Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Ίσως τους συναντήσετε


Δ. Κοκκινίδης : ΝΕΚΥΙΑ



Αλίμονο! 
τυχαίνει σε μερικούς ανθρώπους να ζήσουν ανισόρροπες, συγκλονιστικές καμπές. 
Είναι σα να ζουν μέσα στη μία και περιορισμένη ζωή τους συμπυκνωμένη όλη την ένταση μιας ολόκληρης εποχής που διήρκεσε μερικούς αιώνες. 
Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος που ζει σήμερα να νιώσει ότι του συμβαίνουν γεγονότα ζωής τόσο ριζικά, που θα μπορούσαν να συγκριθούν μόνο με την κατάρρευση του αρχαίου κόσμου και την ανατολή του χριστιανικού. Σας φαίνεται υπερβολικό; Κι όμως. 
Αυτό που εμείς σήμερα από μια απόσταση ατενίζουμε ως μια απόμακρη και ενιαία ιστορική περίοδο, αποτελείται από χιλιάδες ή εκατομμύρια ανθρώπινων ζωών. Οι ζωές αυτές παρήλθαν το μοντέλο όμως παραμένει, ως μια δυνητική για τον άνθρωπο κατάσταση, πέρα από τον χρόνο.
Και πραγματικά αλίμονο, για όποιον πιαστεί στην δομή του τρομερού μοντέλου της ανατροπής και της κίνησης της ιστορίας. Για όποιον βρεθεί μέσα σ' αυτόν τον κουρνιαχτό, σ' αυτή τη κατολίσθηση, στο γκρέμισμα των ειδώλων. 
Νιώθει τότε ο άνθρωπος αυτός, πάνω του τον πόνο πολλών ζωών.... και δεν ξέρει εάν πρόκειται για μια κατάρα ή για μια τιμωρία ή για μια δωρεά. 
Γίνεται ανισόρροπος, παλαβωμένος. 
Αν συναντήσετε ποτέ έναν τέτοιον άνθρωπο θα τον ξεχωρίσετε γιατί εκπέμπει μια αγωνία θανάτου: Κάνει σπασμωδικές κινήσεις, μετά στέκει αμήχανος, αδειανός και καταπτοημένος. Σφαδάζει και σκιρτά και επαναλαμβάνει πολλές φορές σαν ξόρκι την φράση : "Δεν ξέρω".
Και είναι πράγματι ένα ξόρκι σαν το "σουσάμι άνοιξε" έχει όμως μια διαφορά και μια ομοιότητα, απ' αυτό που λέει ο Αλαντίν. 
Η διαφορά πρώτα : Το "δεν ξέρω" δεν είναι μιά διαταγή που απευθύνεται σ' έναν άψυχο βράχο, είναι καθαρή απόγνωση ενός, με σώμα και αίμα ανθρώπου και αφορά το "μπορώ" και το "θέλω". Δηλ. "Δεν ξέρω πιά αν μπορώ" και "Δεν ξέρω πιά τι θέλω ή τι μπορώ να θέλω". 
Σ' αυτό το ατομικό "δεν ξέρω" μπορούμε να δούμε ν' αποθέτει την αγωνία της μια ολόκληρη εποχή.
Η ομοιότητα είναι πιο ζόρικη, προϋποθέτει την συνειδητοποίηση. Αν τα "μαγικά" λόγια διατρέξουν σύσσωμη την ύπαρξή του, τότε ανοίγεται ένας κόσμος,  πέρα από το ανθρωπίνως μπορώ και το λογικώς θέλω. Ανοίγεται η περιοχή του πραγματικού θησαυρού, του όντως Οντος, της ύπαρξης, εντός της οποίας βρίσκεται το είναι κάθε ανθρώπου και κάθε εποχής. 
Αν τους συναντήσετε θα το καταλάβετε... είναι συντριμμένοι και χαρούμενοι.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός