Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_με βάγια στρωμένος ο δρόμος


 

 
Μόνο ο άνθρωπος έχει την δυνατότητα του ορθολογισμού, δηλαδή την απεριόριστη ικανότητα να τεμαχίζει τον κόσμο και να διακρίνει ποιότητες.
Η άλλη επίσης μοναδικά ανθρώπινη ικανότητα της σύνθεσης των τεμαχίων και των ποιοτήτων του κόσμου την ονομάζουμε διαλεκτική.
Τοποθετώ τις δύο αυτές ικανότητες πάνω από το ζωικό όχι γιατί τα ζώα σε ένα βασικό επίπεδο δεν τις διαθέτουν κι αυτά, αλλά γιατί στον άνθρωπο αυτές οι δύο δυνατότητες μπορούν να τεθούν σε λειτουργία ενσυνείδητα. Και επειδή μπορούν να έχουν ενσυνείδητη αφετηρία  ο άνθρωπος είναι σε θέση να μεταβάλλει τον κόσμο γύρω του.
Έτσι θα μπορούσαμε να πούμε ότι ο ορθολογισμός παράγει ταξινομήσεις, ενώ η διαλεκτική παράγει κατανοήσεις.

Παράδειγμα : ο ορθολογισμός μου, μού επιτρέπει να διακρίνω δύο σαφώς διαφορετικές ποιότητες στη φωτιά : την δυνατότητα που έχω να καώ από την δυνατότητα, που επίσης έχω, να ζεσταθώ ή να ψήσω το φαγητό μου. Ενώ η διαλεκτική μου με βοηθά να βρω την σχέση ανάμεσα σ' αυτές τις δύο αντιφατικές ποιότητες κατανοώντας τον μηχανισμό της φωτιάς.

Έτσι κάθε φορά που λέμε ή ακούμε να λένε έναν λόγο ταξινομητικό - διαιρετικό π.χ. μια απόφανση του τύπου άλλο η θεωρία και άλλο η πράξη, βρισκόμαστε μπροστά σε διατύπωση ενός ορθολογικού υποκειμένου.
Ενώ κάθε φορά που λέμε ή ακούμε να λένε έναν λόγο  συμπλεκτικό - μεταβιβαστικό π.χ. μια απόφανση  του τύπου από την θεωρία στην πράξη, βρισκόμαστε μπροστά σε διατύπωση ενός διαλεκτικού υποκειμένου.
Δεν χρειάζεται να πούμε ότι και οι δύο τρόποι σκέψης  δεν αφορούν μόνο στον φυσικό κόσμο (όπως στο παράδειγμα που ανέφερα) αλλά επεκτείνονται ως μοντέλα σκέψης στον ηθικό, τον πολιτικό, τον αισθητικό κ.ο.κ.
Ένας ψυχικά υγιής, έμπειρος και  ώριμος άνθρωπος που σκέφτεται, κινείται με άνεση ανάμεσα και στους δύο τρόπους σκέψης, δημιουργώντας έναν απαράμιλλο πλούτο ταξινομήσεων, κατανοήσεων και εξηγήσεων, ο οποίος (πλούτος) μπορεί να εκφραστεί λεκτικά.

Το ερώτημα που τίθεται είναι : υπάρχει άλλος τρόπος σκέψης;
Και αν υπάρχει, πού θα πρέπει να τον αναζητήσουμε και πώς θα τον ονομάσουμε;
Τρόπο σκέψης ή τρόπο ύπαρξης.
Θέλω μ' αυτό να πω ότι ένας άλλος τρόπος σκέψης, δεν θα ήταν αμιγώς τρόπος του σκέπτεσθαι αλλά τρόπος του είναι και τούτο διότι το σκεπτόμενο υποκείμενο θα είχε  παραδεχθεί το Είναι ως προαπαιτούμενο, ανεξάρτητο από το ίδιο και  μη δυνάμενο νοητικής ή λεκτικής συλλήψεως.
Με δύο λόγια, ενώ για τους δύο τρόπους σκέψης που προανέφερα, τα κριτήρια βρίσκονται εντός της σκέψης του υποκειμένου που σκέφτεται, ένας τρίτος τρόπος θα απαιτούσε την αναγνώριση κριτηρίων εκτός του υποκειμένου που σκέπτεται. Θα απαιτούσε ένα άδειασμα της σκέψης από τα υποκειμενικά, ψυχολογικά και άλλα κριτήρια  και το άνοιγμα της σε μια έξωθεν αυτής καινοτική αναφορά.
Θα μπορούσε να εκφραστεί ως μια ανατροπή του καρτεσιανού : "Σκέφτομαι άρα υπάρχω" σε
"Υπάρχει άρα μπορώ να σκέφτομαι".
Με ακόμα λιγότερα λόγια, ένας άλλος τρόπος για να σκέφτεσαι θα ήταν να μην σκέφτεσαι για λογαριασμό σου ή να μην είσαι εσύ αυτό που σκέφτεται. 

Εάν η σκέψη είναι ένας δρόμος, ο τρόπος αυτός που αναζητώ θα μπορούσε να ήταν ο στρωμένος μετά βαϊων και κλάδων δρόμος που βάδισε ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ πάνω σε ένα γαϊδουράκι. 


Σχόλια

  1. Καλημέρα!!
    Θεωρώ το σχόλιο πολύ καίριο...
    και ευχαριστώ...
    Επειδή δεν μπορώ να απαντήσω στο μέιλ και επειδή σέβομαι το αίτημά σας να μην το ανεβάσω, θα επιχειρήσω να δώσω μια απάντηση που ίσως σε άλλους αναγνώστες να φανεί ά-τοπη (σα να μιλάω στον εαυτό μου).. αλλά ας είναι.
    Εννοώ ότι δεν η σκέψη μας και κατ' επέκταση η γλώσσα μας, ως κτιστά, ανήκοντα σε κτιστά όντα δεν μπορούν ποτέ να συλλάβουν στην ολότητά του το ΕΙΝΑΙ τον όντως ΟΝΤΑ... η παραδοχή αυτής της αδυναμίας μας.. της μη τελειότητάς μας είναι η πηγή της μετανοίας μας. Δίχως αυτή την παραδοχή- ότι δηλαδή υπολειπόμαστε ό,τι και αν κάνουμε ό,τι κι αν πούμε- η μετάνοια είναι μια ψυχολογική ανακούφιση και μόνο και όχι μια βαθιά συνειδητοποίηση...
    Όσον αφορά το καινοτικό... ήθελα να δώσω την έννοια του καινού του διαρκώς νέου και μη εξαντλούμενου... ίσως η διατύπωση δεν είναι η καταλληλότερη.
    Και Δεν ξέρω καλύτερα...
    Σχεδόν ντρέπομαι που λαμβάνω το θάρρος ή και την αναίδεια ακόμα, να αναρτώ σκέψεις και να απαντώ στις σκέψεις των άλλων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός