Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ένα μάθημα

Μου δόθηκε πρόσφατα η ευκαιρία να κάνω μαθήματα ελληνικής γλώσσας σε μια κυρία της ίδιας με μένα ηλικίας που επέλεξε να έρθει από την μακρινή Αυστρία και να εγκατασταθεί σε ένα σπίτι που της παραχώρησαν, σε ένα διπλανό χωριό.
Ασφαλώς δεν παίζουν δίδακτρα για τα μαθήματα που της κάνω, γιατί η γυναίκα αυτή, εκτός της ίδιας ηλικίας, είναι το ίδιο φτωχή με εμένα (i have lost everything, έχω χάσει τα πάντα, μου είπε σε μια συνάντησή μας).... μπορεί να μου δώσει λίγο καφέ ή λίγο τσάι ή μερικά πορτοκάλια ή τίποτα.... αυτά όμως δεν τα λες "δίδακτρα"... ε;

Δεν με ενδιαφέρει να γενικεύσω, λέγοντας ότι οδηγούμαστε σε μια ανταλλακτική οικονομία της ανάγκης (μπορεί ναι, μπορεί όχι). Αυτό που με ενδιαφέρει πρωτίστως είναι να μείνω στο ίδιο το μάθημα, που γίνεται κάθε Κυριακή απόγευμα,  επί δίωρο, εναλλάξ σε δύο πολύ μικρά ορεινά χωριά της Κρήτης και εμπλέκει δύο μεσήλικες γυναίκες, που έχουν χάσει τα πάντα, και την ελληνική γλώσσα.
Είναι τόσο σημαντικό αυτό;
Κατά την γνώμη μου είναι σημαντικότατο και τούτο διότι,  κάθε πράγμα ή κάθε κατάσταση μπορούμε είτε να το αντικρίζουμε μέσα από τους παραδεδομένους και αδιαφιλονίκητα κυρίαρχους τρόπους που μάς έχουν υποδειχθεί ή επιβληθεί και να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο (ασφάλεια) ή να προσπαθήσουμε να το δούμε πρωτοπρόσωπα, στην δική του ιδιαιτερότητα και κάτω από το φως που το ίδιο εκπέμπει,  μπαίνοντας έτσι  στην δοκιμασία της πραγματικής σχέσης μαζί του, στην οποία μπορεί και να φάμε τα μούτρα μας (ελευθερία).....
Όπως θα πω και σε άλλο μελλοντικό σημείωμα και έχω υπαινιχθεί σε πρόσφατα, το θέμα, το κεντρικό πρόβλημα της εποχής και κάθε μεταιχμιακής περιόδου ατομικής ή συλλογικής, είναι ένα :ασφάλεια ή ελευθερία....
Οι όροι όμως αυτοί, της ασφάλειας και της ελευθερίας,  ζητούν διευκρίνηση.
Έτσι, το παρόν σημείωμα φιλοδοξεί να ενταχθεί σε αυτή την θεματική της διευκρίνησης των επίμαχων όρων, μέσα από αυτό τούτο το θέμα του.

Χάριν του μαθήματος, λοιπόν,  που είναι πράγματι "ιδιαίτερο", ήρθα, αντιμέτωπη με δυο ερωτήματα : 1) γιατί να το κάνω, 2) πώς να το κάνω.

Διακόπτω εδώ, λόγω ανυπέρβλητης ανάγκης και θα επανέλθω συντόμως....





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός