Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Ecce Homo

 Εικόνα από την βιντεοκάμερα στο κελί του κρατούμενου 
όπως μεταδόθηκε από τα μμε, λίγο πριν πεθάνει

Yπάρχουν πολλοί τρόποι να βλέπει κανείς τα πράγματα. Πάντα υπήρχαν.
Τελικά το πιο εύκολο πράγμα είναι να "πάρεις θέση", να  τ ο π ο θ ε τ η θ ε ί ς. .
Τι εύκολο πράγμα! Κι ας το κάνουν οι τηλε-διδάσκαλοι του γένους να δείχνει μέγα κατόρθωμα, όταν καλούν με επιμονή : "να πάρετε θέση κύριε...τάδε"  .
Διότι θέσεις και τοποθετήσεις υπάρχουν πολλές, παίρνεις μια και από εκεί μπορείς να βλέπεις και να λες για τα πράγματα. Καθημερινά είτε από τηλεοπτικού άμβωνος είτε και χωρίς αυτόν, ο καθένας μπορεί να μιλάει και να  τοποθετείται σα να γνωρίζει, για όλα.
Γιατί, όμως,  είναι εύκολο να πάρεις θέση; Γιατί θεωρείται πρέπον και κάτι -να πούμε- υπεύθυνο να έχεις μια θέση; Γιατί το αντίθετο, δηλ. να μην πάρεις θέση θεωρείται αδυναμία ή... σχεδόν λιποταξία;

Ας τ' αφήσουμε σε εκκρεμότητα προς το παρόν. 
Ας πάμε στο συγκεκριμένο συμβάν της δολοφονίας του Ιλι Καρέλι, που ξυλοκοπήθηκε και βασανίστηκε μέχρι θανάτου από τους δεσμοφύλακές του, μέσα στις φυλακές της Νιγρίτας Σερρών.
Για το συμβάν αυτό ο καθένας μπορεί να πάρει μια θέση: να το καταδικάσει  ή να εκφράσει την λύπη του για τον αδικοσκοτωμένο φύλακα και  την οικογένειά του ή και να θεωρήσει ότι αυτά συνέβαιναν και θα συμβαίνουν πάντα στις φυλακές και στον υπόκοσμο ή ακόμα και να θεωρήσει ότι αυτά δεν τον αφορούν, μπορεί ακόμα και να παπαγαλίσει την τρέχουσα ενημέρωση.
Όλα αυτά είναι θέσεις και θα μπορούσαν να υπάρξουν κι άλλες π.χ. αλλιώς τοποθετείται απέναντι στο συμβάν ο ρεπόρτερ που κάνει το ρεπορτάζ, αλλιώς ο δικηγόρος, αλλιώς ο γιατρός, αλλιώς ο άνεργος, αλλιώς ο νοικοκύρης κι όταν μιλήσουν γι' αυτό (το συμβάν) θα χρησιμοποιήσει ο καθένας το δικό του λεξιλόγιο.
Όταν μιλάμε, άνθρωποι εμείς γι' ανθρώπους, ο λόγος μας περνάει δια μέσου των κατηγοριοποιήσεών μας  μέσα σ' ένα συγκεκριμένο κοινωνικό σύστημα, από την επαγγελματική, μορφωτική, πολιτική ή την οποιαδήποτε άλλη οπτική που έχουμε για να βλέπουμε τον κόσμο.

Τι χάνεται μ' αυτόν τον τρόπο; Τι διαφεύγει της προσοχής μας, τι αδυνατούμε να καταλάβουμε ακόμη κι αν μιλάμε επί ώρες για το συγκεκριμένο θέμα;
Τι συμβαίνει και όλες οι συζητήσεις μοιάζουν να μην οδηγούν πουθενά κι ο κόσμος να γίνεται όλο και πιο σκληρός και άγριος, όλο και πιο ευτελής και χυδαίος;
Μα, κάθε φορά, μιλάμε έχοντας χάσει το ίδιο το θέμα, όπως αυτό εμφανίζεται μπροστά μας!
Στην προκειμένη περίπτωση δεν μπορούμε να δούμε : τον πόνο, την εγκατάλειψη, τον φόβο, τον τρόμο, το ψύχος, την ανημποριά, τον πανικό, το χτυπημένο σώμα, την σιωπή της απομόνωσης, την απόγνωση.

Μιλάω για την αδυναμία μας να αντικρύσουμε και να συνδιαλεχθούμε  μ' αυτό το αόρατο που νιώθει όλα αυτά.Αυτό που συνιστά την ουσία κάθε ανθρώπινης κατάστασης, αυτό που εμψυχώνει τον άνθρωπο πριν από κάθε προσδιορισμό, εκλογίκευση ή  απόδοση δικαίου : Την ψυχή μας. 

Αδυνατούμε να δούμε την ανθρώπινη ψυχή ριγμένη σ' μια άκρη του κόσμου, μόνη κι απροστάτευτη, μέσα στην οδύνη της. Ο πολιτισμός μας αντιμετωπίζει τον άνθρωπο μόνο ως ένα πλέγμα φυσικών αναγκών και  η συμπεριφορά του οφείλει να διέπεται από νομικούς κώδικες, οικονομικές συναλλαγές και διακρατικές συμφωνίες. Ένα στόμα παραπάνω που ζητάει να τραφεί ή που παραβαίνει τους νόμους ή που καταχράται την εξουσία, ένα "πράγμα" που πρέπει να ελεγχθεί. 

Ο άνθρωπος ως αυτό που είναι, μια γυμνή, άρρωστη και φοβισμένη ψυχή, ο άνθρωπος στην ιερότητα και στο τραγικό μεγαλείο της ύπαρξής του,  έχει εκλείψει από κάθε συζήτηση, έχει χαθεί από τα μάτια μας.

Στην θέση αυτού που εξέλιπε και που μπορεί να συμπάσχει και να συναισθάνεται εγκαταστάθηκε η "οπτική" μας, η τοποθέτηση μας, η "θέση" που έλεγα στην αρχή, την οποία παίρνεις χωρίς να σου κοστίζει τίποτα, μέσα από την ασφάλεια μιας κάποιας "οπτικής".
 Έτσι μπορούμε να νιώθουμε ασφαλείς και αποφεύγουμε ν' αντικρύζουμε το κενό που υπάρχει μέσα μας, αλλά και σ' όλο τον πολιτισμό μας σαν μια τεράστια τρύπα, σαν μια ασύλληπτη έκπτωση.
 Έτσι μπορούμε να μιλάμε για ένα φόνο, για μια καταστροφή,  χωρίς να πονάμε οι ίδιοι, από την  θέση του "αντικειμενικού" παρατηρητή, μιλάμε και ο λόγος μας δεν αγγίζει κανέναν. 
Είναι ένας λόγος τυφλός και χωρίς χέρια.
Μήπως αυτό δεν κάνουν και οι πολιτικοί ; Αυτό δεν γίνεται παντού;
Όμως, όσες πολυπράγμονες συζητήσεις κι αν κάνουμε, όσα μέτρα και αν ληφθούν, ακόμα κι αν η Δικαιοσύνη κάνει το καθήκον της-όπως λένε-, όσο  οι ανθρώπινες ψυχές αδυνατούν να επικοινωνήσουν άμεσα, θα είναι βαθιά άρρωστες, άλλες μέσα στις φυλακές κι άλλες έξω, στους δρόμους των μεγαλουπόλεων, στις φαβέλες της Βραζιλίας, στα εργοστάσια  της Κίνας, στα ορυχεία της Αφρικής, στα πορνεία των Φιλιππίνων.

Στο σημείο αυτό βρίσκεται ο πολιτισμός μας : ή θα αποδώσουμε στον άνθρωπο την ψυχή του ή θα τον θεωρήσουμε μια μάζα νευρώνων, ένα βιολογικό  συνοθύλευμα που μπορούμε να ελέγχουμε είτε μέσα από την κατανάλωση και την τεχνολογία είτε μέσα από τρόμο και τον εξευτελισμό.
O Nίτσε θα αναφωνήσει : Ecce Homo,  Ιδού ο άνθρωπος! 
Σε τίποτε δεν χρειάζεται να πάρουμε "θέση", χρειάζεται μόνο να βρούμε την ψυχή μας, να συναισθανθούμε και να πράξουμε ως άνθρωποι.




Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός