Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_η κοινωνία των Σηκωμένων

To στοίχημα για κάθε Σύστημα είναι να συμφωνήσουν μαζί του οι αγαθοί, καλοπροαίρετοι άνθρωποι. Να προβληθεί, δηλαδή, μια πρόταση στην οποία θα μπορούσε θα συμφωνήσει μια απλή γιαγιούλα, ένας ψαγμένος καλλιτέχνης, ένας θρησκευόμενος, ένας νέος, ένας γέρος,... όλοι.
Έτσι, αυτό που θα ακούσετε να λέγετε, είναι κάτι που όλοι επιβάλλεται να  θεωρούν "αυτονόητη" αλήθεια, και μάλιστα να το υποστηρίζουν με πάθος (το πάθος είναι σημαντικό και απαραίτητο στοιχείο!)  Από αυτές τις αυτονόητες αλήθειες φτιάχνεται ο ιδεότυπος του ανθρώπου κάθε εποχής.

Ο ιδεότυπος της παρούσας εποχής -εποχή κρίσης και καταρρεύσεων- είναι ο Σηκωμένος άνθρωπος.
Η εποχή υμνεί και αποζητά τους Σηκωμένους ανθρώπους. Σηκωμένους με κάθε τρόπο... με συμπληρώματα διατροφής, με αναγλητικά αρθρώσεων, με ιδεολογικές ντόπες.... Το Σύστημα για την διαιώνισή του και μη έχοντας κάτι άλλο να προσφέρει πλέον, επαφίεται για την συνέχιση και την ευδοκίμησή του, στις δυνάμεις του Σηκωμένου ανθρώπου, ενός εκάστου... Η κοινωνία των Σηκωμένων ανθρώπων είναι αυτή που έχει εσωτερικεύσει πολλά ουσιώδη χαρακτηριστικά του Συστήματος.
Δηλαδή;
Δηλαδή, αυτός ο ιδεότυπος ταιριάζει με το ανταγωνιστικό μοντέλο του νεοφιλελευθερισμού, της μόνης ισχυρής κοινωνικής και πολιτικής πρότασης. Μόνο που αυτό το μοντέλο δεν αρκεί να μείνει και να αφορά μόνο στις επιχειρήσεις και την οικονομία. Σιγά να μην έμενε μόνο εκεί! Είναι ζωτικό, για το Σύστημα, θέμα να αποκτήσει την κυριαρχία του αυτονόητου. Απαιτείται, δηλαδή, να διαχυθεί στις μάζες, να κερδίσει στον αντίλογο και να γίνει εσωτερική αξία, να γίνει δέρμα, αυτονόητη αλήθεια και τρόπος ύπαρξης κάθε ενός.
Έτσι, εύκολα συμφωνούν όλοι ότι αξία είναι να Σηκωθείς... να προσπαθήσεις ως το τέλος, να τρέξεις, να παλέψεις, να αγωνιστείς, να ανταγωνιστείς, να αποδείξεις την αξία σου στον "στίβο", να κερδίσεις το έπαθλο. Μόνο μέσα σ΄ένα νεοφιλελεύθερο Σύστημα θα μπορούσε να προβληθεί αυτός ο ιδεότυπος ανθρώπου και σε κανένα άλλο.
Κι αυτό είναι το κόκκινο νήμα που ενώνει τα reality, τις συζητήσεις των απλών ανθρώπων, την πολιτική, τις εκπομπές λόγου, τις ειδήσεις,  τους τηλεμαραθώνιους, τα events που γίνονται πάντα για "καλό σκοπό" ....έως και τις νουθεσίες των αγαθών γιαγιάδων :  ένα μεγάλο μπράβο σε αυτούς που Σηκώθηκαν. Ύμνοι στους Σηκωμένους! Τίποτα για τους άλλους...
Σφυρηλατείται έτσι ένας δεσμός, ανάμεσα, αφενός στις εσωτερικές δομικές αξίες του Συστήματος και αφετέρου στην ανάγνωση που κάνουν τόσο τα άτομα και όσο και η  κοινωνία για τους εαυτούς τους.
Ποιά καλοπροαίρετη γιαγιά δεν θα συμφωνούσε με αυτό το ηθικότατο και φαινομενικά αγαθότατο κοινωνικό και ατομικό must; - "πρόταγμα" θα το λέγαμε στα ελληνικά που μάθαμε στα σχολεία....



ΥΓ. Όπου Σύστημα διάβαζε Μετα-καπιταλισμός.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός