Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Εμίλ Ντιρκέμ - Τζων Ντιούι: Παιδαγωγικές Θεωρίες των αρχών του 20ου αιώνα, μια παράλληλη ανάγνωση (ii)


γράφει η Εύα Μπολιουδάκη



Πρώτο Μέρος :

Emile Durkheim: Ο κοινωνικός ρόλος της εκπαίδευσης 

Τα ζητήματα της εκπαίδευσης αποτελούν έναν από τους κεντρικούς τομείς της επιστημονικής δραστηριότητας του Ε. Durkheim και η θεωρία την οποία αναπτύσσει για τον ρόλο και την λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, είναι απολύτως συναφής με τους γενικότερους μεθοδολογικούς προσανατολισμούς και τις κοινωνικο-επιστημονικές στοχεύσεις του προγράμματός του. 

Ο Durkheim αναγνωρίζει ότι μέσω της εκπαίδευσης, κάθε ιστορική- κοινωνική πραγματικότητα κατόρθωνε να εκφράσει και να μεταδώσει στα νέα μέλη της το είδος εκείνης της συλλογικής συνείδησης που ήταν αναγκαία προϋπόθεση προκειμένου η δεδομένη κοινωνία να υπάρξει στις ιδιαίτερες ιστορικές-τοπικές και χρονικές συνθήκες της εποχής της [1]. Έτσι, σκοπός της εκπαίδευσης, κατά τον Durkheim είναι να διαμορφώνει μεταξύ των μελών της κοινωνίας μια επαρκή κοινότητα ιδεών και αισθημάτων, απαραίτητη για την ύπαρξη οποιασδήποτε ανθρώπινης κοινωνίας. 

Από την σύλληψη της εκπαιδευτικής διαδικασίας με αυτό τον τρόπο προκύπτουν κάποιες ενδιαφέρουσες θέσεις:

  • 1. Η συλλογική συνείδηση που αποκρυσταλλώνεται μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία, λαμβάνει τον χαρακτήρα της αντικειμενικής πραγματικότητας η οποία με την δύναμη του αντικειμενικού επιβάλλεται στα άτομα και τα καθορίζει σε σημαντικό βαθμό. Είναι επομένως μια εξουσιαστική δομή, συνυφασμένη με την κυριαρχία, η οποία τα αναγκάζει να εγκαταλείψουν τους αυθαίρετους ατομιστικούς στόχους τους, να ενστερνιστούν το πνεύμα της εποχής τους και να αναλάβουν έναν χρήσιμο και διακριτό ρόλο στην κοινωνία [2]. Αυτός ο συλλογικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης οδηγεί τον Durkheim στην αποσύνδεσή της από τους αμιγώς ατομικούς σκοπούς, όπως είναι η ηθική τελείωση και η ευτυχία του ανθρώπου, τις οποίες υποστήριξαν αντίστοιχα ο Εmm. Kant και ο J.S. Mill [3]

  • 2. Συνέπεια των παραπάνω είναι ο διττός χαρακτήρας της εκπαίδευσης, που την αναγκάζει να είναι μια και ταυτόχρονα πολλαπλή [4]. Είναι μια, με την έννοια ότι εμφυσά ένα κοινό κοινωνικό ιδεώδες σε όλα τα άτομα και είναι πολλαπλή με την έννοια ότι εξασφαλίζει την επαρκή εξειδίκευσή τους έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η αλληλοεξάρτηση, η συμπληρωματικότητα όλων των επιμέρους δραστηριοτήτων και εν τέλει η οργανική αλληλεγγύη. Η οργανική αλληλεγγύη κατέχει ιδιαίτερη θέση στην ντιρκεμιανή κοινωνιολογία και, κατά την γνώμη του, είναι τόσο αναπτυγμένη όσο πιο εξελιγμένη είναι η εκάστοτε κοινωνία. 

  • 3. Για τους λόγους αυτούς, η εκπαιδευτική διαδικασία: α) δεν απευθύνεται γενικά στον Άνθρωπο ως μια αφηρημένη υπερχρονική οντότητα η οποία σχετίζεται γενικά με την Γνώση, β) πρέπει να ασκείται αποκλειστικά από το κράτος και όχι από τους ιδιώτες ή τους θρησκευτικούς ηγέτες, εκφράζοντας το σύνολο των ηθικών αντιλήψεων, την ιδιαίτερη γλωσσική και εθνική συνείδηση και το επίπεδο των βιομηχανικών και τεχνικών κατακτήσεων μιας συγκεκριμένης κοινωνίας[5], γ) μπορεί να αποτελέσει ένα ειδικό αντικείμενο επιστημονικής μελέτης και επεξεργασίας, όπως τα κατ’ αναλογία αντικείμενα των φυσικών επιστημών.

Η ιδιαίτερη βαρύτητα που έχει η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται περισσότερο εμφανής εάν προσπαθήσουμε να την συλλάβουμε εντός των διεργασιών του φυσικού κόσμου. Η εκπαίδευση που οι κοινωνίες παρέχουν στα νέα μέλη τους έχει χαρακτήρα ανθρώπινο, ο οποίος διαφέρει ριζικά και ως προς τους στόχους και ως προς τη μέθοδο από την «εκπαίδευση» που παρέχουν άλλα είδη του ζωικού βασιλείου στα μικρά τους. Η εκμάθηση διαφόρων τεχνικών (π.χ. κυνήγι, προφύλαξη κλπ) στα ζώα, μπορεί να γίνεται από τους γεννήτορες αλλά απαιτεί μία προσωπική εμπειρία-εμπλοκή και προϋποθέτει τους ενστικτώδεις μηχανισμούς όπως αυτοί διαμορφώνονται από τη γέννηση. Επομένως, η εκπαίδευση αυτή σκοπό έχει την διαφύλαξη της ατομικότητας του ζώου και απαντά σε ένα κατώτερο επίπεδο επιβίωσης και αναπαραγωγής, χωρίς να προσθέτει τίποτα ουσιαστικά διαφορετικό στη φύση [6]. Ως εκ τούτου η εκπαίδευση των ζώων είναι υποταγμένη στην εμμένεια, η οποία στερείται της έννοιας του κόσμου, του χρόνου και της ιστορίας. Ωστόσο, η εκπαίδευση στους ανθρώπους λειτουργεί εντελώς διαφορετικά και η ειδοποιός διαφορά της είναι ακριβώς η υπέρβαση της φύσης. Οι γνώσεις και οι ικανότητες που παρέχει η εκπαίδευση στους ανθρώπους δεν έχει ως προϋπόθεση την άμεση σωματική εμπλοκή, είναι αφαιρετική, ανακεφαλαιωτική και αντιστοιχεί στην περιπλοκότητα της ανθρώπινης κοινωνικότητας που δεν μπορεί να μεταβιβαστεί με κληρονομικό τρόπο. Η δύναμη της εκπαίδευσης στις ανθρώπινες κοινωνίες έχει έναν θεμελιωδώς δημιουργικό χαρακτήρα. Παράλληλα με το ατομικό ον που είναι ο καθένας μας, δηλαδή τις νοητικές, συναισθηματικές και φυσιολογικές λειτουργίες που αφορούν μόνο τους εαυτούς μας, μέσω της εκπαίδευσης δημιουργείται και ένα δεύτερο ον το οποίο ανταποκρίνεται σε ένα άλλο επίπεδο ύπαρξης που ξεδιπλώνει και ολοκληρώνει «ό, τι καλύτερο έχουμε μέσα μας, ό, τι πιο ανθρώπινο. Το άτομο πράγματι είναι άτομο μόνο και μόνο επειδή ζει στη κοινωνία» [7]

Συγκεφαλαιώνοντας, θεωρώ σκόπιμο να αναφέρω τον περίφημο και περιεκτικό ορισμό του Durkheim για την εκπαίδευση:

«Εκπαίδευση είναι η δράση που ασκείται από γενιές ενηλίκων σε εκείνους που δεν είναι ακόμα ώριμοι για την κοινωνική ζωή. Σκοπός της είναι να ενθαρρύνει και να αναπτύξει στα παιδιά μια σειρά από φυσικές καταστάσεις, πνευματικές και ηθικές, οι οποίες θεωρούνται απαραίτητες από αυτή, από την πολιτική κοινωνία στο σύνολό της και από το ειδικό περιβάλλον στο οποίο αυτά προορίζονται να ζήσουν.» [8].

(Η παρούσα ανάρτηση αποτελεί μέρος της εργασίας  Εμίλ Ντιρκέμ - Τζων Ντιούι: Παιδαγωγικές Θεωρίες των αρχών του 20ου αιώνα, μια παράλληλη ανάγνωση  και προτείνουμε για την αρτιότητα της ανάγνωσης, το διάβασμα των συναφών αναρτήσεων στην κατηγορία Κοινωνιολογικές Μελέτες



[1]  Durkheim, Εmile.,  Εκπαίδευση και Κοινωνιολογία , μτφ. Στασινοπούλου Έφη, εκδ. Γρηγόρη, Αθήνα 2013, σελ 109-110
[2] ‘ο.π. 111
[3] ό.π. 106-107
[4] ό.π. 113-114
[5] ό.π. 126-130
[6] ό.π. 120
[7] ό.π. σσ.118-123
[8] ό.π. σ. 118

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός