Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_το κακό και η αυγουστίνεια παράδοση : εκτενής περίληψη και προβληματισμοί (x)

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ : Η λειτουργία του κακού

Πολλοί άνθρωποι δεν έχουν καν ακούσει για προτάσεις αντιμετώπισης του κακού και θεωρούν ότι μια τέτοια συζήτηση δεν έχει θέση κι ούτε σχετίζεται με την ηθική ζωή τους. Σε σημαντικό βαθμό η σύγχρονη δυτική κουλτούρα στερείται μιας αντίληψης για το πώς εμφανίζεται και λειτουργεί το κακό στις ζωές και στην κοινωνία μας. Οπότε μια συζήτηση που να θέτει στο κέντρο της το κακό θεωρείται πρακτικά άχρηστη.

Η αντίληψη αυτή απηχεί τη νιτσεική πρόκληση για την "πέραν του καλού και του κακού" αποκατάσταση της ανθρώπινης φύσης. Μια γλώσσα για το κακό θεωρείται ύποπτη ως ηθικιστική και ότι υπονοεί  πρόθεση καταδίκης και δικαστικού ελέγχου από αυτούς που την χρησιμοποιούν.  Οι επιφυλάξεις αυτές πρέπει να ληφθούν υπόψη και να κατανοηθεί ο αποκαλυπτικός χαρακτήρας τους, εάν θέλουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε χρήση μιας γλώσσας για το κακό. Κυρίως χρειάζεται να ειδωθούν ως αντανάκλαση μιας ελλιπούς κατανόησης για την φύση του ανθρώπινου πράττειν.
Στην προσπάθεια, λοιπόν, να ξανατεθεί μια γλώσσα για το κακό και να υπερβούμε τις σχετικές αντιστάσεις, πρέπει αφενός να αντιμετωπίσουμε τις ηθικο-ψυχολογικές δυσκαμψίες και αφετέρου να δώσουμε μια ελπιδοφόρα προοπτική στην ηθική δυνατότητα του ανθρώπου. Ας δούμε λοιπόν από πιο κοντά τις σχετικές συμπλέξεις.

Το κακό και η διαφορετικότητα
Μια ματιά στις φανταστικές αναπαραστάσεις του κακού στην τέχνη, μας πληροφορεί για την αμεσότητα της σύνδεσης του κακού με την διαφορετικότητα. Φοβόμαστε το διαφορετικό και το ονομάζουμε κακό και βλέπουμε στην διαφορετικότητα ό,τι φοβόμαστε. Ο Μαρκ Έντμουσον επισημαίνει ότι έχουμε ταυτίσει το κακό με την διαφορετικότητα τόσο πολύ, ώστε κάθε τι εξωτερικό, κάθε τι παράξενο να φαντάζει ως διαβολικό σε εμάς. Για τον λόγο αυτό, ο πολιτισμός μας ταλαντεύεται ανάμεσα στην αισιοδοξία της εύκολης υπέρβασης του κακού και στην απαισιοδοξία του γκότθικ προαισθήματος. Εάν το κακό ταυτίζεται με το διαφορετικό, με το "άλλο" και το εξωτερικό προς εμάς, τότε μπορούμε -εξαρτάται από το ποια οπτική υιοθετεί ο καθένας- είτε να το ξεπεράσουμε εύκολα εκμηδενίζοντάς το (αισιόδοξη, προοδευτική οπτική) είτε να νιώθουμε πάντα ότι επικρέμαται μια ακαθόριστη απειλή από πάνω μας (απαισιόδοξη, μαύρη οπτική).
Σε κάθε περίπτωση πάντως η ταύτιση του κακού με την διαφορετικότητα , με ότι είναι ξένο προς εμάς, παραμένει ισχυρή κι αυτό δεν είναι καθόλου βοηθητικό για να πάμε ένα βήμα παραπέρα.

Το ξεπέρασμα της ταύτισης των φόβων μας με τον "άλλο", με ό,τι θεωρούμε κακό και απειλητικό, μας οδηγεί στην καρδιά του βασικού προβλήματος του σαδο-μαζοχισμού στην ανθρώπινη κατάσταση. Όλοι γεννιόμαστε και μεγαλώνουμε μέσα σε  κουλτούρες   που μας συνηθίζουν να δρούμε μέσα στη νοοτροπία του φόβου. Είναι ο φόβος της ύπαρξης που μας εξωθεί στο να κάνουμε πράγματα.
Σύμφωνα με τον Φρόιντ,  ο πολιτισμός ως μια κατάσταση βίαιης επιβολής της τάξης και της συμμόρφωσης, αποκορυφώνεται στον αυτοκαταστροφικό μηχανισμό που όμως, κατά κανόνα, δεν είναι ποτέ τέλειος και ολοκληρωμένος. Ένα μέρος αυτής της βίαιης επιβολής- συμμόρφωσης κατευθύνεται προς το εξωτερικό αντικείμενο που είναι ο κόσμος (σαδιστικό) και ένα μέρος εσωτερικεύεται (μαζοχιστικό). Στην βάση αυτής της σκέψης βρίσκεται η παραδοχή ότι τα κοινωνικά δεινά οφείλονται στο ότι ζούμε σε ένα κόσμο που κυβερνάται από μια καθαρή αμοραλιστική δύναμη και εμείς είμαστε καταναγκασμένοι να ζούμε συνεχώς υπό την πίεσή της . Κατ' επέκταση η ηθική μας υπόσταση καθορίζεται από τον μηχανισμό της καταστολής στον οποίο υποτασσόμαστε και αυτός ο μηχανισμός βασίζεται στον δυαλισμό του "χάους" και της "τάξης", της υπακοής και της ανυπακοής, του εμείς και οι άλλοι και αυτή η διχοτομία μεταφράζεται στην διαλεκτική του φωτός και του σκοταδιού, της νύχτας και της ημέρας. Ο μηχανισμός του σαδο-μαζοχισμού ριζώνει σε αυτό τον δυαλισμό που  εμπνέεται και παρακολουθεί τις φυσικές εναλλαγές και προσδένει με αυτές τον άνθρωπο ως φυσικό ον ανάμεσα σε άλλα, που ενώ διαπερνάται από αυτές, παράλληλα τις αντιμάχεται.
                                                                                                                                                                  H παρότρυνση λοιπόν είναι ότι μπορούμε να ξεφύγουμε από τον μηχανισμό του σαδο-μαζοχισμού
Percy Shelley (1792 - 1822)
Άγγλος ποιητής, βασικός εκπρόσωπος του
Ρομαντισμού
αναγνωρίζοντας και αποδεχόμενοι τόσο το σκοτάδι όσο και τις αναγεννητικές δυνάμεις του ανθρώπου.
Ralf Emerson (1803-1882)
Aμερικανός φιλόσοφος,
δοκιμιογράφος και ποιητής.
Υπήρξε δάσκαλος και μέντορας
του Χένρι Ντ. Θορώ

Ακολουθώντας τα βήματα των μεγάλων ρομαντικών και υπερβατικών, όπως ο Σέλλεϋ και ο Έμερσον, να βγούμε από τον κύκλο της τιμωρίας που καθορίζει τις κοινωνίες και να αρνηθούμε να συμμετέχουμε σ' αυτόν.








Αξίζει να σταματήσουμε σε αυτό το σημείο και να παρατηρήσουμε την αξιοπρόσεκτη απλότητα με την οποία εκφέρεται μια τέτοια μετάβαση - έξοδος από τον κύκλο του σαδομαζοχισμού που ορίζεται από και ορίζει την φυσική μας κατάσταση. Έτσι απλά όπως λέγεται, θα μπορούσε κανείς να πεισθεί ότι δεν χρειάζεται καμία παρατεταμένη στο χρόνο προσπάθεια και ότι αρκεί να λάβουμε μια απόφαση για να σπάσουμε τα δεσμά με το παρελθόν. Λες και όλο το πρόβλημα συμπυκνώνεται στο να ξυπνήσουμε, όπως ο Στέφανος Δεδάλους του Τζόυς, από τον εφιάλτη της Ιστορίας...

Αλλά πόσο ρεαλιστικό είναι το να σκεφτούμε ότι μπορούμε απλά να σταματήσουμε την ανάμειξή μας σ' αυτήν την βία; Υπάρχει όριο ανεκτικότητας της βίας και ποιό είναι αυτό; Πώς αντιμετωπίζουμε το πραγματικό γεγονός ότι κατοικούμε σε έναν κόσμο στον οποίο οι περισσότεροι άλλοι παραμένουν παγιδευμένοι στον κύκλο του σαδομαζοχισμού; Από πού θα αντλήσουμε την δύναμη που χρειαζόμαστε για να σπάσουμε τις αλυσίδες του εαυτού μας και τα δεσμά των ιστορικών καταβολών μας; Eάν όλοι είμαστε τα θύματα μιας μαζικής αυτο-εξαπάτησης, πώς μπορούμε να περάσουμε στην ελευθερία ; Δεν θα πρέπει να διαθέτουμε μια δυνάμει ικανότητα για ελευθερία πριν την επιτύχουμε; και κυρίως για να καταστούμε ικανοί να την επιτύχουμε; Και τι συμβαίνει με την πανίσχυρη συνήθεια;

Παρόμοιες προτροπές για απόδραση από τον κύκλο της βίας αν και εμπνέονται από την φροϋδική ανάλυση, βρίσκονται σε απόσταση από τον πεσιμισμό του Φρόιντ και χρειάζεται να τις δούμε σε μεγαλύτερο βάθος. 

Συνεχίζεται....


(Η παρούσα ανάρτηση αποτελεί συνέχεια της ομώνυμης θεματικής, βασίζεται στο βιβλίο του Ch. Mathewes, Evil and the augustinian tradition, ed. Cambridge University Press, 2001 και προτείνουμε για την αρτιότητα της ανάγνωσης το διαβασμα των προηγούμενων αναρτήσεων στην κατηγορία Φιλοσοφικές Μελέτες) 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός