Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ας φρόντιζαν



                Αλλά, κατεστραμένος άνθρωπος, τι φταίω εγώ.
                    Ζητώ ο ταλαίπωρος να μπαλωθώ.
                    Ας φρόντιζαν οι κραταιοί θεοί
                    να δημιουργήσουν έναν τέταρτο καλό. 
                    Μετά χαράς θα πήγαινα μ' αυτόν
                                        (από το ποίημα "ας φρόντιζαν" του Κ.Π.Καβάφη).

Είχα καιρό να παρακολουθήσω δελτίο ειδήσεων στην τηλεόραση, καθόσον δεν φρόντισα να πάρω έναν αποκωδικοποιητή και να συγχρονιστώ κι εγώ, τότε που έπρεπε, στο νέο ψηφιακό περιβάλλον. Η μεν τηλεόραση λοιπόν στέκει εκεί, σκοτεινή, βαριά και μόνη, εγώ δε ολοένα και χάνω την επαφή μου με τα πρόσωπα και τα πράγματα του τηλεοπτικού κόσμου. Ας φρόντιζα. 

Έτσι, πράγματι, συγκινήθηκα μπορώ να πω, όταν σε σπίτι γνωστών μου, είδα στη σύγχρονη, επίπεδη και ευμεγέθη οθόνη της τηλεόρασής τους, το Νίκο Χατζηνικολάου στο νυκτερινό δελτίο ειδήσεων γνωστού σταθμού. Μου θύμισε παλιές εποχές. Τι συνεντεύξεις πολιτικών, τι πάνελς, τι ντιμπέιτ....
Η παρουσία του γνωστού δημοσιογράφου και μόνον αυτή, αρκεί για να αναβαθμίσει το χαμηλό επίπεδο του δεδομένου καναλιού αλλά και κάθε συζήτησης, ενημέρωσης, κλπ. Αποτελεί μια δημοσιογραφική σταθερά. Σταθερά του κόσμου της δημοσιογραφίας και της πολιτικής. Το νιώθεις αυτό. Το έχει κτίσει, ο καλός δημοσιογράφος με το χρόνο αλλά και με τις επιχειρηματικές του κινήσεις. 

Πάσχιζε λοιπόν και πάλι, με ύφος που έκρυβε μια ανησυχία αλλά και γνώσεις και κύρος να υποδείξει σε συναδέλφους του, χαμηλοβαθμηδέστερους του ιδίου, επιφορτισμένους με το ρεπορτάζ από τους χώρους των διαφόρων κομμάτων, πώς να κάνουν αντικειμενική ενημέρωση και να μην γίνουνται άκριτοι μεταφορείς των επικοινωνιακών τρυκ των κομματικών επιτελείων, κοινώς "παπαγαλάκια". 
Κι ο Νίκος, από τη θέση του αυτή, τη σταθερή του πρωταγωνιστή, σ' αυτους τους χρόνους της κατεδάφισης, να στέκει εκεί, να έχει κάτι ακόμα να μας πει, για την κριτική σκέψη, για την ανεξάρτηση συνείδηση, για την ελευθερία της έκφρασης, για την πολιτική εντιμότητα.  
Κοινώς τους "τα'χωσε".
Προσπαθεί, λοιπόν, να ασκήσει  αυτός, όπως και άλλοι του ιδίου χώρου των ΜΜΕ,  την εξουσία του στην διαμόρφωση των ηθών, τόσο του απλού δημοσιογράφου όσο και του απλού πολίτη. 
Να μην κατεδαφιστούν κι αυτοί μαζί... με όλα.
Κάτι να μείνει όρθιο, σ' αυτόν τον τόπο.
Το ύφος ήταν αυστηρό και σε πανελλήνια μετάδοση είχε κάτι τι το εξευτελιστικό. 
Τους  λυπήθηκα αυτούς τους δημοσιογράφους. Κρεμασμένοι -άλλος πάνω άλλος κάτω- στα παράθυρα της τηλεόρασης συνομιλούσαν μαζί του (όσο μιλούσαν δηλαδή, οι δόλιοι). 
Κι ένιωσα κάπως να παίρνει η μπάλα και το μέσο τηλεθεατή.
Τους απλούς πολίτες αυτής της χώρας που και πάλι, αφού τους φτύσουν καλά καλά για τα λάθη τους, θα τους νουθετήσουν και θα τους θρέψουν οι ίδιοι άνθρωποι....
Οι γνωστοί μου συμφωνούσαν με το Νίκο. Σταθερές αξίες. 
Βαρέθηκα, είχαμε κι από ώρα πάψει να μιλούμε, καθώς το δελτίο και η ευφράδεια του Νίκου είχαν αποσπάσει την προσοχή μας. 
Τους είπα, λυπάμαι που πρέπει να φύγω. Κι έφυγα. Λυπήθηκα. Κανείς δεν είναι αθώος.
Ας φρόντιζαν.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός