Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_περί κουράγιου και άλλων πομφολύγων

Πολύ θα ήθελα να'μαι κι εγώ ένας απ'αυτούς  που δίνουν κουράγιο στους υπόλοιπους.
Το κουράγιο... είδος με μεγάλη ζήτηση κι όποιος διαθέτει μπόλικο πράγμα, όποιος έχει μεγάλα αποθέματα στις αποθήκες του  -δεν μας ενδιαφέρει πού τα βρήκε- μπορεί να κάνει τρελές δουλειές...
Κάποιος μεγαλόσχημος τιτλοφόρος είπε (τον άκουσα με τα αυτιά μου)
 "στην εποχή μας ο μηδενισμός είναι ο μεγάλος κίνδυνος που έχουμε να αντιμετωπίσουμε, γι'αυτό ο ρόλος του διανοούμενου είναι να δίνει ελπίδα στον κόσμο, να ανοίγει καινούργιους δρόμους" κλπ. κλπ.
Καλά τα λέει από την πλευρά του τροχού που βρίσκεται.
Εγώ θα πρόσθετα, όχι μόνο του διανοούμενου αλλά και άλλων κατηγοριών καλών επαγγελματιών...
Αυτό... η ελπίδα, το "θα τα καταφέρουμε", το "να μην τα παρατάς", το "να το παλεύεις" .... κι ιδού απλώθηκε η πραμάτεια που θέλει ο κόσμος...
Δικαιολογημένα... άνθρωποι είμαστε!

Εγώ όμως δεν είμαι απ' αυτούς...εννοώ κάτι διανοούμενους, κάτι ποιμένες και τους επαγγελματίες των λόγων...είμαι από την άλλη πλευρά του τροχού. Τι; δεν σας αρέσει; ούτε και μένα αλλά τι να κάνουμε...
Ψάχνω, λοιπόν, να βρω κάτι καλό για να σας πω...κάποιον δρόμο, κάτι να μοιάζει με ελπίδα, ένα αύριο, ένα κάτι που να στελιώσει τα βήματα...
Λοιπόν...
Νομίζω ότι βρήκα κάτι....
Εγώ που προσπάθησα πολύ κι ακόμα προσπαθώ... -κι όταν ο άνθρωπος προσπαθεί πολύ κάτι θέλει να δει σαν αποτέλεσμα των κόπων του και της ζωής που έδωσε και του αίματός του που ξόδεψε-... κάτι να έρχεται σαν ανταμοιβή απ' την ζωή την ίδια που μες στο στόμα της φύσηξε την πνοή του...
Άνθρωπος είναι....
Ε, λοιπόν, εγώ που μπορεί να στέκομαι για ώρες πάνω σε μια σελίδα δυσνόητη, πάνω σε λέξεις μιας γλώσσας που δεν διδάχθηκα ποτέ... Σας λέω : Δεν υπάρχει ανταμοιβή. Ούτε στην παρούσα ούτε στη μέλλουσα ζωή. Τίποτα δεν έρχεται.. τίποτα.
Αν είναι έτσι... που έτσι είναι... το ερώτημα είναι :
Μπορείς να δίνεις τον εαυτό σου, ότι καλύτερο έχεις, την καλύτερή σου προσπάθεια δίχως να περιμένεις τίποτα... ούτε κι αυτό το να αλλάξουν κάποτε τα πράγματα...να αλλάξει ο κόσμος...κάτι ν' αλλάξει. Τίποτα δεν θα αλλάξει.
Σ' αυτή την απάντηση κρίνονται τα έσχατα...

Μόνο μια ζωή πολυτελείας χρειάζεται δρόμους κι ελπίδες και πολυέλεους και δαντελωτά ακρογιάλια και μεταξωτά βρακιά και κάτι θώκους τέτοιους -με το συμπάθιο-. και χίμαιρες ....
Όμως μια ζωή απλή με δυο βασικά πράγματα που πάνε όπως πάνε, άλλοτε έτσι κι άλλοτε αλλιώς, βυθισμένος μέσα στου κόσμου το α-νόητο,  κι ένα απάγκιο για να καταφεύγεις και να μπορείς εκεί να απελπίζεσαι όσο σου κάνει κέφι.... είναι τα μόνα που χρειάζεστε.
Ναι, μιλώ για μια ζωή ανεπανόρθωτα ερειπωμένη...

Το ξέρω... αυτά που έχω να πω δεν είναι διόλου θελκτικά. Ποιός θέλει να ξέρει οτιδήποτε ή να αγγίξει την άλλη πλευρά του τροχού που κινείται τόσο αργά και βασανιστικά, που σχεδόν μένει ακίνητος στους αιώνες;
... Ας το πω καλύτερα... είναι αποκρουστικά!

Αν έτσι τα ακούτε, ως αποκρουστικά, τότε είστε επαρκώς προστατευμένοι από την  αλήθεια.
Η αλήθεια για σας θα είναι πάντα κάτι σχετικό και δεν θα μπορεί να σας κόψει κομμάτια... Ευτυχώς!


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός