Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_σκέψεις για την κατάσταση του μέσου Έλληνα ανθρώπου



Είναι μια κατάσταση δουλείας.
Εγώ, έτσι μπορώ να καταλάβω εκείνη τη γυναίκα που, σε μια πρόσφατη δημόσια συζήτηση, αναρωτήθηκε «πόσο οδυνηρό είναι…;» και μετά κάπου έχασε το νήμα της σκέψης της και μπερδεύτηκε…. οι περισσότεροι δεν μπόρεσαν να την παρακολουθήσουν κι αυτή σα να κατάλαβε την αδυναμία της και την εξάντληση της υπομονής του ακροατηρίου,  μετά από λίγο σταμάτησε να μιλάει.
Αναρωτήθηκε με έναν τρόπο συγκεχυμένο και ασαφή, θα τον ονομάσω «τον τρόπο των δούλων».
Είναι ένας διαφορετικός τρόπος αυτός. Δεν εστιάζει κάπου, δεν ξέρει γιατί οδύρεται. Δεν ξέρει από πού να πιάσει την οδύνη. Πώς να την εξηγήσει. Είναι όλος μια οδύνη. Πώς να μιλήσεις για κάτι που είσαι εσύ ο ίδιος; Πώς να βρεις λόγια για να εκφράσεις αυτό που είσαι ολόκληρος εσύ και δεν σου αφήνει χώρο για σκέψη;
Πρέπει να βγεις λίγο έξω και λίγο πιο πέρα ή λίγο πιο πάνω, να αφήσεις ένα μεσοδιάστημα, εκείνο το μεσοδιάστημα που έρχονται και μεσολαβούν οι λέξεις και μπορούν έτσι να εκφράζουν τα νοήματα.  
Μιλάω, λοιπόν, για την οδύνη των ανθρώπων εκείνων, που πολύ περισσότερο από ότι περιγράφουν τα μ.μ.ε., πονάνε, όχι γιατί έχασαν δουλειές, περιουσίες, χρήματα, κλπ μέσα στην οικονομική κρίση, αλλά γιατί έχασαν κάτι πολύ βασικότερο από αυτά.
Έχασαν ό,τι εννοούσαν ως την «ελευθερία τους», να παλεύουν, έστω- τουλάχιστον, για αυτά τα πράγματα.
Αυτή την ελευθερία, που ήταν  συνώνυμη της κοινωνίας των «ελεύθερων», των «αυτοδημιούργητων», των «αυτοαπασχολούμενων».
Αυτή την ελευθερία που ήταν συνυφασμένη με τα ιδανικά, τις αξίες, τα θέσφατα και τα πρότυπα του καπιταλιστικού παραδείσου. 
Αυτή την ελευθερία που είναι η θεωρητική «ωραιότητα» που έχει ανάγκη κάθε αγώνας για να υπάρξει ως ένα όραμα για τον αγωνιζόμενο άνθρωπο.
Ο μέσος Έλληνας ό,τι κάνει τώρα, δεν το κάνει έστω εμπνεόμενος από αυτά τα «ιδανικά»… από αυτές τις φρούδες ελπίδες …ότι «εγώ θα τα καταφέρω… εγώ θα δημιουργήσω… εγώ θα πετύχω κλπ.». Ό,τι κάνει τώρα είναι δουλεία γιατί φέρνει όλα τα χαρακτηριστικά της ηθικής των δούλων.
Ό,τι κάνει τώρα ο μέσος Έλληνας θεωρείται ότι είναι το μόνο που μπορεί να κάνει (δεν έχει άλλη επιλογή)  αλλά κυρίως  διότι αυτό είναι έντιμο να κάνει.
Σ’ αυτό που θέλω να σταθώ είναι ο δεύτερος λόγος.

Η εντιμότητα των δούλων. Όταν υπήρχαν δούλοι και πριν καταργηθεί με πολλές φανφάρες περί ισότητας και ελευθερίας από την φέρελπι αστική τάξη ο θεσμός της δουλείας,  το να είναι κάποιος ένας καλός δούλος δεν σήμαινε μόνο να εργάζεται και να διαθέτει τον εαυτό και την εργασία του σε κάποιο αφέντη. Σήμαινε κυρίως ότι ο καλός δούλος ένιωθε ότι μόνο έτσι δικαιωνόταν η ύπαρξή του.
Μόνο έτσι αποκτούσε ηθική υπόσταση. Κρατούσε, δηλαδή επαφή με το ήθος, διέθετε μια ανώτερη ποιότητα, την ηθική ποιότητα, που μόνο οι άνθρωποι μπορούν να νιώσουν και καμία μηχανή,  εργαλείο ή ζώο.

Έτσι, όταν ελεύθερα καπιταλιστικά υποκείμενα περνούν, από την κατάσταση της απατηλής αλλά πάντως λειτουργικά υπαρκτής «ελευθερίας» του καπιταλισμού, σ’ αυτή της δουλείας της μετακαπιταλιστικής εποχής– γιατί πλέον μόνο ως δούλοι εργάζονται όσοι εργάζονται και ως σε δούλους συμπεριφέρονται όσοι κατέχουν κάποια εξουσία- αποκτούν την ηθική των δούλων. 
Είναι απαραίτητο να νιώθουν ότι με τον τρόπο αυτό εξακολουθούν να κρατούν δεσμούς με την ανθρωπιά. Το πετυχαίνουν λέγοντας ότι "οφείλουν", "χρωστάνε", "ότι δεν είναι έντιμο να τα βροντήξουν όλα κάτω", "ότι πρέπει να θυσιαστούν" και άλλα τέτοια, ηθικά πράγματα.

Η οδύνη όμως που νιώθουν, είναι αυτή η εσωτερική φωνή, αυτό το «δαιμόνιο» που έλεγε  ο Σωκράτης και  δεν τους αφήνει σε ησυχία γιατί τους  προειδοποιεί με τον πλέον εκκωφαντικό, βασανιστικό και κατακλυσμιαίο  τρόπο ότι πλέον οι δεσμοί τους είναι με την ανθρωπιά των δούλων και όχι των ελεύθερων ανθρώπων.
Αυτή την ανθρωπιά των ελεύθερων ανθρώπων που χάνουν/χάνουμε δεν μπορούν να παρακολουθήσουν οι εκθέσεις των ελεγκτών και οι δείκτες. Ούτε μπορούν αλλά και ούτε ενδιαφέρονται. 



Για μας όμως είναι αυτή η απροσμέτρητη οδύνη,  μεγαλύτερη από την λύπη, την θλίψη για ό,τι υλικό χάσαμε μέσα στην κρίση, τόσο που προσπαθούμε να βρούμε λόγια και δεν βρίσκουμε ακόμα να την πούμε, ο δείκτης εκείνος που συντηρεί μέσα μας ακόμα την απαίτηση για ελευθερία ελεύθερων ανθρώπων. 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός