Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Εμίλ Ντιρκέμ - Τζων Ντιούι: Παιδαγωγικές Θεωρίες των αρχών του 20ου αιώνα, μια παράλληλη ανάγνωση (iii)

γράφει η  Εύα Μπολιουδάκη



Ανεξάρτητα αν κάποιος θεωρεί πλήρη και επαρκή τον παραπάνω ορισμό, αυτό που σίγουρα μπορούμε να διακρίνουμε είναι το στοιχείο της κίνησης και της αλλαγής των εκπαιδευτικών συστημάτων. Τα εκπαιδευτικά συστήματα ούτε σταθερά ούτε αμετάβλητα είναι. Αντιθέτως μεταβάλλονται παρακολουθώντας την αέναη εξέλιξη των κοινωνιών. Ο Durkheim έχει πλήρη συνείδηση ότι στην εποχή του η ανθρωπότητα βρίσκεται μπροστά σε μια θεμελιώδη αλλαγή. Είναι η εποχή του επιστημονισμού. Ο Durkheim όπως και πριν από αυτόν ο Comte, πιστεύουν ότι η επιστημονική θεώρηση του κόσμου και του ανθρώπου, είναι το ανώτερο στάδιο εξέλιξης των ανθρώπινων κοινωνιών και ότι οι επιστημονικές εξηγήσεις και κατακτήσεις θα μπορέσουν να παίξουν τον ρόλο που διαχρονικά έπαιζαν οι θρησκείες στο κοινωνικό γίγνεσθαι[1]. Η επιστημονική εποχή έρχεται σαρωτική και υπόσχεται ότι η συσσώρευση της ανθρώπινης σοφίας είναι αυτή που θα ανυψώσει τον άνθρωπο πάνω από το θηρίο και θα δώσει τέλος στα δεινά της ανθρωπότητας. Με την βοήθεια της επίμονης, μεθοδικής εργασίας ενός πλήθους επιστημόνων, ο άνθρωπος θα μπορέσει να κυριαρχήσει πάνω στη φύση και πάνω στη φύση του. Φορέας της κυριαρχίας είναι η κοινωνία που μας καθοδηγεί και μας μαθαίνει να κυριαρχούμε πάνω στα πάθη και στα ένστικτά μας, να κάνουμε επιλογές, μας εμποδίζει, μας μαθαίνει να υποτάσσουμε την άμεση ικανοποίηση των αναγκών σε απομακρυσμένους και ευρύτερους στόχους, εξορθολογίζει την επιθυμία μας, έτσι ώστε όσο πιο ισχυρή είναι η κοινωνική κυριαρχία τόσο πιο ανθρώπινοι να είμαστε. 


Προκειμένου αυτό το νέο κοινωνικό ιδεώδες να εκφραστεί στο επίπεδο των εκπαιδευτικών θεσμών ο Durkheim κάνει μία ιστορικό- εξελικτική μελέτη των εκπαιδευτικών συστημάτων της χώρας του και προβαίνει σε προτάσεις- συμπεράσματα. Πιο συγκεκριμένα, παρακολουθεί τον τρόπο με τον οποίο αναπτύχθηκαν τα προγράμματα σπουδών και οι μέθοδοι διδασκαλίας στη Γαλλία κατά τον 19ο αι. μέχρι και την εμφάνιση του θεσμού της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε). Όπως παρατηρεί και ο ίδιος, τα προγράμματα σπουδών χαρακτηρίζονται από μία τρομερή έλλειψη σταθερότητας. Ο σημαντικότερος παράγοντας που συμβάλει σε αυτή τη σύγχυση, ήταν η παρέμβαση πολιτικών μεριμνών και προκαταλήψεων στην επεξεργασία των παιδαγωγικών αντιλήψεων. Ενώ, μέχρι τον 19ο αι. υπήρχε ένα είδος φυσικού ανταγωνισμού ανάμεσα στη κλασική Αρχαιότητα και τον Χριστιανισμό, κατά τη διάρκεια του αιώνα όμως αυτό άλλαξε και θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπήρξε ένα είδος συμμαχίας ανάμεσα στον ουμανισμό και την εκκλησία. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να αντιμετωπίζεται η επιστήμη με καχυποψία. Απόδειξη αυτού αποτελεί, ότι η διδασκαλία των επιστημών είναι το μόνο είδος που μεταβάλλεται περισσότερο σε σχέση με τα υπόλοιπα. Έτσι, λοιπόν, η εκπαίδευση ταλανίζεται ανάμεσα στους αντιθετικούς πόλους επιστήμη- κλασική παιδεία, σε όλη τη διάρκεια του 19ο αι., ανάλογα με το πολιτικό κόμμα που βρίσκεται κάθε φορά στην εξουσία. Προκειμένου να ικανοποιηθούν αυτοί οι πόλοι, η εκπαίδευση οφείλει να απαρνηθεί την παλαιά της ενότητα και να διαφοροποιηθεί. Η διαδικασία διαφοροποίησης ξεκινά από τις αρχές του 19ου αι. μέσω κάποιων πρώτων προσπαθειών, όπως η Ειδική Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση του Βικτόρ Ντυρύ το 1865, και τελικά παίρνει τη σύγχρονη μορφή της ως Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όταν ενσωματώνεται οριστικά στο πρόγραμμα σπουδών του 1901.

Παρ’ όλα αυτά ο Durkheim διαγιγνώσκει ότι το πρόβλημα της εκπαίδευσης στην Γαλλία εκείνη την εποχή δεν ήταν η έστω δειλή ενσωμάτωση των νέων κλάδων των φυσικών επιστημών στα εκπαιδευτικά προγράμματα ή μια τεχνητή εξισορρόπηση ανάμεσα στις αντιμαχόμενες τάσεις, αλλά η αλλαγή του πνεύματος το οποίο έπρεπε να πνεύσει σε όλη την κλίμακα της εκπαιδευτικής διαδικασίας και το οποίο θα εξασφάλιζε την οργανική σύνδεση των διαφόρων επιπέδων. Η γνώση που παρέχεται στα σχολεία χρειάζεται να συνδεθεί με την πραγματική ζωή και να αποβάλλει ό,τι νεκρό και στείρο της είχε κληροδοτήσει η σχολαστική παράδοση. Αυτό θα επιτευχθεί μόνο εάν η εκπαίδευση αποβάλλοντας την προσκόλληση στην συνήθεια και την τυπικότητα, αποκτήσει σχέση με τα αντικείμενα της πραγματικής ζωής [2]. Η σχέση με τα αντικείμενα θα απαλλάξει την εκπαιδευτική διαδικασία από τα προσωπικά αισθήματα και τις προτιμήσεις και θα την εναρμονίσει με το επιστημονικό πρόταγμα της εποχής και την αντικειμενικότητα που συνδέεται μαζί του ∙ επιπλέον η διαμόρφωση του νου επιτυγχάνεται όχι με όρους τυπικούς αλλά με την ενεργό και δραστήρια εμπλοκή του με τις όψεις του πραγματικού, επειδή αυτές αποτελούν την πηγή των ερεθισμάτων και των προκλήσεων .


Συνεχίζεται .....


(Η παρούσα ανάρτηση αποτελεί μέρος της εργασίας  Εμίλ Ντιρκέμ - Τζων Ντιούι: Παιδαγωγικές Θεωρίες των αρχών του 20ου αιώνα, μια παράλληλη ανάγνωση  και προτείνουμε για την αρτιότητα της ανάγνωσης, το διάβασμα των συναφών αναρτήσεων στην κατηγορία Κοινωνιολογικές Μελέτες


[1]«Η Επιστήμη είναι η κληρονόμος της θρησκείας» σ. 124 


[2] Durlkeim, Emile, Η εξέλιξη της παιδαγωγικής σκέψης, μτφ. Αθανασιάδης Ηλίας, εκδ. Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2014, σ. 466

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός