτύξουν ένα δικό τους τέμπο (π, χ. Άδωνις)


Θα περάσω τώρα στο δεύτερο.
Στοιχείο δεύτερο και σημαντικότερο όλων ΙΔΙΩΤΙΚΌΣ vs ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΛΟΓΟΥ.
Ειπώθηκε από τους κατήγορους του κ. Φίλη, ότι ως υπουργός δεν πρέπει να εκφράζει προσωπικές του απόψεις άλλα θα πρέπει να ασχολείται με τα θέματα του υπουργείου του, τα οποία θέματα είναι οι ελλείψεις προσωπικού στα σχολεία,  η επιβολή ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση κ.άλλα παρόμοια.
Από δε τους υποστηρικτές του υπουργού η υπερασπιστική γραμμή επικαλέστηκε την ελευθερία του λόγου και το γεγονός ότι προκλήθηκε εντέχνως και ίσως πονηρώς από τον δημοσιογράφο, όταν ρωτήθηκε σχετικά με τη γενοκτονία των Ποντίων.

Το κύριο θέμα που αναδεικνύει αυτή η αντιπαράθεση , δεν είναι αν δικαιούται να λέει ο καθένας ή ο υπουργός την γνώμη του  ή ποια είναι τα καθήκοντα του υπ.Παιδείας, αλλά τι έχει φτάσει να θεωρείται ιδιωτικός και τι δημόσιος λόγος.

Ο κ. Φίλης δεν ρωτήθηκε για κάποιο προσωπικό του γούστο, για κάποια πτυχή της ιδιωτικότητας του ή του οίκου του, αντιθέτως ρωτήθηκε για ένα  καταγεγραμμένο ιστορικό γεγονός,   γύρω από το οποίο η ανθρώπινη πολιτική κοινότητα οφείλει να στοχάζεται στην προσπάθεια της να ορίσει τις αξίες και τις ανάγκες της τα όρια του πολέμου και της ειρήνης , την ασύλληπτη βία για την οποία είναι ικανή,  την χειραγώγηση της , εν ολίγοις τις πολιτικές συντεταγμένες που την καθιστούν πολιτική κοινότητα, και ορίζουν την κοινή μοίρα, το κοινό πάθος,  τον κοινό χώρο και χρόνο μέσα στον οποίο εκτυλίσσονται οι ζωές των ανθρώπων και οι τραγωδίες των λαών.
Αν αυτά δεν είναι θέματα άξια του δημόσιου λόγου, τότε θα πρέπει να θεωρείται όλη η ανθρωπιστική σκέψη και επιστήμη,  ένα  πάρεργο κατάλληλο για χομπίστες και η πολιτική μια εντεταλμένη να προστατεύει και να διευθετεί τις ανταγωνιστικές ατομικότητες στην πάλη τους για επιβολή.
Τότε το ατομικό που είναι εν τέλει  το στενά ιδιωτικό εισέρχεται στην δημόσια σφαίρα, μεταμφιεζόμενο σε κοινό .
Τότε, ο δημόσιος λόγος που θα δικαιούται κάποιος να εκφέρει θα είναι αυτός των νεο-τεχνοκρατικών οικονομικών ολιγαρχιών και αυτόν ακούμε.
Τότε , θα μπορούν κάποιοι να συνεχίσουν να περιφέρουν με υπερηφάνεια την ιστορία των προγόνων τους, χωρίς να αντιλαμβάνονται ότι  κρατούν ένα πουκάμισο αδειανό, μια απολίθωση ....

Ίσως,  όμως,  μέσα σε τόση ένδεια και ιδιωτεία  να είναι κι αυτό μια κάποια λύσις....



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός