Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Γιώργος Κατσαμάκης: Κάπου Α



Στα σχολεία σκοτώνουν τα παιδιά μας
μην μιλάς με το διπλανό σου
σήκω στον πίνακα
βγάλε
μια κόλλα χαρτί
γράφε καλύτερα στοιχηθείτε
 - σκοτώνουν τα παιδιά μας
Της πατρίδος μου η σημαία εκδρομή
στο εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα
ορθογραφικά λάθη
νοηματικά λάθη
ασυγχώρητα λάθη
ποινή
Αδικαιολόγητα παρών προβιβάζεσαι
επαναληπτικά διαγωνίσματα επαναληπτικές
καραμπίνες
επαναληπτικές αντωνυμίες
σκοτώνουν τα παιδιά μας

χρήσιμοι νεκροί στην Κοινωνία

***

Ο πίνακας είναι του Oscar Pearson

Aπο το μπλοκ : ο βιβλιοθηκάριος



Σχόλιο:
Αναδημοσιεύω σήμερα το ποίημα του Γ. Κατσαμάκη, Κάπου Α., κατόπιν αδείας του, για τρεις λόγους. 
Ο πρώτος, που με παρακίνησε,  είναι ότι το ποίημα μου άρεσε' θα αναφερθώ όμως σ'αυτό στο τέλος.

Ο δεύτερος είναι ότι επισκέπτομαι συχνά το μπλοκ του,  ο βιβλιοθηκάριος και το έχω βρει ταιριαστό.  
Ταιριαστό με τι;
Μα, με το πνεύμα των βιβλιοθηκών...
Το πνεύμα των βιβλιοθηκών είναι χαμηλόφωνο, αργό, σχεδόν νωχελικό, παραπεμπτικό σε κάτι άλλο που αναζητιέται, αλληγορικό της πνευματικής ανταρσίας των ανθρώπων, παραμυθητικό της ασυναρτησίας των πόλεών μας....
Αυτό το πνεύμα, ως βιβλιοθηκάριος που είναι, διασώζει και φυλάσσει στα γραπτά του ο Γ.Κ. Ολιγόσειρα κείμενα, καθόλου κραυγαλέα, αταίριαστα με την διαδικτυακή αμετροέπεια, μικρά και φιλικά στον αναγνώστη, τον οδηγούν σε ημίφωτα αστικά τοπία, σε χώρους του στοχασμού...
 Θα συνιστούσα ανεπιφύλακτα σε φίλους να γνωρίσουν τα κείμενά του. Ενα πρόσφατο που βρήκα εξαιρετικό, είναι "Το παραμύθι του μαγαζιού με τα χίλια κουτάκια".

Ο τρίτος λόγος είναι ότι δεν γνωρίζω τον Γιώργο Κατσαμάκη, σε κάτι σχόλιά μου απαντάει με ένα ευχαριστώ, αλλ' όμως....
Αυτό το "δεν γνωρίζω, αλλά..." έχει να κάνει με το ύφος και το είδος της διαδικτυακής συνέρευσης. 
Αν υποθέσουμε ότι το διαδίκτυο είναι κάτι σαν μια νέα ήπειρος που ανακαλύψαμε, πρώτοι και καλύτεροι αποίκισαν σ'αυτήν οι βάρβαροι.... ως πλεονάζον είδος και πληθυσμός δραστήριος, έφεραν μαζί τους τα ήθη και τα εθιμικά τους.... αλλαλαγμοί και γιούρια, περικεφαλαίες της εγωπάθειας και σφαγές της λογικής, ασυναρτησία και ενέδρες φθόνου και κουτοπονηριάς.... Εν ολίγοις, ένας αναδιπλασιασμός και η εξάπλωση του καταστροφικώς υπάρχειν που συναντάς παντού στον ένα και μοναδικό κόσμο της καθημερινότητας....Απο κοντά και οι "ιεροκήρυκες" που υπογραμμίζουν τους "κινδύνους".... Τι επικίνδυνο μέρος! Τι επικίνδυνος κόσμος!... 
Υπάρχει κάτι άλλο για να μάθει κανείς;
Εάν υπάρχει, ας του δώσουμε τις προϋποθέσεις για να εμφανιστεί.
Εάν υπάρχει άλλο ύφος και ήθος και αν κάποιοι το φέρουν, ακόμα κι αν δεν τους γνωρίζουμε (για να τους κατατάξουμε σε εχθρούς και φίλους) ας τους δώσουμε την ευκαιρία να επιβιώσουν στην βαρβαρική χώρα μας.

Ο πρώτος λόγος, είναι ασφαλώς το ποίημα κι αυτός θα ήθελα να διασωθεί από την πολυλογία μου.
"Σκοτώνουν τα παιδιά μας"... μας λέει ο στίχος. Υπάρχει λοιπόν, πέραν των γνωστών πολέμων που καλύπτουν οι ανταποκριτές των δικτύων της ενημέρωσης κι ένας άλλος πόλεμος, που συμβαίνει σε χώρες της "ειρήνης", "της ασφάλειας" και των δημοκρατικών ιδεωδών.
Στον πόλεμο αυτό σφαγιάζεται ο παιδικός πληθυσμός μόνο.
Συμβαίνει στα σχολεία και δεν ενοχλεί κανέναν, ούτε κι αυτούς τους γονείς, που σε άλλη περίπτωση πχ. Κάποιας μολυσματικής ασθένειας ή ελλειπούς εμβολιασμού, θα κινητοποιούνταν, ευχαρίστως.
Συμβαίνει όταν οι χώροι της εκπαίδευσης έχουν ουσιαστικά αλλωθεί, έχουν χάσει την αυτοδικαιολόγησή τους κι ότι τους έδινε διακριτή υπόσταση, τα όριά τους έχουν χυθεί μέσα στην σύγχρονη πλημμυρίδα της χρησιμότητας. Η σχολική εκδρομή παιδιών του Δημοτικού στο "εκπτωτικό χωριό στα Σπάτα", δεν δηλώνει μόνο την έλλειψη ευαισθησίας, φροντίδας και φαντασίας κάποιων εκπαιδευτικών, είναι εκδήλωση υποταγής και θρησκευτικότητας, κάτι σαν προσκήνυμα στα φετίχ και στα τοτέμ του νέου κόσμου της Αγοράς, που αφορά όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης και όλους μας.
Μια επαναληπτική καραμπίνα...





Σχόλια

  1. Σας ευχαριστώ πολύ για την παρουσίαση και τα λόγια σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Εξαιρετικό το ποίημα(και το μπλογκ "ο βιβλιοθηκάριος"),εξαιρετικό και το σχόλιο.Αλλά αυτό το εκπτωτικό χωριό τι είναι;Υπάρχει πραγματικά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι υπάρχει. Είναι ένα οριζόντια δομημένο πολυκατάστημα στα Σπάτα, ένα μικρό χωριό με καταστήματα που πουλούν φτηνότερα διάφορα επώνυμα ρούχα. Πριν λίγους μήνες πήγαν εκεί εκπαιδευτική εκδρομή ένα γυμνάσιο της περιοχής μου

      Διαγραφή
    2. Το εκπτωτικό χωριό είναι μια περιοχή στα Σπάτα, σαν μεγάλο εμπορικό κέντρο, όπου έχουν συγκεντρωθεί πολλές φιρματες εταιρείες και πουλάνε με εκπτωση. Εχει επισης καφέ κλπ. Εκεί γινονται πλέον τα ραντεβού, οι Κυριακάτικες οικογενειακες βόλτες, οι εκδρομές των σχολείων κλπ. Ειναι glamorous!

      Διαγραφή
    3. Λείπω πολύ καιρό από την Αθήνα μου φαίνεται...Ωραία εκδρομή!
      Επί της ευκαιρίας πολύ μου αρέσει ο "Βιβλιοθηκάριος"."Δανείστηκα" το "Παραμύθι του ξένου"

      Διαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός