Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_η κυρία Νίκη

Η κυρία Νίκη
Έκανε σήμερα κάτι απροσδόκητο
Άνθρωποι σαν την κυρία Νίκη δεν τα συνηθίζουνε αυτά.

Γιατί η κυρία Νίκη είναι απ'τους ανθρώπους που κάθονται όπου τους βάλεις.
Τους έβαλαν εκεί σε κάτι χωράφια.
Σε κείνα που ήταν έξω απ'την πόλη, εγκαταλειμμένα παλιά τούρκικα υποστατικά, με στάβλους, πηγάδια, μισογκρεμισμένα κτίσματα με χοντρούς τοίχους και καμάρες, περβόλια, υγρασία και λάσπες...
Εκεί, ένα γύρω φτιάξανε σιγά σιγά τα σπίτια τους... προσφυγικά,  φτωχικά, παιδομάνι, γριές γυναίκες, οικοδόμοι άντρες, χαμηλοτάβανο ταβερνείο, κρασί, αναδουλειές και τσακωμοί, γκαζιέρα, κουρελούδες και προικιά...
Εκεί τους έβαλαν, εκεί κάθισαν....

Η κυρία Νίκη είναι ένας από κείνους τους ανθρώπους....
Απ'αυτούς τους βολικούς ανθρώπους που μιλάνε χαμηλόφωνα
Σε κάτι οικογενειακές συγκεντρώσεις, στη γιορτή του γιού της το όνομα, στην αλλαγή του χρόνου που την φέρνανε για να μην είναι τέτοια μέρα μόνοι τους οι γέροι... καθότανε στον καναπέ, στο σαλόνι...
Να μη μπορώ να βοηθήσω σε κάτι και γω...Να μη γίνομαι βάρος στα παιδιά...
Στεναχωριότανε... Καθόμουν και γω δίπλα της, ενόσω οι νεότερες κόρες, νύφες, εγγονές έκαναν τις ετοιμασίες...
Σε κείνα τα   οικογενειακά τραπέζια που έχουν απ' όλα.... σαλάτες, κρέας βραστό με πιλάφι, κρασί, τα παιδιά που έχουν τις δουλειές τους και τα δικα τους σπίτια....
Που έχουν όλα τα καλά και ίσως τα μόνα πραγματικά καλά για ανθρώπους ήσυχους  βολικούς, όπως η κυρία Νίκη.
.......
Δόξα το Θεό.... φτωχοί ήμασταν πάντοτε.... τα παιδάκια... τα παιδιά όλου του κόσμου και τα δικά μου μαζί.... Δύσκολα χρόνια, στενοχώριες, αρρώστιες... ζήσαμε καλά, δεν παραπονιέμαι... μεροκάματο Δόξα το Θεό.... Ήταν απλός ο κόσμος...πηγαίναμε τριάντα σαράντα άνθρωποι στις ελιές και στις γιορτές των Αγίων, με τα πόδια... ένα τσούρμο όλοι μαζί...και τραγουδούσαμε στο δρόμο...

Μετά σώπαινε ...
Τα μάτια μου δε με βοηθάνε πια...σκιές μόνο... το ζάχαρο τάφαγε...

Καθότανε όπου της λέγανε, με σταυρωμένα τα χέρια, προσεκτική για να μην βαρύνει τα παιδιά, τα παιδάκια, τα παιδάκια μου...λιγομιλητη, μειλίχια, υπομονετική...
Αχ! Κυρία Νίκη.

Μόνο σήμερα,  εντελώς απροσδόκητα έκανε κάτι που δεν το συνηθίζουν άνθρωποι σαν αυτήν.
Κοντά στις έξι τα ξημερώματα,  δίχως να μιλήσει σε κανέναν.... και σα να μην γινότανε αλλιώς,  δίχως να φέρει καμία αντίρρηση, σαν κάποιος να την πήρε απ' το χέρι για να την οδηγήσει να κάτσει κάπου αλλού,  άνοιξε την πόρτα της χαμηλοτάβανης κουζινούλας της και έφυγε...

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός