Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_περί τεράτων

Οι περισσότεροι άνθρωποι συμβιώνουν σε όλη την διάρκεια της ενήλικης και παραγωγικής ζωής τους με ένα τέρας. 
Η συμβίωση αυτή είναι η ιστορία της καθημερινής τους δυστυχίας.
.... ξέρετε ... σου' πα - μου 'πες.... δεν εννοούσα αυτό....ναι μεν αλλά...
κι άλλα πολλά.
Στο τέρας αρέσει να τρομάζει τον συγκάτοικό του και τους συγκάτοικους του συγκατοίκου του, με όλες τις γνωστές μεθόδους που αρέσουν στα τέρατα: κρύβεται κάτω από τα κρεβάτια τις νύχτες,  ανοίγει απότομα παλιές ντουλάπες και σωριάζει μισολιωμένα ρούχα, μετακινεί από τις θέσεις τους πράγματα, εξαφανίζει άλλα, κάνει κάτι τρομερούς ήχους σαν ρεψίματα κύκλωπα που μόλις κατάπιε το τελευταίο ανθρώπινο μπουτάκι, άλλες φορές τραβάει συνεχόμενα το καζανάκι της τουαλέτας μόνο και μόνο για να φχαριστιέται από την δίνη του νερού καθώς ρουφιέται και χάνεται στην σκοτεινή καταβόθρα των υδραυλικών σωληνώσεων...
Το τέρας έχει πολλές ανάγκες αλλά ξέρει να ρυθμίζει τις απαιτήσεις του, και χάριν της συγκατοικήσεως γίνεται υπομονετικό και διαλλακτικό.
Πολύ συχνά, για μεγάλα χρονικά διαστήματα αποσύρεται στον λαβύρινθό του και μεγαλώνει εκεί ανενόχλητο, ρίχνοντας που και που λίγες τολίπες θειάφι στον αέρα.

Οι μικρές καθημερινές δυστυχίες γίνονται τότε  εξίσου μικρές και καθημερινές τραγωδίες,  στις οποίες κανείς δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία,  τόσο κοινές και επαναλαμβανόμενες που έχουν γίνει!

Πάντως πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι, το τέρας μπορεί να γίνει και ιδιαίτερα εμπνευσμένο αν του μιλήσεις την γλώσσα του, αλλά αυτό συμβαίνει σπανίως και δεν ανήκει στις περιπτώσεις της συγκατοικήσεως που μας απασχολούν εδώ, αλλά σε μια ιδιαίτερη κατηγορία που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε "μεγάλοι έρωτες".


Τα πράγματα αλλάζουν ραγδαία, όταν η διάλυση της συγκατοικήσεως είναι προ των θυρών. Σα να λέμε όταν η ενήλικη και παραγωγική ζωή έχει τελειώσει.
Αυτό ήθελε κι αυτό! Να απαλλαγεί επιτέλους από τον δειλό του συγκάτοικο κι όλους αυτούς τους αγνώμονες και απαιτητικούς συγκατοίκους του συγκατοίκου του, που για χρόνια κουβαλούσε στο σπίτι.
Να επιβάλει τα ρεψίματα των εντέρων του και τους ρόγχους του, να σβήσει κάθε μνήμη χαράς, να κλείσει όλα τα παράθυρα,  να γίνει επιτέλους σκοτάδι, να πάψουν οι ανούσιες καλημέρες -τόσα χρόνια,  τόσες καλημέρες.. ποιό το όφελος;-  κι όλο το σπίτι να γίνει ένας λαβύρινθος.
Εκεί,  προ των θυρών.... το τέρας  κάνει έξωση  στον συγκάτοικο, έχει ήδη πεταχτεί και κλειδώσει τις θύρες και ο άνθρωπος κείτεται πλέον, όπως οι άστεγοι, σ' ένα στρώμα...

Μήνες, μπορεί και χρόνια αργότερα -η επιστήμη έχει προοδεύσει πολύ και σ'αυτόν τον τομέα- κάποιος γιατρός, ατάραχα θα συμπληρώσει ένα προτυπωμένο πιστοποιητικό θανάτου, την τυπική λήξη της θλιβερής τούτης συμβίωσης.

Γι αυτό σας λέω, αν δεν μπορείτε να ερωτευτείτε ένα τέρας,  ψάξτε και βρείτε το όσο είναι ακόμα μικρό και πνίξτε το.
Αλλά, ακόμα κι αν σας ξεφύγει και μεγαλώσει, εσείς πάλι να ψάξετε, να μπείτε στον λαβύρινθο,  να  το βρείτε, να το ξετρυπώσετε  και πάλι να το πνίξετε!



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός