Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_Φαρμακονήσι : τα αδειανά γαλάζια παπούτσια σου (επανάληψη)


επανάληψη...
επανάληψη..
επανάληψη...
Η ανάρτηση με τον τίτλο : Φαρμακονήσι : Τα αδειανά γαλάζια παπούτσια σου...
δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στον paracosmo στις 28/1/2014, τότε που είχαν βρεθεί πνιγμένα βρέφη με τις μητέρες τους στο Φαρμακονήσι...
Σήμερα κάνω μια επανάληψη ... εξάλλου συνηθίζεται στα μπλοκ όταν ο διαχειριστής δεν έχει  κάτι να γράψει... κάτι να πει... 
έτσι για να διατηρείται ένα κάποιο ενδιαφέρον...
γύρω από το μπλοκ
γύρω από τα θέματα της επικαιρότητος
γύρω γύρω όλοι 
στην ίδια Ιστορία
στη μέση η παρουσία 
του Κακού στον κόσμο


 Τα γαλάζια άδεια παπούτσια σου θα μπορούσαν να γίνουν το σύμβολο των διωγμένων όλης της γης...
Η όψις και το χρώμα τους θα μπορούσαν να γίνουν η σημαία τους... εκεί που άλλοι βάζουν μια κορώνα, έναν αετό, αστέρια ή ένα σταυρό...
Το σούρσιμό τους θα μπορούσε να εμπνεύσει το μουσικό μοτίβο του αντ-εθνικού τους ύμνου...



Θα μπορούσαν να μιλάνε στο όνομα αυτών που δεν τους δέχθηκε καμία γη. Που δεν χώρεσαν σε καμία πατρίδα....



Τα αδειανά γαλάζια   παπούτσια σου θα μπορούσαν να λένε στους αιώνες πόσο ανίσχυρη είναι η Αλήθεια όταν βρίσκεται μπροστά στους περίφημους  "θεσμούς" του νεωτερικού κράτους (εθνικοί στρατοί, νομοθετικά σώματα,  κλπ.) καθώς και μπροστά στις διάφορες ανακριτικές επιτροπές που διενεργούν έρευνες για να αποδώσουν .... την δικαιοσύνη.

Τι να πουν τα αδειανά γαλάζια  παπούτσια σου  απέναντι στους άντρες του λιμενικού σώματος;  Απέναντι στα όργανα ενός άθλιου κράτους της έρημης τούτης χώρας;
Απέναντι στα πλήρως εξοπλισμένα, στα  πλήρως θεσμοθετημένα, στα πλήρως δικαιολογημένα από μια κοινωνία που απαιτεί να παρθούν "μέτρα";
Απέναντι στα πλήρως καλυμμένα στο ρόλο τους, όργανα, της ακόρεστης ανθρώπινης αγριότητας και του πρωτόγονου φόβου μας;



Θα στέκουν εκεί χάσκοντας όπως το στόμα ενός μωρού, ενός ανόητου ή ενός αθώου. 



Θα στέκουν εκεί για να θυμίζουν τη μητέρα που κρατούσε ένα βρέφος στην αγκαλιά της
και δεν ένιωθε πια τα άκρα της, ούτε την ράχη της που ήταν παγωμένη,
τα αυτιά της που σκίζονταν από φωνές, που όσο κι αν προσπαθούσε δεν μπορούσε να καταλάβει καμία λέξη σε καμία γλώσσα του κόσμου,
τα μάτια της που ήταν όλο μαύρο, 
το μυαλό της που δούλευε πυρετωδώς μέχρι την τελευταία στιγμή ψάχνοντας απελπισμένα μια λύση,
το σώμα της ολόκληρο που ήταν αλαφιασμένο.....


Τα αδειανά γαλάζια παπούτσια σου θα μείνουν εκεί άφωνα, μιλώντας χίλιες γλώσσες για τα 9 παιδιά και βρέφη και τις 3 μητέρες που πνίγηκαν  στο Φαρμακονήσι και γι' άλλους πολλούς που χάθηκαν σα να μην υπήρξαν ποτέ.
Θα κάνουν απτή την αμφίβολη ύπαρξή τους,  πραγματικές τις λεγόμενες υπερβολικές ευαισθησίες των ποιητών  και θα να φέρνουν μπροστά τα μάτια μας τις δυσνόητες υποκειμενικές ποιότητες των φιλοσόφων. Θα θυμίζουν όλα αυτά που χλευάζονται.

Τα αδειανά γαλάζια σου παπούτσια δεν θα πάνε σε καμία σύνοδο, σε κανένα κοινοβούλιο, σε καμία Kομισιόν. Δεν ενδιαφέρονται γι' όλα αυτά. Δεν απευθύνονται σ' αυτούς κι ούτε ζητούν απ' αυτούς απαντήσεις.
Ζητούνε κάτι απλό, εάν είμαστε ακόμα σε θέση  να αντιληφθούμε την γλώσσα τους, εάν μπορούμε να ακούσουμε τον σερνάμενο βηματισμό τους : τον στοιχειώδη χώρο πάνω στην επιφάνεια αυτού του πλανήτη.
Εαν μπορούμε να σταθούμε απέναντι τους (εμείς οι απλοί άνθρωποι, οι λιμενικοί, οι ελεγκτές, ο καθένας) χωρίς την ανάγκη θεσμών και εάν μπορούμε να πράξουμε χωρίς την δύναμη της αγέλης, εάν μπορούμε να σταθούμε απέναντί τους ως ένας άνθρωπος προς έναν άλλο,  τότε υπάρχει μια ελπίδα για την τούτη την ανίσχυρη όσο και απλή  Αλήθεια των αδειανών και των γαλάζιων παπουτσιών.



[Παραθέτω μια σειρά από συγκλονιστικές εικόνες δημιούργησε η φωτογράφος Shannon Jensen με τίτλο "The Long Walk" παραθέτοντας τα παπούτσια μερικών από τους 30.000 πρόσφυγες που ταξίδεψαν με τα πόδια κατά μήκος των συνόρων από το Μπλε Νείλο του Σουδάν μέχρι το Χαρτούμ]


Σχόλια

  1. Ανώνυμος5/9/15, 9:51 π.μ.

    Ελένη, ποσο αληθινά και ζωντανά είναι αυτά που γράφεις για τα γαλάζια παπούτσια, τα παπούτσια των μοιραίων αυτών ανθρώπων.
    Των ανθρώπων αυτών που ψάχνουν να βρουν ανθρώπους, να βρουν παπα- στρατήδες, να βρουν αγκαλιά παρηγοριάς και αγάπης.
    Σ'ευχαριστώ που μου αναμοχλεύβεις το ανθρώπινο μεσα μου.
    Καλή σου μέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σας ευχαριστώ!
    Δεν νιώθω ότι κάνω κάτι τόσο σπουδαίο.....
    Απλώς, στα εκατομμύρια των σελίδων της πανάθλιας Ιστορίας της ανθρωπότητας, ας υπάρχουν κάποιες υπο-υπο - υπο σημειώσεις, σε ελάχιστες υπο-υπο-υπο παραγράφους, λιγοστών υπο-υπο-υπο κεφαλαίων, ότι ΔΕΝ ΣΥΜΦΩΝΟΥΣΑΜΕ ΟΛΟΙ τον τρόπο που γράφτηκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός