Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_στοιχεία επικαιρότητας (3)

Συνεχίζοντας σήμερα την αποδελτίωση της επικαιρότητας, θα αναφερθώ στο τρίτο στοιχείο.

Στοιχείο τρίτο,  ΜΙΑ ΚΟΙΝΩΝΊΑ ΕΥΝΟΥΧΩΝ.
Ο ευνουχισμός ήταν (σε κάποια μέρη του κόσμου είναι ακόμα) μια συνήθης πρακτική ελέγχου της γενετήσιας ορμής. Το ευνουχισμένο άτομο ή και ζώο έχοντας στερηθεί την ικανότητά και κυρίως την επιθυμία να ζευγαρώσει και να αναπαραχθεί βιολογικά, όχι μόνο γινόταν κατάλληλο για συγκεκριμένους ρόλους  οι οποίοι -ειρήσθω εν παρόδω-ήταν εξέχοντες πολύ συχνά π.χ. φύλακες χαρεμιών και ναών, εξ απορρήτων υπουργοί και αξιωματούχοι, ακριβοπληρωμένοι καστράτοι της όπερας κλπ, αλλά κυρίως υφίστατο μια τεχνητή ακύρωση της θεωρητικά άπειρης βιολογικής διαιώνισής του.  Ας πούμε ότι, για τα ατομα αυτά με την βίαιη αυτή επέμβαση στη σωματική αρτιμέλειά τους , στένευε ο ορίζοντας  της πολλαπλότητας των επιλογών τους. Κάποια πράγματα που είναι κοινά και εγγενή στο ανθρώπινο είδος, για αυτούς αποκλείονταν  καθώς είχε αλλοιωθεί η ανθρώπινη φύση τους, αποβλέποντας   σε  κάποια  σκοπιμότητα. Γίνονταν έτσι κατάλληλοι για πολύ συγκεκριμένα πράγματα,  θηλυπρεπείς, μαλθακοί και ιντριγκαδοροι.

Αν όμως ισχύει αυτό που λέει ο Αριστοτέλης  στα Πολιτικά του ( 1252b3-1253a4) ότι ο άνθρωπος είναι φύσει  ζώον πολιτικόν (=πολιτικό ον) και η απόδειξη για αυτό είναι ότι έχει λόγο, δηλαδή την δυνατότητα έναρθρης ομιλίας, τότε η κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο άνθρωπος στις μετανεωτερικές κοινωνίες,, όπου ο δημόσιος πολιτικός λόγος εκφέρεται από καναλάρχες, πουλημένους πολιτικούς, βλακώδεις συγγραφείς, ρηχότατους δημοσιολόγους -δημοσιογράφους και παρανοϊκούς της παγκόσμιας οικονομίας, θα πρέπει να μας κάνει να σκεφτούμε ότι η ανθρωπινότητά μας έχει ακρωτηριασθεί, ότι έχει στενέψει δραματικά η δυνατότητά μας να είμαστε φορείς μιας κύριας ιδιότητας, του λόγου και δη του πολιτικού, , που εκφέρεται δημόσια, λόγου.
Οι σύγχρονες μεγαθηριακές κοινωνίες έχοντας διοχετεύσει και τις πιο πνευματικές πτυχές του βίου (βλ. Παιδεία, θρησκευτικότητα κλπ.) στον ωφελιμισμό και στην κατανάλωση,  δηλαδή στην κατ εξοχήν ιδιωτεία , αδυνατούν να υπάρξουν φύσει πολιτικά.
 Γι αυτό -και όχι λόγω της αγανάκτησης που φέρει η οικονομική κρίση και οι λογής ανισότητες- στην πολιτισμένη δύση, που μας είπαν ότι ανήκουμε, κανείς δεν θα καταλαβαίνει ούτε και θα ακούει κανένα, δεν θα έχει καμία αξία  ή σημασία τι λεει κανείς και η βία θα είναι η μόνη δυνατότητα έκφρασης που θα κατακλύσει τον δημόσιο χώρο,  ήτοι τον χώρο ανάμεσά μας, τον χώρο που μας ενώνει και μας χωρίζει ταυτόχρονα. 
Γι αυτό η αστυνόμευση και η κρατική βία θα αυξάνονται. 

Ο  πολιτικός Κουμουτσάκος, ξυλοκοπήθηκε από ανεγκέφαλους , όχι για την ιδιότητά του ή για την κομματική του τοποθέτηση, αλλά γιατί συμμετέχει στην οιονεί δημόσια σφαίρα,   και  αυτή είναι πλέον κατεστραμμένη.
Η  συμπεριφορά αυτή, που έγινε αντικείμενο πολυήμερης και  εμβριθούς ανάλυσης από τα κανάλια, όπως και κάθε παρόμοια, είναι δηλωτική του χαρακτήρα των μετανεωτερικών κοινωνιών : Οι κοινωνίες της βίας είναι κοινωνίες πολιτικά ευνουχισμένων ατόμων, που αδυνατούν να λειτουργήσουν στο φυσιολογικό επίπεδο του λόγου , έχουν υποστεί μια βίαιη μεταστροφή, προς όφελος του ατομικισμού και της επιδίωξης του κέρδους και δύνανται να υπάρχουν  ως όχλος μόνο στο βιολογικό της δύναμης και της γροθιάς. 
Τα αναθέματα   στους υστερικους ναζιστές της Χρυσής Αυγής δεν αρκούν να να καθησυχάσουν τον στερημένο πολιτικό "ανδρισμό" μας..,

Σχόλια

  1. Ανώνυμος10/11/15, 9:10 π.μ.

    Καλημέρα Ελένη,
    Μήπως καλύτερα να τους λέγαμε μούλους η μουλάρια ετσι χοντρά χοντρά;
    Τέλειο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλημέρα σε εσάς!
    Θα μπορούσαμε, αλλά γιατί?
    Τι φταίνε τα ζώα τα καημένα
    μη τάχα σαν κι εμένα
    κι εκείνα δεν πονούν?

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός