Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Εμίλ Ντιρκέμ - Τζων Ντιούι: Παιδαγωγικές Θεωρίες των αρχών του 20ου αιώνα, μια παράλληλη ανάγνωση (v)


γράφει η Εύα Μπολιουδάκη



Δεύτερο Μέρος


John Dewey: Η εκπαιδευτική διαδικασία στη μεταμόρφωση του κόσμου


Ο John Dewey, όπως και Εm. Durkheim, υπηρετώντας στην δευτεροβάθμια και ανώτερη εκπαίδευση, γνώριζε από πρώτο χέρι, τα εκπαιδευτικά ζητήματα του καιρού του και κατά την διάρκεια της μακράς φιλοσοφικής- συγγραφικής παρουσίας του, διατύπωσε απόψεις για την εκπαίδευση που άσκησαν μεγάλη επιρροή στα εκπαιδευτικά συστήματα των ΗΠΑ και ευρύτερα του δυτικού κόσμου. Ενταγμένες στο γενικότερο πλαίσιο του φιλοσοφικού ρεύματος του πραγματισμού, μπορούμε να πούμε ότι παρέχουν μια διαφορετική οπτική τόσο για τον χαρακτήρα της γνώσης όσο και για την κοινωνική δυναμική της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Για τον Dewey η γνώση δεν είναι ένα είδος παθητικής καταγραφής των γεγονότων του κόσμου, αλλά το προϊόν της αλληλεπίδρασης του ανθρώπου με τον κόσμο και έχει ένα κατασκευαστικό χαρακτήρα: οι έννοιες είναι εργαλεία για την διαχείριση του κόσμου της εμπειρίας μας και δοκιμάζονται στην επίλυση προβληματικών καταστάσεων [1]. 


Ο J. Dewey απεικονίζεται σε γραμματόσημο των ΗΠΑ
Εστιάζοντας στο έργο του Δημοκρατία και Εκπαίδευση (1916), θα προσπαθήσω να αντλήσω τις σπουδαιότερες εκπαιδευτικές του θέσεις. O Dewey βλέπει την εκπαίδευση των νέων ατόμων ως μια εκλεπτυσμένη διαδικασία ενταγμένη στο ίδιο συνεχές του φαινομένου της ζωής. Η ζωή εκτός από φυσική λειτουργία είναι επιπλέον το σύνολο των στάσεων, των επινοήσεων, των προσαρμογών, των πρακτικών, των ιδεών, των εμπειριών και όλων των μέσων που μετέρχεται ένας οργανισμός αντιδρώντας, αξιοποιώντας το περιβάλλον του. Επομένως η ζωή είναι μια διαδικασία συνεχούς αυτό-ανανέωσης και μετάδοσης, όχι μόνο του βιολογικού υλικού αλλά και του κοινωνικού, ούτως ώστε ακόμα κι αν ο ατομικός οργανισμός υποκύψει στην διάλυσή του και πεθάνει, η εμπειρία της ζωής να βρει διέξοδο στο μέλλον.

Στις ανθρώπινες κοινωνίες αυτή η αναγκαιότητα οδηγεί στην εκπαίδευση των νέων μελών. Μέσω της εκπαίδευσης τα νέα μέλη (παιδιά) της κοινότητας παραλαμβάνουν όλες τις πρακτικές και τις συμπεριφορές εκείνες που αποδείχθηκαν αποτελεσματικές για την ανανέωση της ζωής. Θα ήταν όμως λάθος να ταυτίσουμε την εκπαίδευση με μία διαδικασία παράδοσης- παραλαβής. Αυτό που πραγματικά επιτυγχάνεται δεν είναι η παθητική μετάγγιση ενός σώματος έτοιμων εμπειριών από τους μεγαλύτερους στους νεώτερους, αλλά η ίδια η επικοινωνία. Η επικοινωνία, δηλαδή η άμεση εμπλοκή δύο ή περισσότερων παραγόντων με διαφορετικό υπόβαθρο (νέων/μεγαλύτεροι) μαζί με τις απαραίτητες ρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν ώστε να είναι αποτελεσματική, είναι ο πυρήνας της κοινωνικής εμπειρίας και της εκπαίδευσης. Μ’ αυτή την έννοια η εκπαιδευτική διαδικασία είναι κάτι παραπάνω από την τυπική εκπαίδευση όπως αυτή γίνεται στα σχολεία, είναι μια προσπάθεια μετοχής στην εμπειρία του άλλου, που δεν μπορεί να αφήσει ανεπηρέαστο κανέναν από τους δύο πόλους, αλλά τους μεταμορφώνει αμοιβαία.

Όσο πιο πολύπλοκη και ανεπτυγμένη είναι μια κοινωνία τόσο μεγαλύτερη και πιο εκτεταμένη γίνεται η επικοινωνία με την παρεμβολή διαφόρων συμβολισμών και διανοημάτων που απαιτούν ένα είδος αφαίρεσης από την αμεσότητα της εμπειρίας και το χάσμα ανάμεσα στον κόσμο των εμπείρων/μεγάλων και στον κόσμο των απείρων/νέων, μεγαλώνει. Αυτή είναι η πηγή κάθε στειρότητας της γνώσης που την αποκόβει από την κοινωνική της ρίζα.

Επομένως κάθε εκπαιδευτικό σύστημα είναι υποχρεωμένο προκειμένου να γεφυρώσει το χάσμα, να βρει την μεθοδολογία που θα εξισορροπεί αυτή την κοινωνική πραγματικότητα[2]. Ως εκ τούτων, η επιτυχημένη λειτουργία του σχολείου είναι η δημιουργία εκείνου του ειδικού κοινωνικού περιβάλλοντος το οποίο αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας τρία θεμελιώδη έργα:

  • α) την απλοποίηση της περιπλοκότητας ούτως ώστε αυτή να γίνει προσλήψιμη από τους νέους και σταδιακά να τους οδηγήσει στις πιο περιπλεγμένες έννοιες και καταστάσεις, 
  • β) η επιλογή όσων χαρακτηριστικών (συμπεριφορές, πεποιθήσεις, διαθέσεις κλπ.) θεωρούνται πιο εξελιγμένα και η απόρριψη εκείνων που δεν ανταποκρίνονται στις υψηλότερες μελλοντικές απαιτήσεις, 
  • γ) η εξισορρόπηση των διαφόρων στοιχείων του κοινωνικού περιβάλλοντος έτσι ώστε να δοθεί η δυνατότητα της κινητικότητας των ατόμων μέσα στην κοινωνική διαστρωμάτωση [3].




Σύμφωνα με τον Dewey, το σχολείο κάνει λάθος όταν αντιλαμβάνεται τον χαρακτήρα και την λειτουργία του, ως μια κατάσταση suis generis, ως ένα άλλο «είδος», το οποίο αν και είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, η εσωτερική του ποιότητα και η μέθοδος διαφέρουν ουσιαστικά από την κοινωνική. Οι φυσικές προδιαθέσεις των παιδιών, ελέγχονται, καθοδηγούνται και κατευθύνονται μέσα από την συμμετοχή τους σε συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες έχουν ένα κοινό στόχο, περιγράφονται με όμοια κατανοητό τρόπο και αντιστοιχούν στη χρήση συγκεκριμένων μέσων. Με τον τρόπο αυτό επιτυγχάνεται ο κοινωνικός έλεγχος και τα παιδιά μαθαίνουν, από την προσχολική ακόμα ηλικία, να ασκούν εσωτερικό έλεγχο των προδιάθεσεών τους, να αποκτούν κοινή αντίληψη του κόσμου και να συντονίζονται πνευματικά και συναισθηματικά με τους άλλους προκειμένου να συμμετέχουν στην κοινωνική ζωή της κοινότητας. Είναι η συμμετοχή στη κοινή δραστηριότητα που έχει ως αποτέλεσμα την μιμητική των νέων και όχι το αντίστροφο.

Επομένως το σχολείο δεν πρέπει να απομακρυνθεί από αυτό που πραγματικά συμβαίνει στη ζωή και να επινοήσει άλλους τρόπους εξωτερικής επιβολής και καθοδήγησης των νέων, αλλά να αξιοποιήσει την υπάρχουσα κοινωνική «σοφία», επιτυγχάνοντας μια νοημοσύνη που εκπαιδευμένη μέσα από την σχολική δραστηριότητα, θα μπορεί συνειδητά να σχετίζεται με τον υλικό κόσμο και τους άλλους ανθρώπους στην κατεύθυνση των χρήσιμων σκοπών και στην αντιμετώπιση των προβλημάτων του μέλλοντος [4]. 



Συνεχίζεται.....



(Η παρούσα ανάρτηση αποτελεί μέρος της εργασίας Εμίλ Ντιρκέμ - Τζων Ντιούι: Παιδαγωγικές Θεωρίες των αρχών του 20ου αιώνα, μια παράλληλη ανάγνωση και προτείνουμε για την αρτιότητα της ανάγνωσης, το διάβασμα των συναφών αναρτήσεων στην κατηγορία Κοινωνιολογικές Μελέτες) .



[1] Φιλοσοφικό Λεξικό του Cambridge, λήμ. Ντίουι Τζων (Dewey, John), επιμ. ελ. εκδ. Στ. Βιρβιδάκης – Γ. Ξηροπαϊδης, εκδ. Κέδρος, Αθήνα 2011, σελ. 814-817.
[2] Dewey John, Δημοκρατία και Εκπαίδευση, μτφ. Τερζάκης Φώτης, εκδ. Ιριδανός, Αθήνα 2016, κεφ.1. 
[3] ό.π. κεφ. 2
[4] ό.π. κεφ. 3

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός