Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_η βαναυσότητα του αυτονόητου

Ο ρόλος του αυτονόητου είναι η κατοχύρωση της μονοτονίας.
Η μονοτονία τώρα, με την σειρά της, είναι ικανή να απορροφήσει κάθε ενδιαφέρον που μπορεί να παρουσιάζουν τα πράγματα.
Έτσι, όταν τα πράγματα θεωρούνται αυτονόητα, ένα μέρος τους καταστρέφεται.Ακόμα κι όταν τα πράγματα λειτουργούν, ένα μέρος τους έχει βγει off...
Το αυτονόητο είναι μια έκφραση της μηχανιστικής κίνησης των πραγμάτων και η καταστροφή τους ισοδυναμεί με την φθορά που έχει κάθε τι όταν κινείται μηχανικά.

Όταν τα πράγματα γίνονται αυτονόητα παύουν να εμφανίζονται ως μοναδικά και ανεπανάληπτα, στις   διαστάσεις εκείνες που τους χαρίζει η στιγμή κατά την οποία τα εντοπίζουμε και γίνονται εμφανή. Έτσι, όσο πιο αυτονόητα είναι τα πράγματα τόσο λιγότερο καινοφανή μπορούν να είναι, καθώς στερούνται την δυνατότητα να γίνονται καινούργια, ακόμα κι όταν είναι παλιωμένα.
Η δύναμη του αυτονόητου θεωρεί ότι τα πράγματα έχουν μια μόνο όψη : αυτή που τους έχει φορέσει το "αυτονόητο". Και ότι κάθε ερώτηση έχει μόνο μια απάντηση. Έτσι, νομίζουμε ότι  πολλές απαντήσεις η μία δίπλα στην άλλη μας κάνουν το σύνολο του πραγματικού.  Το αυτονόητο είναι η ρίζα κάθε προκατάληψης.

Προσκολλούμαστε στο αυτονόητο γιατί είμαστε τεμπέλικες και ανασφαλείς υπάρξεις.
Νομίζουμε ότι επειδή κάποτε συλλάβαμε κάτι με κάποιο τρόπο, αυτό υποχρεούται στο εξής ως αυτονόητο να εμφανίζεται κάθε φορά μπροστά μας φορώντας το ίδιο στενό και γνώριμο κοστούμι.
Φτώχεια και ομοιομορφία.... Αράζουμε  ... μετά μας παίρνει ο ύπνος. Ποιός είναι ο χαμένος στην προκειμένη περίπτωση; Όχι τα πράγματα και οι καταστάσεις. Εμείς είμαστε οι χαμένοι. Χάνουμε ένα μέρος του εαυτού μας,  εκείνο το μέρος που θα μπορούσε να αντιληφθεί το καινούργιο, να σταθεί απέναντί του και να αυτοσυστηθεί.   Χάνουμε την ευκαιρία να διαβάσουμε εμείς, όπως μπορούμε, τους λόγους των πραγμάτων  και να τα επιλέξουμε ή και να τα απορρίψουμε ως παρόντες κάθε φορά στην μία μοναδική και μόνη  πραγματική ύπαρξή τους .
Το αυτονόητο είναι μια φυλακή όπου όλοι βαριούνται....

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός