Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_επίκαιρο σχόλιο


Ο,τιδήποτε εισέρχεται στον κόσμο του εμπορευματοποιημένου θεάματος, διαστρέφεται ριζικά.
Ας το έχουν αυτό υπόψη τους οι ιεράρχες και άλλοι που θέλουν ή θα θελήσουν στο μέλλον να αντιπαρατεθούν μαζί του.
Και τούτο διότι ο "κόσμος" αυτός στερείται οποιουδήποτε περιεχομένου αφ' εαυτού. Είναι ο κόσμος των σκιών, των ειδώλων και των εντυπώσεων, ο κόσμος του φευγαλέου και της μη ύπαρξης. Είναι ένας κόσμος  που για να συντηρηθεί έχει απόλυτη ανάγκη από χρηστικό υλικό... οποιοδήποτε υλικό: ιδέες, ανθρώπους, ζωές, ιστορίες, προκειμένου να το χρησιμοποιήσει ως καύσιμη ύλη και ως πυροτέχνημα αυτοδικαίωσής του....
Το λέω αυτό για να καταλάβουν όσοι επιμένουν να θέλουν να αρθρώσουν έναν λόγο αληθείας: ότι ο λόγος είναι ήδη υπονομευμένος και η  αλήθεια καταστρέφεται μέσα σ' αυτόν τον κόσμο, επειδή είναι αυτοκαταστροφικός ο ίδιος.
  
Οι συντελεστές της παράστασης Jesus Christ Super Star -μπορεί και άθελά τους, μη μπορώντας να αντισταθούν στους κανόνες του παιχνιδιού του ανταγωνισμού στον οποίο υπόκειται κάθε τέτοια παράσταση - θα κάνουν ό,τι περνάει από το χέρι τους, συνεπικουρούμενοι από την φτήνια των μμε,  για να συντηρήσουν την αντιπαράθεση με τους ιεράρχες, οι οποίοι ένιωσαν υποχρεωμένοι απέναντι στο ποίμνιό τους -στη καλύτερη περίπτωση- να υπερασπιστούν  "τα ιερά και τα όσια" της πίστης τους.
Το να θέτουν οι ιεράρχες αυτοί, ζητήματα περί της ιερότητας του προσώπου του Χριστού που δήθεν θίγεται από την συγκεκριμένη παράσταση και άλλα θεολογικά, είναι η πρόσδοση αξιακού περιεχομένου σε ένα γεγονός το οποίο από μόνο του έχει ελάχιστο ή κανένα περιεχόμενο, ελάχιστα ή τίποτα να πει για την αλήθεια και τα τραγικά αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου και της πολιτείας του...
Αντίθετα, δίνεται μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να ακουστούν για άλλη μια φορά, αυτές οι μεγαλόστομες διακηρύξεις και τα ψεύδη πάνω στα οποία στηρίζεται ένας ολόκληρος πολιτισμός: περί της ελευθερίας της έκφρασης, της καλλιτεχνικής δημιουργίας, της αυτονομίας της κρίσης και άλλες τέτοιες πολυκαιρισμένες καραμέλες που τόσο πολύ αρέσουν και μουδιάζουν τα στόματα και τα μυαλά.... Και μάλιστα μέσα στο στημένο σκηνικό της πάλης του φιλελεύθερου πνεύματος ενάντια στον  "θρησκευτικό σκοταδισμό"...
Καμία συνδιαλλαγή, καμία αυταπάτη ότι θα ήταν δυνατόν να ακουστεί μέσα σ' αυτό το άθλιο κατεστημένο των μέσων μαζικής ενημέρωσης, των μέσων μαζικής δικτύωσης και του θεάματος, κάτι που να μπορεί να το αντιπολιτευτεί, να το ταρακουνήσει, να το υπονομεύσει ή, πολύ περισσότερο, να αλλάξει τις συνειδήσεις των ανθρώπων.... εάν το ελθείν εις εαυτόν  παραμένει το αεί ζητούμενο του Ευαγγελικού λόγου της Εκκλησίας.

Σχόλια

  1. Ανώνυμος3/3/18, 11:50 μ.μ.

    Γράφετε: "Το λέω αυτό για να καταλάβουν όσοι επιμένουν να θέλουν να αρθρώσουν έναν λόγο αληθείας: ότι ο λόγος είναι ήδη υπονομευμένος και η αλήθεια καταστρέφεται μέσα σ' αυτόν τον κόσμο, επειδή είναι αυτοκαταστροφικός ο ίδιος". Και συμφωνούμε απόλυτα. Και μετά; τι προτείνετε για μετά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Eυχαριστώ για το σχόλιο!
    Δεν είναι μέσα στις δυνάμεις μου να δώσω μια έστω και ελάχιστα ικανοποιητική απάντηση στο ερώτημά σας... με υπερβαίνει.
    Μπορώ όμως να θέσω δύο παραμέτρους που ίσως να βοηθήσουν σε κάτι...
    Η πρώτη είναι ότι ξεκάθαρα πλέον ο λόγος της αληθείας δεν βρίσκει δρόμο μέσα από τις μαζικές οδούς, όσο κι αν αυτές φαντάζουν ελκυστικές λόγω της πληθωρικότητάς τους. Ως εκ τούτου τα Γραφεία Τύπου των επισκοπών, αυτές οι μοντέρνες και αμφιβόλου ποιότητας γραφειοκρατίες, θα πρέπει να περιορίζονται σε εντελώς τυπικά και όχι σε θέματα ουσίας.
    Και τούτο συμβαίνει όχι μόνο για τους λόγους που εξέθεσα στο κειμενάκι μου και η γενναιοδωρία σας επανέλαβε στο σχόλιό σας, αλλά γιατί -και αυτή είναι η δεύτερη παράμετρος- ο λόγος της αληθείας είναι εγγενώς δυσπρόσιτος.
    Η δυσκολία έγκειται στο ότι ελάχιστες φορές μπορούμε να τον φέρουμε, να τον αρθρώσουμε, ως αγιοπνευματική παρουσία και κατάθεση στον κόσμο μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος4/3/18, 1:34 μ.μ.

    Άρα το ζητούμενο είναι το αγιοπνευματικό βίωμα, με το όποιο -σε ένα πρώτο επίπεδο εφαρμογής- Μαρτύριο και Πόνο, που αυτό συνεπάγεται.
    Σας ευχαριστώ και γω που γράφετε και υπάρχετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός