Εγκαινιάζουμε σήμερα μια νέα σειρά με τον τίτλο "Κοινωνιολογικές Μελέτες" με την τμηματική δημοσίευση της πολύ ενδιαφέρουσας εργασίας της Εύας Μπολιουδάκη* με θέμα το φαινόμενο της "Κοινωνικής ληστείας" και την ελπίδα ότι θα έχουμε μια μακρά και γόνιμη συνεργασία μαζί της σε θέματα κοινωνικής έρευνας και όχι μόνο...
Η "κοινωνική ληστεία" στο ελληνικό κράτος
Πρόλογος
1.Η έννοια της «κοινωνικής ληστείας» κατά τον Hobsbawm.
1α) Η κριτική στον Hobsbawm και το Υστερόγραφο
2. Το φαινόμενο της «κοινωνικής ληστείας» στον ελλαδικό χώρο κατά τον 19ο αιώνα.
3. «Κοινωνική ληστεία» και Εξουσία στον Ελλαδικό χώρο.
4. «Κοινωνική Ληστεία» και Αντικομμουνισμός
Επίλογος
Βιβλιογραφία
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Η παρούσα εργασία εκπονήθηκε στα πλαίσια του Σεμιναρίου «Εξουσία και Εξέγερση στο Ελληνικό Εθνικό Κράτος» και αφορά στην ύπαρξη της «κοινωνικής ληστείας» στον Ελλαδικό χώρο και την πορεία προς την εξάλειψή της. Στα πλαίσια αυτού του σεμιναρίου έγινε προσπάθεια προσέγγισης του περίπλοκου φαινομένου της «κοινωνικής ληστείας» σε δύο επίπεδα : 1) ερευνήθηκε το φαινόμενο της κοινωνικής ληστείας ως συνοδό της μακράς και ταραχώδους περιόδου μετάβασης των προκαπιταλιστικών κοινωνιών στις σύγχρονες καπιταλιστικές δομές κοινωνικής και οικονομικής οργάνωσης, και 2) αναπτύχθηκε ο προβληματισμός για τις ενδεχόμενες σχέσεις της κοινωνικής ληστείας ως προγόνου των σύγχρονων νεωτερικών και μετανεωτερικών κοινωνικών κινημάτων.
Η δομή της εργασίας μου θα είναι η εξής:
1) Ιστορική αναφορά στην γένεση της έννοιας της κοινωνικής ληστείας που εισήγαγε ο Hobsbawm στα τέλη της δεκαετίας του 50’ με το έργο του «Primitive Rebels» καθώς και της κριτικής που δέχθηκε και της συζήτησης που αναπτύχθηκε σχετικά.
2) Στη συνέχεια θα αναφερθώ στην εμφάνιση του φαινομένου της κοινωνικής ληστείας στην επικράτεια του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, την παράλληλη πορεία και τα σημεία τομής και σύγκρουσης, μέσα στις συνθήκες της ελληνικής ιδιαιτερότητας.
3) Θα παρουσιάσω την σχέση που αναπτύσσεται ανάμεσα στην αστική ιδεολογία και τα κινήματα αμφισβήτησης της κυριαρχίας της, κυρίως μέσα από την εμφάνιση του φαινομένου του αντικομμουνισμού στην Ελλάδα.
4) Τέλος, θα επιχειρήσω μια σύνοψη και θα προσπαθήσω να θέσω κάποια ερωτήματα – προβληματισμό για τις δυνατότητες εμφάνισης παρόμοιων κινημάτων αντίστασης και ανυπακοής στις σύγχρονες συνθήκες.
Συνεχίζεται... στο επόμενο : Η έννοια της «κοινωνικής ληστείας» κατά τον Hobsbawm.
* Η Εύα Μπολιουδάκη είναι τελειόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστήμιου Κρήτης
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου