Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_επίκαιρο σχόλιο : η σκοτεινή κοινή γνώμη

Μετά από κάθε εκλογική αναμέτρηση ακολουθεί η ανάλυση του μηνύματος του αποτελέσματός της. Η ανάλυση αυτή είναι μάλλον το πιο ενδιαφέρον μέρος της θρυλικής διαδικασίας που στην δύση ονομάστηκε ελεύθερη έκφραση της λαϊκής βούλησης.
Η έκφραση της λαϊκής βούλησης, παρότι είναι κάτι που κατασκευάζεται, μια στιγμή του αρθρωτού που ονομάστηκε κοινή γνώμη, ωστόσο δεν διαθέτει την διαύγεια μιας κατασκευής, πχ. ενός κιβωτίου ταχυτήτων που αν το ανοίξουμε εύκολα θα διακρίνουμε τα γρανάζια, τις βαλβίδες και τα τα άλλα εξαρτήματά του και θα καταλάβουμε τι κινεί και τι κινείται, δηλαδή τη νομοτέλειά του.
Η κοινή γνώμη στο σύνολό της, παραμένει ένας σκοτεινός ύφαλος, πράγμα που τώρα φαίνεται να  αντιλαμβάνονται οι δημοσκόποι και πάνω στις αιχμηρές άκρες του χτυπάνε τα κεφάλια τους οι αναλυτές και οι διεθνολόγοι και κάποιοι επαγγελματίες της επανάστασης.

Έτσι,  μπροστά στην σκοπιμότητα δημοσκοπήσεων και αναλύσεων,  και καθώς αισθάνεται κανείς πως "ότι πει θα χρησιμοποιηθεί εναντίον του", είναι προτιμότερο να σωπαίνει.

....Και κάπως έτσι φτάσαμε μέσα από μια ακατάσχετη και επιδειξιομανή φλυαρία στην ενοχοποίηση του λόγου και της σκέψης.

Το καίριο ζήτημα είναι ότι η σκοτεινή κοινή γνώμη έχει πλέον, και δικαιολογημένα, ασπαστεί την έκλειψη του λόγου και την μισολογία.

Δικαιολογημένα, διότι η κοινή γνώμη αφορά πρωτίστως σε κοινωνίες της πρακτικότητας και του καταναλωτικού ευδαιμονισμού, οπότε η γνώμη δεν έχει κανέναν άλλον ορίζοντα αναφοράς, στο φόντο του οποίου θα αποκτούσε κάποιο βάθος και αξία, παρά μόνο αυτόν της χειριστικής αποτελεσματικότητας.
Αφορά σε κοινωνίες άριστα πληροφορημένες, σε βαθμό που και η πιο μεγάλη συμφορά ή δυστυχία, η πιο τραγική φωτογραφία πολέμου ή πνιγμένου παιδιού, εύκολα να κατρακυλά στην άβυσσο της συνήθειας και της αφασίας τους.
Σε κοινωνίες του εγκλωβισμού μέσα σε "λύσεις" που παράγουν άλλα προβλήματα που κι αυτά αναζητούν άλλες λύσεις. Κι όπως όλες οι λύσεις φαίνεται να έχουν πλέον στομώσει, ένας οποιοσδήποτε θρασύς  ντήλερ μπορεί  -γιατί όχι;- να αποτελεί "λύση".
Σε κοινωνίες της απώλειας κάθε δυνατότητας αυθεντικής ύπαρξης, βραδύτητας και αναστοχασμού, και κάθε αυτοδιαχείρισης των πόρων, των ωρών και των όρων της ανθρώπινης ζωής.... έτσι που  η τελική  παράδοση όλων αυτών σε μιντιακές, οικονομικές και πολιτικές ολιγαρχίες, να είναι αυτονόητη ή /και ήδη συντελεσμένη.


Η εκλογή του Τραμπ ή και της Κλίντον (δεν έχει καμία σημασία)  είναι μια περιπτωσιολογική έκφραση αυτής της σκοτεινής κοινής γνώμης κι αυτό τυγχάνει να είναι μόνο ένα  μήνυμά της σε επίπεδο εθνικών εκλογών στην υπ' αριθμόν ένα, ιδεολογική  υπερδύναμη του πλανήτη.

Το θέμα είναι αν υπάρχει,  σε κάποιες κοινωνικές παρυφές και παράλληλα με την σκοτεινή κοινή γνώμη , κάποια άλλη που διατηρώντας  ακόμα ακμαία την δύναμη του στοχάζεσθαι και του λόγου,  είναι ικανή να φωτίζει τις ζωές των ανθρώπων και αν μπορούμε να λάβουμε απ'αυτήν κάποιο μήνυμα.


Σχόλια

  1. Συμφωνώ, πολύ εύστοχο σχόλιο, από τα πιό "απλά" και εύστοχα σχόλια που έχω διαβάσει μέσα σε ένα σωρό "θεωηρητικολόγίες". Παίρνω την αυτο-άδεια να το αναδημοσιεύσω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός