Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Εθνικισμός, μια θρησκεία της νεωτερικότητας; : στοιχεία ιδεολογίας στον εθνικισμό


γράφει η Εύα Μπολιουδάκη

Α’ ΜΕΡΟΣ


1. Στοιχεία ιδεολογίας στον Εθνικισμό

Το φαινόμενο του εθνικισμού σημαδεύει την ιστορία του 19ου και του 20ου αιώνα και η πορεία του είναι στενά συνυφασμένη με την ανάδυση των εθνικών κρατών στον ευρωπαϊκό χώρο. Η εμβέλειά του όμως γρήγορα αποκτά παγκόσμιες διαστάσεις, καθώς η νεωτερικότητα προχωράει επιβάλλοντας τις ιδιαίτερες οικονομικές και κοινωνικές της συνθήκες. Η καθολική επικράτηση του φαινομένου αναγκάζει τον παρατηρητή να δεχθεί τον «αντικειμενικό» χαρακτήρα της ύπαρξης των εθνών όπως αυτά εμφανίζονται στην σύγχρονη πραγματικότητα. Εξάλλου ο εθνικισμός χρησιμοποιεί για τον αυτοπροσδιορισμό του την έννοια του έθνους ως «προαιώνια αρχή κοινωνικής οργάνωσης»[1], επιμένοντας στο κύρος που υπονοεί μια τέτοια αντικειμενικότητα, ως ένα πάγιο γνώρισμα της ανθρώπινης ιστορίας.

Αυτός ο δηλωμένος υπερ-ιστορικός χαρακτήρας του εθνικισμού μας επιτρέπει, να εντάξουμε το φαινόμενο στον χώρο των ιδεολογικών κατασκευών οι οποίες υιοθετούνται από τα διάφορα κοινωνικά μορφώματα προκειμένου να ενισχύσουν και να νοηματοδοτήσουν την συλλογική τους ζωή.

Σύμφωνα με τον Π. Λέκκα, τα χαρακτηριστικά που αναζητούμε για να εντοπίσουμε τον ιδεολογικό χαρακτήρα μιας οποιασδήποτε θεωρίας είναι τα ακόλουθα [2]:

1) Κάθε θεωρία με ιδεολογικό πρόσημο, παρέχει γνώση ικανή να περιγράψει και να εξηγήσει τον κόσμο όπως εμφανίζεται σε μια δεδομένη ιστορικοχρονική πραγματικότητα. Δηλαδή πρέπει να είναι σε θέση να δώσει αιτιακές συνδέσεις, οι οποίες βεβαίως ελέγχονται ως προς την ισχύ τους. Άρα ένα πρώτο χαρακτηριολογικό γνώρισμα είναι η περιγραφική και εξηγητική ικανότητά της.

2) Σε άμεση συνάφεια με το πρώτο, βρίσκεται ο δεοντολογικός – παραγγελτικός της χαρακτήρας, βάσει του οποίου οι άνθρωποι συντονίζουν και κανονίζουν την πράξη τους στο παρόν.

3) Εξασφαλίζει την κοινωνική συνοχή και παρέχει νόημα στην ζωή του ανθρώπου, ο οποίος έτσι καθίσταται ικανός να συμμετέχει και να ανήκει σε μια υπέρτερη της υποκειμενικότητάς του, οντότητα. Ως εκ τούτου κάθε θεωρία με ιδεολογικό περιεχόμενο είναι συνεκτική και παραμυθητική.

Έχοντας κατά νου τα παραπάνω κριτήρια θα προσπαθήσουμε να τα εντοπίσουμε στο φαινόμενο του εθνικισμού, έτσι ώστε να καταδειχθεί ο ιδεολογικός πυρήνας του.

Ο μοντέρνος κόσμος που εμφανίζεται σταδιακά καθώς τα μοντέλα κοινωνικής οργάνωσης του παρελθόντος καταρρέουν, έχει ανάγκη από ένα σώμα νέων ιδεωδών τα οποία θα αποτελέσουν την επαρκή δικαιολόγησή του και θα νομιμοποιούν τα νέα κοινωνικά μορφώματα. Ο εθνικισμός (ως όρος εμφανίζεται το 1789, στα πλαίσια της Γαλλικής Επανάστασης και καθιερώνεται στα τέλη του 19ου αι) θα αναλάβει να παράσχει αυτά τα ιδεώδη ανατρέχοντας σε ένα απομακρυσμένο παρελθόν του οποίου η αίγλη έχει διαφθαρεί από τις παρούσες συνθήκες. Οι άνθρωποι ως απόγονοι κατά κανόνα ένδοξων προγόνων, οφείλουν, βγαίνοντας από την αδράνεια των μεσαιωνικών προτύπων να κινητοποιηθούν προς την οικοδόμηση ενός μέλλοντος καλύτερου κόσμου που θα ανταποκρίνεται στα ιδεώδη του κοινού παρελθόντος τους. Επομένως ο εθνικισμός, διατρέχοντας οριζόντια τον ιστορικό χρόνο (παρελθόν-παρόν-μέλλον), εντάσσεται μέσα στα κριτήρια των ιδεολογικών παραστάσεων καθώς παρέχει εξηγητικά πρότυπα, δεοντολογικά – πρακτικά κίνητρα προόδου και έναν ορίζοντα νοηματοδότησης και ενοποίησης[3].



 Συνεχίζεται .... στο επόμενο Η ιστορικότητα του φαινομένου




[1] Λέκκας, Παντελής Ε., Η εθνικιστική ιδεολογία – Πέντε υποθέσεις εργασίας στην ιστορική Κοινωνιολογία, εκδ. Κατάρτι, Αθήνα 2006, σελ. 6
[2] Ό.π. σελ. 37 - 41
[3] Ό.π. σελ. 93 κ.ε.


(Η παρούσα ανάρτηση αποτελεί μέρος της εργασίας  Εθνικισμός, μια θρησκεία της νεωτερικότητας; και προτείνουμε για την αρτιότητα της ανάγνωσης, το διάβασμα των προηγούμενων αναρτήσεων στην κατηγορία Κοινωνιολογικές Μελέτες

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός