Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_σκέψεις για μια ανάρμοστη ημέρα


Η πρώτη μέρα στο σχολείο.
Μια ωραία ημέρα.  Υπάρχει μια πρωινή φρεσκάδα εκεί. Υπάρχει φως Σεπτέμβρη, κάτι το νιογέννητο.
Μια άκαμπτη υπόσχεση. Την βλέπεις μπροστά σου να μισοκρύβεται στα μαλλιά των ωραίων της τάξης, να παίζει μπουνιές  φιλίας, να στέκεται δίπλα στα γράφιτι σε μια απόλυτη αρμονία με τα χρώματα και τα συνθήματα.
Την ακούς στο κουδούνι, στο χάχανο, στο "σώσον Κύριε τον λαό Σου και ευλόγησον την κληρονομία  Σου".
Τη νιώθεις φιλότιμα να προσπαθεί να κάνει "ησυχία επιτέλους" και να μην τα καταφέρνει...
Είναι ωραίο να πηγαίνεις πρώτη μέρα στο σχολείο! Μόνο και μόνο για τούτη την άκαμπτη υπόσχεση. 
Τι ανάρμοστα λόγια, λέω πάλι!...
Η κανονικότητα του ελληνικού σχολείου επιβάλλει να υπάρχουν μόνο προβλήματα.
Όλοι νιώθουν υποχρεωμένοι να μιλήσουν μόνο γι' αυτά. Ο διευθυντής, η κυρία πρόεδρος του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, ένας εκπρόσωπος ενός κάτι που δεν κατάλαβα, ακόμα κι ο παπάς της ενορίας.  Προβλήματα κάλυψης κενών θέσεων, έλλειψης βιβλίων, αιθουσών, καθαριστριών, κονδυλίων, περικοπής δαπανών....
Ένας λόγος περί τα προβλήματα, που στριφογυρίζει γύρω τους, σαν μια μαλακιά καραμέλα στα στόματα, αφήνοντας άθικτη την ουσία και την αιτία τους.
Κανείς δεν μιλάει για την ανάρμοστη, άκαμπτη υπόσχεση της ημέρας.
Η σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα  είναι τόσο βαθιά ανήθικη, τόσο επίμονα μίζερη, που τέτοιες μέρες γίνονται ανάρμοστα ηθικές όπως  κάθε τι νεογέννητο που εμφανίζεται μπροστά  σ' έναν κόσμο γερασμένο, που αναμασά τα ίδια και τα ίδια σε κάθε έναρξη σχολικού έτους και δεν λέει  να πεθάνει επιτέλους!!
Τέτοιες ανάρμοστες ημέρες ασφυκτιούν, βυθίζονται στην επανάληψη και πεθαίνουν γρήγορα...
Για να γεννηθούν πάλι και πάλι....
Κατά πώς το υποσχέθηκαν. Ή όπως το υποσχεθήκαμε κάποτε. Ή όπως το υποσχέθηκε στην αρχή του καιρού.  



11.9.013

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός