Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

_τραγικές γιορτές



Είναι τραγικές οι γιορτές, όχι γιατί υπάρχουν συνάνθρωποι που δυστυχούν και υποφέρουν την ώρα που "εμείς" δήθεν καλοπερνάμε....Το να μιλάς γι' αυτούς τους πονεμένους, ακόμα και το να κάνεις κάτι γι' αυτούς,  είναι το απαραίτητο συμπλήρωμα της δικής μας "γιορτινής" διάθεσης, είναι όρος εκδήλωσής της. Δείτε εξάλλου πόσο καλά ταιριάζουν, πόσο αλληλοσυμπληρώνονται οι φιλάνθρωπες φλυαρίες διαφόρων φορέων και δράσεων που προβάλλει η τηλεόραση, βρίσκοντας μια θέση δίπλα δίπλα στο γιορτινό πρόγραμμα της, δίχως σε τίποτα να ενοχλούν ή να υπονομεύουν τα καταναλωτικά πρότυπα που διαδίδει και εξυπηρετεί το φαύλο μαζικό μέσο.
Για άλλο λόγο είναι τραγικές οι γιορτές:
Διότι,  μετά από αυτές δεν θα μείνει τίποτα.... την θέση όλου αυτού του παράταιρου και αλλοπρόσαλλου σκηνικού, όπου όλοι θέλουν να πουλήσουν κάτι σε όλους, θα πάρει η τεράστια, η σαν μεγάλη μαύρη τρύπα κενότητα.
Το απολύτως τίποτα των κανονικών ημερών, της κανονικότητας της ζωής που ζούμε. Περιστρεφόμαστε, αναπαράγουμε, αναλωνόμαστε και συντηρούμε το απολύτως τίποτα...

Όταν παραμερίσουν τα άδεια πιάτα απ' τα τραπέζια, όταν οι βιτρίνες γυμνωθούν από τα φώτα τους και τα χριστουγεννιάτικα δεντράκια ξεσυναρμολογηθούν, όταν οι ντυμένοι άη βασίληδες -κάτι ανάμεσα σε μισθωμένους κλόουν και σε  μασκαράδες της αποκριάς- πετάξουν στα σκουπίδια τις γενειάδες και τα βρομισμένα από τις μυρωδιές των υπαίθριων πάρκων κόκκινα ρούχα τους τα δώσουν για πλύσιμο, όταν οι δημοτικές αρχές αρχίσουν να ξηλώνουν τα δημόσια στολίδια που επιβάλλει ο κοινωνικός κομφορμισμός από τους δρόμους... Όταν όλη αυτή η υπερπληθώρα των γιορτινών πραγμάτων που από την στιγμή που φτιάχτηκαν και ο λόγος για τον οποίο φτιάχτηκαν, ήταν η μαζικότητα, το μπούχτισμα, η χλιδή και η αχρηστία....υψωθεί σε έναν όγκο άψυχων, εκτός εποχής αντικειμένων...
Τότε θα αποδειχθεί ότι η βαρβαρότητα μέσα στην οποία ο μέσος καθημερινός άνθρωπος ανήμπορος βλέπει να ξετυλίγεται η ζωή του, είναι πάντα παρούσα και ακλόνητη. Καμία απάντηση δεν θα έχει δοθεί. Αντίθετα, το κακό ωραιοποιήθηκε, για λίγο ναρκώθηκε το καταναλωτικό ζώο που ταΐσαμε μέσα μας....με την φαντασίωση ενός ιδεατού χαρούμενου, λαμπερού και καλού εαυτού.
Τότε θα φανεί η αδυνατότητα να έχουμε και να ζούμε την πραγματική, ανόθευτη και αξόδευτη χαρά.... το κάλεσμα της Χαράς στην ζωή μας για άλλη μια φορά  θα έχει χαθεί  καθώς εμείς στριφογυρίζαμε σκορπισμένοι εδώ και κει, βιαστικοί, ανόητοι και θαμπωμένοι στα νεόκοπα "θεματικά πάρκα" των χριστουγεννιάτικων αγορών.... που το ένα αντιγράφει το άλλο σε μια αποθέωση της προχειρότητας, της φθήνιας και του καταναλωτικού παροξυσμού.
Τι ανία και τι κούραση, θε μου!

Αυτό που "γιορτάζεται" στις γιορτές δεν είναι ούτε κάποια θεία γέννηση ούτε καν κάποια ανθρωπιστικά ιδεώδη, αλλά  η ίδια τραγικότητα της αυτοσυντήρησής μας και τίποτα περισσότερο.
Γι'αυτό είναι τραγικές οι γιορτές....

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

_Mπέρτολτ. Μπρεχτ: η Εβραία

Η "Εβραία" είναι ο τελευταίος μονόλογος από το σπονδυλωτό έργο του Bertolt Brecht "τρόμος και αθλιότητα του Τρίτου Ράιχ. Το έργο αυτό του Μπρεχτ αποτελείται απο 24 σκηνές-μονόπρακτα, που έγραψε ο Μπρεχτ εξόριστος μεταξύ 1935 και 1939 και περιγράφουν την τρομοκρατία και την άγρια φύση του ναζιστικού καθεστώτος. Η ελληνική μετάφραση αυτού του έργου του Brecht είναι του Μάριου Πλωρίτη και κυκλοφορεί σε βιβλίο από τις εκδόσεις Μωραίτης. Στο κείμενο αποτυπώνεται η εσωτερική ένταση του ατόμου που παίρνει μια απόφαση ενώ βρίσκεται στο χείλος της απελπισίας. Μέσα από την ανάγνωση του έργου στρέφουμε την προσοχή στα εκατοντάδες πρόσωπα της καθημερινότητας, τα οποία, δίνοντας έναν οριακό αγώνα επιβίωσης, αναδύονται ως σύγχρονοι/ες ήρωες και ηρωίδες του Brecht . Το ηχητικό ντοκουμέντο που δημοσιεύουμε παρακάτω είναι από την παράσταση που ανέβηκε το 1978 μαζί με άλλα πέντε μονόπρακτα διαφόρων άλλων συγγραφέων, από το Θίασο Λαμπέτη. Αν και το συγκεκριμένο ντοκουμέντο έχει ανέβ

_Κ.Π. Καβάφης : πρόσθεσις

Aν ευτυχής ή δυστυχής είμαι δεν εξετάζω. Πλην ένα πράγμα με χαράν στον νου μου πάντα βάζω — που στην μεγάλη πρόσθεσι (την πρόσθεσί των που μισώ) που έχει τόσους αριθμούς, δεν είμ’ εγώ εκεί απ’ τες πολλές μονάδες μια. Μες στ’ ολικό ποσό δεν αριθμήθηκα. Κι αυτή η χαρά μ’ αρκεί. (Από τα Κρυμμένα Ποιήματα 1877;-1923, Ίκαρος 1993) Σχόλιο :  Δεν θέλω να κάνω ανάλυση... ένα σχόλιο μόνο.. Υπήρξαν και υπάρχουν -ευτυχώς- πολύ αξιότεροι εμού αναλυτές, που έσκυψαν με γνώση και συγκίνηση πάνω στο έργο που μας άφησε ο μεγάλος Αλεξανδρινός. Πριν, όμως, μπω στα ενδότερα, λέω να κάτσω λίγο απ' έξω, να θαυμάσω το οικοδόμημα. Γενικά, καλό είναι να το κάνουμε αυτό. Μια πρώτη καταγραφή, μια εξωτερική εποπτεία, καθώς η μορφή περι-γράφει το περιεχόμενο και το περιεχόμενο χύνεται μέσα στη μορφή του, μας είναι πάντα χρήσιμη για να συνδεθούμε και να μείνουμε εντός του ποιήματος. Ας είναι... διάφορες σκέψεις...ή οδοί για την σκέψη, γενικώς... Αυτό λοιπόν το ποίημα του Κ.Π.Καβά

_ Γ. Σεφέρη, "κράτησα τη ζωή μου" : σπάραγμα μιάς ανάγνωσης

Τ' ανθισμένο πέλαγο και τα βουνά στη χάση του φεγγαριού η μεγάλη πέτρα κοντά στις αγριοσυκιές και τ' ασφοδίλια το σταμνί πού δεν ήθελε να στερέψει στο τέλος της μέρας και το κλειστό κρεβάτι κοντά στα κυπαρίσσια και τα μαλλιά σου χρυσά' τ' άστρα του Κύκνου κι' εκείνο τ' άστρο ό Αλδεβαράν. Κράτησα τη ζωή μου κράτησα τη ζωή μου ταξιδεύοντας ανάμεσα στα κίτρινα δέντρα κατά το πλάγιασμα της βροχής σε σιωπηλές πλαγιές φορτωμένες με τα φύλλα της οξιάς, καμιά φωτιά στην κορυφή τους· βραδιάζει. Κράτησα τη ζωή μου˙ στ' αριστερό σου χέρι μια γραμμή μια χαρακιά στο γόνατο σου, τάχα να υπάρχουν στην άμμο του περασμένου καλοκαιριού τάχα να μένουν εκεί πού φύσηξε ό βοριάς καθώς ακούω γύρω στην παγωμένη λίμνη την ξένη φωνή. Τα πρόσωπα πού βλέπω δε ρωτούν μήτε ή γυναίκα περπατώντας σκυφτή βυζαίνοντας το παιδί της. Ανεβαίνω τα βουνά· μελανιασμένες λαγκαδιές˙ o χιονισμένος κάμπος, ως πέρα ό χιονισμένος κάμπος, τίποτε δε ρωτούν μήτε o καιρός κλειστός