Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_ετεροχρονισμός

Ετεροχρονισμένο πολιτικό σχόλιο, ήτοι μπαγιάτικο.
Όμως, έχω πάψει προ πολλού να επιθυμώ ή να επιδιώκω τον συγχρονισμό με την τρέχουσα πολιτική επικαιρότητα κι έχω αποδεχθεί ότι αδυνατώ να παρακολουθώ την ταχύτητα της εναλλαγής του πολιτικού λόγου/τοπίου και συγχρόνως να σκέπτομαι, που πάει να πει : να τοποθετώ ό,τι ακούω και ό,τι συμβαίνει, σε σχέση με εμένα και εντός του υλικού και άυλου κόσμου, με τρόπον ώστε αυτός  να παραμένει κόσμος και όχι μια αποκαρδιωτική ασυναρτησία θραυσμάτων.
 Έτσι, λοιπόν, να με συμπαθάτε, αλλά εγώ  θα γράφω ετεροχρονισμένα πράγματα... ή όπως εύστοχα θα μου αντέλεγε κάποιος : ότι θυμάμαι θα χαίρομαι....
Ή ας το πω ακόμα πιο καθαρά, το παλιό και το καινούργιο και η μεταξύ τους σχέση δεν μπορεί να είναι σύνθημα ("ξεμπερδεύουμε με το παλιό"), όπως λέχθηκε.

Θυμάμαι λοιπόν την προ ολίγων ημερών πρώτη συνεδρίαση του νέου πρώτου υπουργικού συμβουλίου της δεύτερης φοράς Αριστερά.
Ένα υπουργικό συμβούλιο, όπου θα άξιζε να παρευρίσκεται κανείς.
Και πράγματι δεν ήταν  "κανείς" .. πλην των τηλεοπτικών καμερών, οι οποίες χάριν της ενημέρωσης και της δημοκρατίας αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν ένα φαντασιακό ωσεί παρόν.
Έτσι, ένας φανταστικός εαυτός του κάθε πολίτη υπήρχε στο πρώτο υπουργικό συμβούλιο και έλαβε γνώση των προτεραιοτήτων της νέας κυβέρνησης.
Πρωτίστως όμως, έλαβε εικόνα.
Η εικόνα, λοιπόν, που έλαβε ήταν παρόμοια με εκείνες που βλέπουμε σε χολιγουντιανές ταινίες, όπου γύρω από ένα τεράστιο τραπέζι κάθονται οι μέτοχοι και υπάρχει και κάποιος αρχηγός, κάποιος επικεφαλής, ένα γκόλντεν μπόι, ένας μικρός μαθητευόμενος μάγος, ο οποίος, θέτει τις προκλήσεις, αναλύει την κατάσταση, μαγεύει με την ευγλωττία, την ευστροφία, την ηγετική του ικανότητα.
Από τριγύρω διάφοροι γραμματείς, παρατρεχάμενοι και εκπρόσωποι... φλας, μικρόφωνα, καλώδια, λουλούδια και επιφάνειες που γυαλίζουν.
Και νιώθεις ότι όλοι αυτοί δεν μπορούν να βγουν ούτε στιγμή από την μέθη του αυτοθαυμασμού των εαυτών τους, σε τούτο το τραπέζι που βρέθηκαν, η οποία μέθη κανοναρχείται από τον εξίσου μεθυσμένο ηγέτη τους.
Έτσι, ότι πει, με ύφος σοβαρό, ελαφρώς κουρασμένο και βαθιά προβληματισμένο,  ο ταρτούφος ηγέτης - αρχιμέτοχος, γίνεται ασμένως δεκτό.
Ακόμα κι αν τους πει ότι είναι προσωρινοί... αναλώσιμοι σα να λέμε.
Ακόμα κι αν τους πει ότι ανά εξάμηνο πρέπει να παραδίδουν έκθεση των πεπραγμένων...  προδημοσίευση του ισολογισμού σα να λέμε.
Ακόμα κι αν τους πει ότι δεν έχουν χρόνο.... αυτοματοποιημένοι, σα να λέμε.
Ακόμα κι αν το πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο, της δεύτερης φοράς Αριστερά είναι μια αντιγραφή, μια αναπαραγωγή στο πολιτικό πεδίο της δομής, του λόγου, της παραγωγικότητας και της εργαλειακότητας μιας εταιρείας (εισαγωγών - εξαγωγών, επενδύσεων, τουρισμού, τεχνολογίας,... κ.ο.κ)

Τι θα ήθελες να γίνει, δηλαδή, να μην παράγουν έργο οι άνθρωποι; θα με ρώταγε καλοπροαίρετα, κάποιος υποθετικός συνομιλητής μου.
Είναι δύο ερωτήσεις σε μια.
Θα δώσω μια απάντηση.
Στην περίπτωσή τους, τίποτα απολύτως. Κάνουν αυτό που μπορούν και πρέπει να κάνουν: στην καλύτερη περίπτωση να λειτουργήσουν διαχειριστικά, αποτελεσματικά.... ως προκύπτει από την συνθήκη της ύπαρξής τους και να περιμένουν να λάβουν την αμοιβή τους.
Για την περίπτωσή τους, δεν έχω να προτείνω απολύτως τίποτα.
Θα πρέπει να βγω σε μια άλλη συνθήκη, σε εντελώς άλλες αρχικές παραδοχές για να φανώ χρήσιμη και κάτι να μπορώ να προτείνω.
Όμως δεν θέλω να φανώ εργαλειακά χρήσιμη.
Πιστεύω στα άχρηστα, στα παλιά, τα άτοπα και στα ετεροχρονισμένα.... σχόλια, πολιτικές και προτάσεις ζωής.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός