Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_κυριακή και σχόλη


Καλώς αντιδρούν στο άνοιγμα των καταστημάτων την Κυριακή, όσοι αντιδρούν. 
Έχω γράψει και παλιότερα σχετικά (βλ. άρθρο "Η γραμματική των Αγορών"). 
Δεν αρκεί όμως. 
Περισσότερο από τους Εμπορικούς Συλλόγους, περισσότερο από τους μικρο-εμπόρους που αντιδρούν κυρίως από ένα αίσθημα αυτοσυντήρησης, θα πρέπει, κατά τη γνώμη μου, να αντιδρούν οι Πανεπιστημιακοί και όλοι αυτοί που αποτελούν την λεγόμενη πανεπιστημιακή κοινότητα. 

Οι Πανεπιστημιακοί μπορούν και πρέπει να αποσυνδέσουν το όλο θέμα από την λογική που κυριαρχεί στις συζητήσεις, και είναι αυτή που υπαγορεύουν οι Αγορές και να επιχειρήσουν να συνδέσουν τον προβληματισμό (να ανοίγουν τα καταστήματα τις Κυριακές ή όχι) με την ουσία του θέματος, μακριά από ρομαντισμούς, για την χαμένη αθωότητα των Κυριακών μας. 
Διότι το σιγανό αυτό βήμα του ανοίγματος των καταστημάτων τις Κυριακές  : 
- Είναι ένα πολιτισμικό πλήγμα. 
- Στρέφεται ενάντια στην ανθρώπινη δημιουργικότητα και στην ελευθερία της σκέψης. 
- Συνδέεται σε ευθεία γραμμή με την υποβάθμιση του Δημόσιου Σχολείου (και στις δύο βαθμίδες της εκπαίδευσης) και την κατάργηση του Δημόσιου Πανεπιστημίου, 
όπως θα προσπαθήσω εν συντομία να δείξω. 

Κάποτε οι νεωτερικές κοινωνίες επέστρεψαν σε μια αρχαία ελληνική ιδέα : ότι ο άνθρωπος για να σκεφτεί και να δημιουργήσει πρέπει να σχολάζει. Πρέπει να έχει χρόνο ελεύθερο, που να μην κάνει τίποτα από αναγκαιότητα, επειδή έτσι επιβάλλεται ή γιατί κάποιος το επιβάλλει.
Έτσι, οι αρχαίοι κάτοικοι αυτού του τόπου, φτιάξανε "Σχολές"  όπου περπατούσανε, μιλούσανε, περιδιάβαιναν στην αγορά και στους ναούς, σταματούσαν, τρώγανε, γενικώς ξοδεύαν τον χρόνο τους χωρίς καμία βιάση και σκέφτονταν. Επίσης η  ενασχόληση με τη πολιτική, η άσκηση των δικαιώματων του ελεύθερου πολίτη, προϋπέθετε ελεύθερο χρόνο.  
Θα μου πεις είχαν δούλους. Μάλιστα, σωστό είναι αυτό. Όλος ο αρχαίος κόσμος είχε, και ο νεώτερος δυτικός, μόνο τα τελευταία περίπου 70 χρόνια και όχι εντελώς, απαλλάχθηκε επισήμως από την δουλεία. Η δουλεία όμως εξακολουθεί να υπάρχει -τόσο στον δυτικό όσο και στον υπόλοιπο κόσμο- και παίρνει πολλές επαχθείς μορφές (βλ. human trafficking κλπ) . 

Οι νεώτερες κοινωνίες ανακάλυψαν πάλι αυτήν την ιδέα, όταν κατάλαβαν ότι για να προχωρήσει ο ανθρώπινος πολιτισμός, για να υπάρξει μια περίοδος δημιουργίας, χρειάζεται να εξασφαλιστούν  όλες οι απαραίτητες συνθήκες, υλικές και αϋλες, προκειμένου κάποιοι άνθρωποι να μην δουλεύουν. Να σχολάζουν. Να μιλούν, να σκέφτονται, να διαβάζουν. 
Και μάλιστα αυτό θα έπρεπε να ισχύει για όλους, καθόσον η αστική τάξη  ευαγγελίζοταν ισότητα και ελευθερία.  Βρισκόμαστε στα χρόνια της Γαλλικής Επανάστασης.
Έπρεπε λοιπόν να υπάρξει ένας χώρος όπου  από μικρή ηλικία ο άνθρωπος έως την ωριμότητά του, θα μπορεί απρόσκοπτα και μέσα στα πλαίσια της αστικής ελευθερίας, να σπουδάζει.

Η ανάληψη της ευθύνης για την λειτουργία όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης ανατέθηκε στην Πολιτεία και όχι στους πλούσιους κάθε εποχής και κάθε περιοχής ή σε κάποιες εταιρείες  ή  κάποιους μεγαλοεπενδυτές που έχουν ιδιωτικά συμφέροντα.  
Το Πανεπιστήμιο ήταν η τελείωση αυτής της ιδέας : ένας χώρος όπου η κοινωνία αναγνωρίζει - θεωρητικά και θεσμικά - την ανάγκη να δίνει στα μέλη της αυτή την πολυτέλεια : να σπουδάζουν, να σχολάζουν, έχοντας εξασφαλισμένες τις υλικές προϋποθέσεις, μέσα σ' ένα πλαίσιο αυτοτέλειας και ελευθερίας, δίχως κεντρικό έλεγχο. 


Η κατάργηση του δημόσιου Πανεπιστημίου, είναι κατάργηση της αρχικής ιδέας, της σύλληψης ότι :  Ναι, οι άνθρωποι για να σκεφτούν την ζωή τους, για να μορφώσουν αντίληψη για την κατάστασή τους πρέπει να σχολάζουν. Να μην δουλεύουν. Να μην βρίσκονται σε σχέση επαγγελματικής εξάρτησης με κανέναν.  Και επιπλέον να αποσπώνται από την ανάγκη του προσπορισμού και της κατανάλωσης υλικών αγαθών.
Γι' αυτό τα Πανεπιστήμια έχουν "Σχολές" κι όχι κάτι άλλο.
Η σύλληψη αυτή, υπερβαίνει κατά πολύ τα αστικά δικαιώματα.  

Παρενθετικά : Αυτό είναι το νόημα του  Πανεπιστημιακού ασύλου  και δεν συνδέεται με την περίοδο της μεταπολίτευσης, όπως αφελώς ή σκοπίμως κάποιοι το συνδέουν με σκοπό να το καταργήσουν, αφού ιστορικά η περίοδος αυτή ξεπεράστηκε.

Η ελεύθερη λειτουργία του δημόσιου Πανεπιστημίου είναι η έμμεση παραδοχή του κάτωθι : 
Η ανθρώπινη κοινωνία αναλαμβάνει το κόστος της λειτουργίας, παραχωρεί τον ελεύθερο χρόνο, δεν ασκεί έλεγχο κι όμως αναμένει θετικά αποτελέσματα από την λειτουργία του Πανεπιστημίου, εμπιστευόμενη και ομολογώντας, μ' αυτόν τον τρόπο, ότι η θεραπεία της γνώσης μέσα σε συνθήκες ελευθερίας μπορεί αφ' εαυτής να προάγει την ανθρώπινη κοινωνία. Δηλαδή να παράγει πολιτισμό : κείμενα, έρευνα, τέχνες, γλώσσα, επιστήμη, δίκαιο κλπ. και εν γένει ό,τι κάνει τον άνθρωπο ανθρωπινότερο. 

Σήμερα η παραδοχή αυτή κλονίζεται - μαζί με τόσα άλλα. 
Το καλό ταυτίζεται με το χρήσιμο, η ελευθερία και η γνώση δεν είναι παράγοντες δημιουργίας πολιτισμού. Η συνέχιση και η προαγωγή του ανθρώπινου πολιτισμού γίνεται θέμα πολύ λίγων τεχνοκρατών και οικονομολόγων. Η επιστήμη τίθεται στην υπηρεσία, επειδή θα την έχουν εξ ολοκλήρου αγοράσει, αυτών που έχουν τα χρήματα γι' αυτό. 
Το Πανεπιστήμιο (καθώς και όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης) δεν θα σχολάζει.  Όσο η Πολιτεία αποχωρεί από την χρηματοδότηση του χώρου και του χρόνου της ελευθερίας που πραγματώνεται στο Πανεπιστήμιο, τόσο αυτό το τελευταίο θα παραδίδεται στην εξάρτηση, στην ανελευθερία. Τόσο ο χρόνος θα γίνεται ένας χρόνος παραγωγικός, ελεγχόμενος και εξαγορασμένος. 

Εγώ όμως θα επιμένω. 
Δεν κάνουν τίποτα που να μην το έχουμε ήδη κάνει εμείς στον εαυτό μας. 
Δεν κάνουν τίποτα για το οποίο δεν είμαστε καλά προετοιμασμένοι. 
Τίποτα που δεν έχει προαναγγελθεί. 

Μια κοινωνία που έχει μάθει ότι η Σχόλη είναι κάτι κακό και ότι μόνο εάν είσαι πολυάσχολος έχεις κάποιες πιθανότητες επιβίωσης. Συν ότι αποκτάς κάποιο ενδιαφέρον ως άνθρωπος, διότι κάτι θα έχεις κι συ να διηγηθείς. Έχω ακούσει πολλές φορές : τρέχω, τρέχουμε, απ' το πρωί δεν έχω σταματήσει... κλπ. Τα ξέρετε,

Μια κοινωνία που έχει μάθει ότι η Σχόλη είναι κάτι για το οποίο πρέπει να ντρέπεται κανείς και σκέφτεται ότι πρέπει να δουλεύουμε όλοι περισσότερο, ιδίως τώρα στην κρίση...
Να, ας πούμε οι δημόσιοι υπάλληλοι...  Πόσοι απ' αυτούς που αντιδρούν στην κατάργηση της Κυριακής αργίας δεν έχουν κατηγορήσει τους δημόσιους υπαλλήλους, διότι αυτοί δεν δουλεύουν όσο θα έπρεπε;

Αυτή η κοινωνία είναι ήδη έτοιμη να δεχτεί το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές όσο και την εκθεμελίωση του Δημόσιου Πανεπιστημίου. 


Θα μου πείτε είναι άσχετα μεταξύ τους πράγματα. 
Καθόλου. 
Εάν έχεις δεχθεί να δεις ένα μέρος της πραγματικότητας με τα γυαλιά που πλασάρει το σύστημα, έχεις ήδη αποδεχθεί αυτό που στη φιλοσοφία λέγεται "νοητική κατηγορία", έναν τρόπο δηλαδή να συλλαμβάνεις τι γίνεται γύρω σου. 

Αν δεν μας αρέσει παραδείγματος χάρη, ο τρόπος που το Δημόσιο λειτουργεί, ας σκεφτούμε τις πραγματικές αιτίες, ας ψάξουμε να βρούμε για ποιούς λόγους έχουμε αυτή τη δημόσια διοίκηση και τι είναι δημόσιο, και ας μην πιπιλίζουμε τις καραμελίτσες της τηλεόρασης.
Ας μην επεκταθώ. 

Οι Κυριακές, το Σχολείο, το Δημόσιο, το Πανεπιστήμιο, η Ελευθερία, η Σκέψη, η Σχόλη, είναι όλα αυτά που χάνουμε,  αυτά που καταργούνται ταυτόχρονα, συμπαρασύροντας το ένα το άλλο, σ' έναν κόσμο του πειθαναγκασμού και της σιωπηλής κατανάλωσης. 
Πολύ πίσω ακόμα κι απ' αυτήν την Γαλλική Επανάσταση, και μάλιστα στ' όνομα της προόδου και της εξέλιξης. 

  
Υ.Γ.  Πολλοί φίλοι μου έχουν επισημάνει να γράφω πιο συνοπτικά. Προσπαθώ αλλά δεν τα καταφέρνω πάντα, ίσως γιατί στην πραγματικότητα δεν θέλω να γράφω  ευσύνοπτα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός