Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Βιντσέντζος Κορνάρος: Ερωτόκριτος



Ερωτόκριτος και Αρετούσα, Θεόφιλος


Eσίμωσε ο Pωτόκριτος, στο παραθύρι απλώνει,
        κι αγάλια-αγάλια, σιγανά, ποιός είναι φανερώνει.
Mε ταπεινότη η Aρετή τρέμοντας 'πιλογάται,
        με μιά φωνή έτσι δαμινή, που δεν καλογρικάται.        
Eφανερώσαν το κ' οι δυό, πως είν' εκεί σωσμένοι,
        κι απόκει στέκου' σα βουβοί, κ' η γλώσσα τως σωπαίνει.
Ήτρεμ' εκείνη σ' μιά μερά, κ' εκείνος εις την άλλη,
        κι ο γ-είς τον άλλο ενίμενε την εμιλιά να βγάλει.
Mιάν ώρα εστέκα' αμίλητοι, και τα πολλά οπού χώναν,        
        εχάνουνταν, σου φαίνεται, την ώραν που εσιμώναν.
Δεν είχαν την αποκοτιά θέλοντας να μιλήσουν,
        δεν ξεύρουν από ποιά μερά τα Πάθη τως ν' αρχίσουν.

Ωσά λαήνι οπού γενεί πολλά πλατύ στον πάτο,
        κ' εις το λαιμόν πολλά στενό, κ' είναι νερό γεμάτο,        
κι όποιος θελήσει και βαλθεί όξω νερό να χύσει,
        και το λαήνι με τη βιάν προς χάμαι να γυρίσει,
μέσα κρατίζει το νερό, κι απόξω δεν το βγάνει,
        κι όσον το γέρνει, τόσον πλιά μόνον τον κόπον χάνει―
εδέτσι εμοιάσασι κι αυτοί, κ' ήτον γεμάτοι Πάθη,        
        η αποκοτιά τως να τα π[ουν], ως εσιμώσα', εχάθη.
Kαι θέλοντας να πουν πολλά, τα λίγα δεν μπορούσι,
        το στόμα τως εσώπαινε, με την καρδιά μιλούσι.

(Ενότητα Γ΄ στιχ. 577-598)

.
Σχόλιο: 
Η Ποίηση είναι  μεταμόρφωση .....
Μια αλλαγή είδους.... Μια μεταπήδηση ενός πράγματος σε κάτι άλλο.
Εάν η Ενσάρκωση είναι η ελευθερία του Θεού από κάθε περιορισμό, ακόμα και από την ουσία του, η ηθελημένη  ύπαρξή Του ως κάτι άλλο, τότε και η ποίηση είναι κάτι σαν την ενσάρκωση.
Κι αυτό κάνει ο ποιητής κατά μίμηση της ελευθερίας του Ποιητή.
Αλλάζει είδος στα είδη.
Έτσι μπορεί, γίνεται δυνατό,  η πρώτη ιδιωτική συνάντηση των δύο ερωτευμένων νέων, η σιωπή τους, το ανείπωτο της εντατικής αγάπης τους, το ακοινώνητο του πάθους τους, ο πέραν του περιγραφικού λόγου έρωτάς τους,  να γίνεται.... κάτι πολύ κοινό, κάτι γαιώδες, εντελώς υλικό, σχεδόν καθημερινό και ευτελές, μια εμπειρία που επαναλαμβάνεται συνεχώς και  που την έχουμε όλοι.... ένα λαγήνι να γίνεται....το άρρητο. Τι ποιητικό θαύμα!
Ένα λαγήνι που έχει ένα απλό σχήμα, με πλατύ πάτο και στενό λαιμό, γεμάτο νερό που η απότομη αντιστροφή, η έξοδος αυτού που συγκρατείται από το σχήμα να το εγκλωβίζει και να μην αφήνει να χυθεί ούτε σταγόνα... αν και είναι γεμάτο.
Έτσι μπορούμε, γινόμαστε όλοι ικανοί  -νέοι και γέροι, αυτοί που υπήρξαν κάποτε και αυτοί που δεν υπήρξαν ποτέ ερωτευμένοι, αυτοί που είναι τώρα αλλα και αυτοί που θέλουν πολύ να ερωτευτούν- να καταλάβουμε, όλοι να έχουμε μετοχή στο πώς είναι μια πρώτη ιδιωτική συνάντηση δύο ερωτευμένων νέων, με τι ομοιάζει και πώς γίνεται να σωπαίνει το στόμα και να μιλάει η καρδιά με δάνειο από την μεταφορική γλώσσα της ποίησης.

Ο Ερωτόκριτος είναι ένα μεγάλο ποίημα στην περιοχή του κοινού βιώματος των ανθρώπων, στην μετοχή του άυλου στο υλικό και τη μεταμόρφωση του άρρητου στο ρήμα... κι όλα αυτά κρίνονται από μια μικρή λέξη : Ωσά
Ωσά... όπερ μεθερμηνευόμενον : ως εάν, σαν ή κατά χάριν του ποιητή και του ποιητικού του λόγου.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός