Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_τι συμβαίνει με τις "μαύρες Παρασκευές";

Η πρώτη  black Friday είναι γεγονός και προβλέπω ότι θα έχουμε όλο και περισσότερες μπλακ Φράιντεις στο άμεσο μέλλον.
Για την ακρίβεια όλες οι μέρες θα γίνουν Φράιντεις κι όλες οι Φράιντεις θα είναι μπλακ.

Τι συμβαίνει, λοιπόν, με τις "μαύρες Παρασκευές" ;

Τίποτα εξαιρετικά πρωτότυπο. Συμβαίνει ότι διαπιστώνουμε να συμβαίνει συχνά πυκνά σε συνθήκες καπιταλιστικής γιγάντωσης και υπερ-παραγωγής : ένα μέρος των παραγώμενων προϊόντων ωθείται βίαια στην καταστροφή του, δηλαδή στην κατανάλωσή του.
Κοντολογίς συμβαίνει ότι ακριβώς βλέπουμε στους αιματηρούς πολέμους, χωρίς όμως αίματα αν και δεν αποκλείονται τα τσαλαπατήματα, τα στριμώγματα και λοιπές σωματικές ταλαιπώριες και απώλειες.
Οι εντάσεις, το πάθος της διεκδίκησης, οι θυσίες στις οποίες είναι διατεθειμένος να υποβληθεί ο μέσος άνθρωπος -καταναλωτής,  οι πεποιθήσεις υπεροχής έναντι άλλων ομοειδών με τις οποίες επενδύει το ποθούμενο προϊόν,  η μεταδοτική εξάπλωση (ένας εκπρόσωπος των μικρομαγαζατόρων είπε σε σχετική ερώτηση,  ότι δεν θα μπορούσαν τα μικρά μαγαζιά να μην απαντήσουν αναλόγως, συμμετέχοντας κι αυτά, στην επιθετική αυτή κίνηση των μεγάλων αλυσίδων) , ο πυρετός των προετοιμασιών,  η ικανοποίηση που συνοδεύει την εισβολή στο κατάστημα και την αρπαγή του προϊόντος -λαφύρου από το ράφι κ.αλ., έχουν όλα τα ανορθόλογα χαρακτηριστικά ενός κανονικού πολέμου.

Κι όπως σε κάθε πόλεμο καταρρέουν τα μυθεύματα και προβάλλει γυμνή η φρίκη της καταστροφικής μανίας, έτσι και εδώ, στις "μαυρες Παρασκευές", το πρώτο που καταρρέει είναι ο μύθος του "συνειδητοποιημένου, ενημερωμένου καταναλωτή".
Ασφαλώς αυτός ο ανθρωπολογικός τύπος είναι ένα ιδεολογικό και κατασκευάσμα, κατάλληλα διαμορφωμένο με την πρέπουσα συνείδηση και την απόλυτα ελεγχόμενη, χειραγωγούμενη και μερική ενημέρωση, που έφτιαξαν οι οικονομικοί κολοσσοί και τα μέσα ενημέρωσης και έστησαν απέναντί τους για να του πουλάνε τα προϊόντα τους και να κατευθύνουν τις ορέξεις του.
[Έχω τον έλεγχο των πιο κρυφών κυττάρων σου, του οργασμού, της πείνας σου, της μάρκας των τσιγάρων σου.... έλεγε ένα παλιό τραγουδάκι!]

Το κατασκεύασμα άνθρωπος-καταναλωτής -για του οποίου τα δικαιώματα πολλοί μιλούν ήδη με υπερηφάνεια   και η επιθυμητή συμπεριφορά του ήδη διδάσκεται στα σχολεία- ενώ παρέχει μια έννοια ταυτότητας με πολλά ορθολογιστικά ερείσματα και αισθήματα ηθικής και αυτοδικαίωσης, ταυτόχρονα και καθώς αυτή η ταυτότητα δομείται, περικλείει (αναγκαστικά) τον πιο βαθύ και μαύρο ανορθολογισμό με τον οποίο μπορεί να συνδεθεί η ανθρώπινη πράξη: την διαστροφή της επιθυμίας του ατόμου.



Ο άνθρωπος -καταναλωτής είναι ο σύγχρονος στρατιώτης. Ο σύγχρονος τεχνοκρατικός ορθολογισμός που παρήγαγε μια ανεξέλεγκτη πληθώρα εμπορευμάτων, μεσα απο διαδικασίες πρόβλεψης, αυστηρα ελεγχόμενες και ποσοτικοποιημένες σε όλα τα επίπεδα σχεδιασμού, παραγωγής, κερδοφορίας και διάθεσης των προϊόντων,  έχει ενσωματώσει -για την ακρίβεια  αυτός αποτέλεσε την κινητήρια δύναμή του- τον πιο σκοτεινό και μαύρο ανορθολογισμό: την ζωή ιδωμένη από την άποψη του Ενός, του ισχυρού ενός. 
Κάποιοι αυτή την άποψη την λένε ανταγωνισμό, εγώ την λέω ανορθολογισμό της ορθολογικότητας, δηλαδή ΠΟΛΕΜΟ.

Η ζωή έτσι ιδωμένη, όπως και η μοίρα των στρατιωτών σε όλους τους πολέμους, έχει μόνο ένα χρώμα : το μαυρο της άδικης σπατάλης και του χαμού....



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός