Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Hannah Arendt: η Ανθρώπινη Κατάσταση (ii)

ο μόχθος


Στην βάση της ανθρώπινης κατάστασης,  η Άρεν αναγνωρίζει τον μόχθο. 
Ο μόχθος είναι η δραστηριότητα που προκύπτει από το ότι είμαστε ενσώματες υπάρξεις και συνδέει με την μεγαλύτερη αμεσότητα τον άνθρωπο με την Φύση. 
Στον ανθρώπινο μόχθο διατηρούνται αδιαφοροποίητα όλες οι επιμέρους βιολογικές και μεταβολικές διεργασίες που πραγματοποιούνται μέσα στο μεγάλο εργαστήριο της Φύσης: γένεση, ανάπτυξη,  φθορά,  θάνατος.
Στο επίπεδο αυτό,  ο άνθρωπος δεν διαφέρει από οποιοδήποτε πλάσμα μοχθεί για να διατηρηθεί στη ζωή και να αφήσει απογόνους του είδους του.


Η αναγκαιότητα είναι ο ρυθμιστικός εκείνος παράγοντας που συντρέχει με τον μόχθο και που τον ταύτισε με κάθε μορφή ανελευθερίας. Ασχέτως αν κάποιος μοχθεί ο ίδιος προσποριζόμενος τα υλικά μέσα για την καθημερινή του διαβίωση και την σωματική του αναπαραγωγή ή εξαναγκάζει άλλους να μοχθήσουν γι'αυτον, σε τίποτα δεν αλλάζει ο ανελεύθερος χαρακτήρας του μοχθείν. Ακόμα κι ο δουλοκτήτης στις αρχαίες δουλοκτητικές κοινωνίες, δεν άλλαζε ως προς την ανθρώπινη κατάστασή του, ελευθερωνόμενος από τους καθημερινούς καταναγκασμούς της δουλείας,  αλλά μάλλον η ελευθερία του προϋπέθετε την ύπαρξη του δούλου, η οποία ήταν απαραίτητος όρος εξάρτησής της.


Επειδή το μοχθείν είναι μια δραστηριότητα που έχει χαρακτήρα ικανοποίησης ατομικών αναγκών, συντελείται ατομικά και στην απομόνωση, δεν χρειάζεται μάρτυρες για να ολοκληρωθεί και να επιτύχει  τους στόχους του, ανήκει, ως εκ τούτων στην ιδιωτική σφαίρα. 


Επιπλέον, η δραστηριότητα του μόχθου δεν αφήνει ίχνη, αφού τα υλικά που χρησιμοποιεί και τα προϊόντα που παράγει, είναι εφήμερα και φθαρτά, προορίζονται για άμεση κατανάλωση - καταστροφή,  ως ανήκοντα κι αυτά στον αέναο, ανακυκλούμενο φυσικό ρυθμό,  από τον οποίο προς στιγμήν μόνο, αποσπάστηκαν. 

Στον βαθμό που τα παραπάνω χαρακτηριστικά του μοχθείν (: καταναγκασμός, ιδιωτικότητα, κατανάλωση - καταστροφή) διαποτίζουν ή και κυριαρχούν εμφανώς στο αξιακό, πρακτικό και φαντασιακό οικοδόμημα, μπορούμε να μιλάμε για μια νίκη του animal laborans (άνθρωπος του μόχθου) επί της ανθρώπινης ύπαρξης.


η εργασία

Η εργασία είναι η δραστηριότητα που διαφοροποιεί τον άνθρωπο από το φυσικό περιβάλλον και  "η οποία αντιστοιχεί στον μη φυσικό χαρακτήρα της ανθρώπινης ύπαρξης" (ΑΚ, σελ. 19).
Μέσα στον αμετάβλητο φυσικό κύκλο, που  κυριαρχείται από μια υπερανθρώπινη αρμονία κι όπου όλα γεννιούνται και πεθαίνουν δίχως ν'αφήνουν κανένα αποτύπωμα, ο άνθρωπος ως homo faber, παρεμβαίνει δραστικά δημιουργώντας με τα χέρια του έναν ενδιάμεσο κόσμο υλικών και πραγμάτων, τα οποία έχουν μεγαλύτερη σταθερότητα και διάρκεια και από την ίδια την φυσική του ύπαρξη.
Όπως ευσύνοπτα παρατηρεί ο Γ. Μέρτικας : "αν θέλαμε να παραστήσουμε την διαφορά μεταξύ homo faber και animal laborans, θα λέγαμε ότι ο πρώτος εργάζεται σε μια ευθεία κατεύθυνση με βαση την κατηγορία μέσα - σκοποί, ενώ ο δεύτερος μοχθεί μέσα στον αιώνιο φυσικό κύκλο" (Τετράδια Πολιτικού Διαλόγου, Έρευνας και Κριτικής,  vol. 19, σελ. 103-107). 

Δημιουργώντας, επομένως, έναν κόσμο πραγμάτων που δεν υπήρχε αφ'εαυτού και  τοποθετώντας τον εντός ενός προϋπάρχοντος φυσικού κόσμου,  ο άνθρωπος,  εκτός του ότι πετυχαίνει να κατασκευάσει κάποιες νησίδες σταθερότητας και διάρκειας,  κυρίως έρχεται αντιμέτωπος με την δύναμη της κατασκευής. 
Μια υπολογιστική διάνοια ικανή να συλλάβει την αιτιότητα, την αντιστοιχία αιτίου -αιτιατού, και να πειθαρχήσει σ' αυτήν, γίνεται ικανή να μετασχηματίσει τον κόσμο, χρησιμοποιώντας την γνώση των υλικών, την γνώση της διαδικασίας (know how) και μια ορισμένη έλλογη βια. 
Ταυτόχρονα η θέση της θεωρίας (και του ιδανικού του θεωρητικού βίου) υποχωρεί προς όφελος του πρακτικού πνεύματος.
Στην διάχυσή της η ιδέα της κατασκευής (και του πειράματος, στη νεωτερικότητα) και καθώς σημείωνε αξιολογότατες προόδους, οδήγησε στην τεχνολογική έκρηξη και σε πολιτικό επίπεδο αποκρυσταλλώθηκε στην σύμπτυξη των κρατών, όπως τα γνωρίζουμε σήμερα,  και των συμβολαιικών πολιτευμάτων.


Η αξιολογική αναβάθμιση της εργασίας,  που ξεκινά από τις μεσαιωνικές συντεχνίες,  ευνόησε  την ανάδυση της σφαίρας του "κοινωνικού", που ήταν άγνωστη στην αρχαιότητα,  και συντέλεσε στην δημιουργία μιας "κοινωνίας των εργαζομένων" με διαρκώς αυξανόμενο το ενδιαφέρον της να γίνει "ευημερούσα".
Ο ωφελιμισμός, που υπονοείται εδώ, καθιστά τον άνθρωπο μέτρο "πάντων χρημάτων" και απομαγεύει την φύση, ενώ η εργαλειακότητα που ξεκίνησε ως η προσφορά του homo faber για την απάλυνση του μόχθου του animal laborans, μετέτρεψε τον ενδιάμεσο κόσμο των υλικών σε απονοηματοδοτημένα αντικείμενα χρήσης ή και εντελώς άχρηστα παρα- προϊόντα τα οποία φτιάχνονται μόνο επειδή είμαστε ικανοί να τα κατασκευάσουμε.

Το κίνητρο ανιχνεύεται πλέον στον εγωτισμό του ατόμου και η δημόσια σφαίρα εξαφανίζεται. 


(Στο επόμενο θα γίνει αναφορά στην τρίτη πτυχή της ανθρώπινης κατάστασης,  στην πράξη, όπου και θα επιμείνουμε περισσότερο). 











Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός